י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"שלא לצורך"

"שימוש מופרז באלימות": ועדת הפנים דנה על האלימות המשטרתית

ועדת הפנים קיימה היום דיון על מקרי אלימות מצד שוטרים בעקבות אכיפה מוגברת של תקנות החירום בעניין נגיף הקורונה • "תועדו שוטרים ופקחים שעשו שימוש מופרז באלימות שלא לצורך"

"שימוש מופרז באלימות": ועדת הפנים דנה על האלימות המשטרתית
מפגין חרדי בהפגנה (למצולמים אין קשר לכתבה) צילום: תומר רוקמן, פלאש 90

ועדת הפנים קיימה היום דיון על מקרי אלימות מצד שוטרים בעקבות אכיפה מוגברת של תקנות החירום בעניין נגיף הקורונה. "אסור לשכוח שכל אחד מאתנו יכול להיות פצצה מתקתקת של קורונה, ולכן אין חולק על חשיבות עבודת המשטרה. עם זאת תועדו שוטרים ופקחים שעשו שימוש מופרז באלימות שלא לצורך", אמרה יו"ר הועדה ח"כ מיקי חיימוביץ'. "המצב רגיש ומאתגר, ואנו חרדים מהתפרצות נוספת, וערים לקשיי הציבור להתמודד. תפקידנו לוודא שהאכיפה הנדרשת לא נעשית בכוח לא סביר. המצב כאן כדי להישאר וחייבים למנוע אירועים אלימים. מורכבות התפקיד מחייבת את השוטרים להפעיל שיקול דעת, בפרט כשהם באים במגע עם אנשים נורמטיביים, שאינם עבריינים".

את הדיון יזמו הח"כים יוליה מלינובסקי קונין, קטי קטרין שטרית, אורלי פרומן, אוסאמה סעדי, ינון אזולאי, אופיר סופר ויעקב טסלר.

ח"כ יוליה מלינובסקי אמרה כי "אם שוטר תופס אזרח ללא מסכה, הוא צריך קודם להציע לו מסיכה. אולי הוא שכח, אולי איבד. הילדים, במקום לראות במשטרה ידיד שיכול לעזור, הם מפחדים, בורחים מהם. נכנסו לתמונה גם פקחים עירוניים. איך מדיניות הממשלה יורדת לשטח? השר אוחנה אמר שהם יאכפו פחות ברחוב. האם זה הגיע לשוטר הסיור? הבעיה לא ברחוב אלא במקומות סגורים. יש הרבה פניות של בעלי עסקים שבקושי שורדים. מה ההנחיות לגבי קנסות?"

ח"כ קטי שטרית הוסיפה כי "אין ספק שעבודת המשטרה חשובה לביטחוננו ובריאותנו. בשבועיים האחרונים אנו רואים עבודה סיזיפית שלהם בחום, בהפגנות. הבעיה נובעת מאכיפה מוגברת, שחשפה מקרים שתועדו. מה העם מבקש מאתנו? מאה אחוז מאמץ, שותפות הדדית וכנות. אין לי צל של ספק שהמשטרה רוצה לשמור על בטחון התושבים. צריך הסברה לשוטרים. אתם פשוט צריכים להסביר ואז יבינו".

ח"כ יעקב טסלר אמר "מדובר באנשים שאינם עבריינים. אולי שכחו. אני רוצה לראות את הנחיות המשטרה לשוטרים בשטח, ומתי הן ניתנו".

ח"כ משה ארבל ביקש דיון מעקב עוד חודשיים.

עו"ד אן סוצ'יו, האגודה לזכויות האזרח: "זו לא משימת שיטור. יותר פיקוח. זה מתאים לפקחים של משרד הבריאות, בלי טייזר ובלי נשק. ראוי להעביר את האכיפה לגורמים אזרחיים. המשטרה לא מודה שאלימות שוטרים היא תופעה. השיח הוא פרטני. צריך לפתור זאת באופן מערכתי".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה את הדיון ואמרה כי "הועדה מבקשת ממשטרת ישראל להעביר לידיה את ההנחיות שהופצו לשוטרים לעניין אכיפת אי עטית מסיכות וכן את ציון המועד שבו הופץ הנוהל, הועדה תפנה למשרד לביטחון פנים בבקשה לבצע הבחנה בין פניה לאזרח שמפר את החוק לבין אזרחים נורמטיביים שכל חטאם היה שלא עטו מסיכה, כמו כן הועדה מבקשת לפעול מול השוטרים להדגשת נושאי ההסברה והחינוך מול האזרחים".

קורונה אלימות שוטרים ועדת הפנים מיקי חיימוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד