י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הוועדה דורשת סמכות

רובינשטיין:"בכל אחד מאתנו יש גזען קטן שקופץ לפעמים"

לפני ארבע שנים הוקמה "היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות" אך עד היום יחידה זו פועלת ללא אף סמכות מעוגנת בחוק • יו"ר הועדה ביטן: "אנחנו נפנה לשר המשפטים במסגרת הוועדה כדי לשפר את הסמכויות של היחידה"

רובינשטיין:"בכל אחד מאתנו יש גזען קטן שקופץ לפעמים"
ועדה בכנסת. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום (שלישי) התקיים דיון בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בנושא מאבק טיפול משרדי הממשלה בתופעת הגזענות. לפני ארבע שנים הוקמה "היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות" אך עד היום יחידה זו פועלת ללא אף סמכות מעוגנת בחוק, וכלל פעילותה נשענת על מחוות של רצון-טוב. לדברי יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד), הדגיש כי "אנחנו נפנה לשר המשפטים במסגרת הוועדה כדי לשפר את הסמכויות של היחידה. היחידה מטפלת בתלונות, מובילה שינוי מערכתי לרבות מעקב אחר יישום החלטת הממשלה במשרדי הממשלה ועוסקת בפיתוח ידע להכשרה מתאימה למאבק בתופעה".

יו"ר הוועדה המייעצת ליחידה, השופט (בדימוס) אליקים רובינשטיין, טען כי "בכל אחד מאתנו יש גזען קטן שקופץ לפעמים. חלק גדול מהתלונות הוא בנושא דיבור, וכל אחד מאתנו צריך לחשוב מעט לפני אמירת אמירה גזענית. היחידה היא פורצת-דרך, והוקמה כדי לצמצם את התופעה. אבל סמכויות היחידה הן חלשות מכיוון שאינה מעוגנת בחקיקה ולכן הכול נעשה בצורה וולנטרית".

לדברי ראש היחידה, עו"ד אווקה קובי זנה, "לפני ארבע שנים ממשלת ישראל הובילה את המהלך - מתוך רצון להוביל שינוי. הממשלה קבעה שהיחידה תתאם את הפעילות מתוך הנחה שקיים שיתוף פעולה עם שאר המשרדים בנושא. בעניין הסמכויות נקבע בהחלטת הממשלה כי תיבחנה עיגון הסמכויות בחוק. הפאזל יכול להתקיים רק אם תהיה חקיקה בנושא, היכולת שלנו לייצר שינוי צריכה להיות עניין לאומי".

לדברי מיכל קולטר-וונש (כחול לבן), "זה לא נושא שאפשר להמשיך להתייחס אליו ככיבוי שריפות. עלייה וקליטה היא מחובותינו, וכולנו יוצאים נפסדים מכך שאין השתלבות, אין לנו זכות להתעלם מהגזענות במדינתנו".

אמיר סבט, חבר ועדת פלמור שהמליצה על הקמת היחידה, טען כי "הדיון על החקיקה היה צריך להיעשות לפני שנה וחצי. אנחנו לא רוצים ג'ורג' פלויד - אבל אם זה יקרה, אנחנו נברח מפה. האמון נשחק כשלועסים את זה ומעלים גרה ולא קורה כלום. מדובר על שינוי מציאות בשביל הילדים של כולנו".

חברת המועצה המייעצת ליחידה ואשת חינוך, שולה מולא, ציינה בחריפות כי "כרגע זה הזמן שכל משרדי הממשלה ילמדו על הגזענות של עצמם. כל משרדי הממשלה חוטאים בגזענות. נוצר הרושם שהסיפור הוא אתיופי, איעד אל-חאלק הוא לא אתיופי - הרגו אותו והעלימו סרטונים. מדובר בממשלה ולא באיזה אחראי צימר. מי שעושה את הפרופיילינג אלו עובדי מדינה. אני יודעת איך נראית גזענות על כל גווניה. אני בעד חקיקה אבל היא לא תעבוד בלי שינוי עמוק פנימי של כל אחד מאתנו".

לדבריו של הממונה על מניעת גזענות במשרד החינוך, עמוס שביט, "אנו פועלים היום ב-8 צירים מרכזיים, תחומי הדעת, הכשרה ופיתוח מקצועי של עובדי הוראה, יצירת חדר מורים משותף במוסדות הלימודיים וכמובן המשמעותי ביותר - חינוך לגיל הרך".

יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד), הציע להעניק למנהל היחידה סמכויות דומות כפי שקיים לממונה על שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, סמכויות הכוללות מתן קנסות וטיפול בעבירות משמעת. ממלאת-מקום מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי, הודיעה בדיון כי המשרד יבחן שינוי חקיקה להגדלת סמכויות היחידה בזמן הקרוב.

ועדה גזענות דוד ביטן אליקים רובינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד