י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
באופן נדיר

פעולה ניתוחית ראשונה מסוגה של פתיחת כלי דם בוצעה בישראל

פעולה ניתוחית מורכבת שכללה פתיחה של כלי דם ורידיים בבטן, בוצעה לתושב הדרום שסבל ממום מולד במבנה של ורידי הבטן. "עד היום המחלה נחשבה לחשוכת מרפא"

פעולה ניתוחית ראשונה מסוגה של פתיחת כלי דם בוצעה בישראל
אילוסטרציה צילום: pixabay

בפעולה ניתוחית שנחשבת לנדירה וראשונה מסוגה בארץ, הצליחו רופאי 'סורוקה' לפתוח את כלי הדם הוורידיים של חולה בן 23 תושב דרום הארץ, ובכך להביא מזור למחלה שעמה התמודד מאז הולדתו ואשר נחשבה עד כה לחשוכת מרפא. הניתוח הנדיר בוצע בידי צוות רב תחומי של המרכז הרפואי נמשך על פני שעות והסתיים בהצלחה.

המטופל, מוחמד אבו גריבה, בן 23 מאזור הדרום, סבל ממום מולד בוורידי הבטן, כאשר בשל המום, סבל מוחמד מגיל צעיר מחסימת ורידים חוזרות עם התפתחות בצקות, פצעים כרוניים מרובים ודלקות חריפות בעור בשתי הרגליים. הדלקות גרמו לכאבים ושינויים כרוניים בעור הרגליים ולמרות התרופות שטופל בהן המחלה לא נעלמה.

אך רופאי 'סורוקה' החליטו לטפל במקור הבעיה, שהיא בכלי הדם. בפעולה הייחודית ויוצאת הדופן, בוצעה למוחמד פעולה ניתוחית מורכבת: פתיחה של כל ורידי הכסל, הוריד הנבוב התחתון לכל האורך ודרכו עד הלב. "כל זאת", מסבירים בבית החולים, "כדי לאפשר זרימת דם שתביא לשיפור משמעותי בניקוז מהגפיים התחתונות ולאפשר ריפוי פצעים, צמצום בצקות והפסקת דלקות חוזרות בעור שמהם סבל מוחמד".

בניתוח השתתף צוות רב מקצועי שכלל את ד"ר ג'ורג' גרינברג, מנהל מחלקת כלי דם בסורוקה, ד"ר אנטולי לייצין רופא בכיר ממחלקת כלי דם, מרדימים וצוות סיעוד של חדר ניתוח. ד"ר גרינברג הסביר כי "מדובר בפעולה ניתוחית נדירה שהטכניקה שלה עדיין מתפתחת. חשוב להבין שעד לא מכבר, מצבם של אנשים רבים, שחלקם הגדול צעירים, נחשב חשוך מרפא וללא אופק טיפולי. כיום, עם התפתחות טכנולוגיות וצבירת ניסיון, אנחנו יכולים להציע לאוכלוסייה זו טיפול משחזר, כמובן שבמגבלות טכניות ואנטומיות".

ד"ר גרינברג הוסיף כי "עד לפני כמה שנים, בעיות ורידים כרוניות לא טופלו מבחינה ניתוחית. במהלך השנים האחרונות, התחלנו לפתח ולאמץ טכניקות התערבותיות בבעיות חריפות וכרוניות של הוורידים. במקרה הזה מדובר למעשה על חסימה מוחלטת של כל המבנה הוורידי מהרגליים ועד הלב, פגיעה שעד לפני שנים בודדות נחשבה לכזו שלא ניתנת לשחזור".

עד כה, הטיפול המקובל היה טיפול שמרני בנוגדי קרישה, אגדים או גרביים אלסטיים, טיפול בפצעים על ידי משחות וחבישות לחץ וניסיון למנוע אירועים חוזרים של זיהומים ברגליים. אך גודש בוורידי האגן גרם להפרעות קשות אצל גברים ונשים עם תלונות על כאבי בטן ופגיעה קשה בתפקוד ובדימוי עצמי. הטיפול ההתערבותי התפתח בעשור האחרון במרכזים נבחרים בעולם שמתמקצעים בנושא. "ההתערבות הניתוחית,", מסביר ד"ר גרינברג, "מומלצת כשפגיעה הופכת להיות נרחבת וגורמת לירידה משמעותית באיכות חייו של המטופל, כמו במקרה שלנו".

החולה עצמו, מחמד אבו גריבה, אמר בתום הניתוח המורכב כי "אני מודה לצוות שהצליח לשפר את מצבי ולטפל בדלקות ברגלי שמהן אני סובל כבר יותר מעשור. הוכנסתי לניתוח מורכב וארוך כדי שהרגלים שלי יוכלו להתרפא. אני מודה לצוות שלא מוותר ומנסה לעשות הכול כדי לעזור לי להחלים".

כלי דם בית חולים סורוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד