י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בשורה לאלפי מבודדים

נוהל חדש במשרד הבריאות: ניתן לצאת מהבידוד ללא בדיקה

אחרי מחקרים שבוצעו על ידי ארגון הבריאות העולמי, במשרד הבריאות מכריזים על נוהל חדש: חולים ללא תסמינים או מבודדים יוכלו לצאת מהבידוד לאחר עשרה ימים. ואין צורך בתוצאה שלילית. הבשורה נוגעת לאלפי מבודדים ש'כלואים' בבתים וממתינים לשתי תוצאות שליליות 

נוהל חדש במשרד הבריאות: ניתן לצאת מהבידוד ללא בדיקה
תפילה בכותל המערבי לעצירת הנגיף צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יוצאים לאור: משרד הבריאות פרסם הבוקר הנחיות חדשות ליציאה מבידוד של נדבקים מאומתים. לפי ההנחיות החדשות, עליהן חתומה ראש בריאות הציבור הפרופ' סיגל סדצקי, חולים ללא תסמינים או מבודדים שנכנסו לבידוד אף ללא מחלה (בשל השהיה ליד חולה מאומת), יוכלו לצאת מהבידוד לאחר שחלפו עשרה ימים ממועד קבלת התוצאה החיובית.

מדובר בבשורה לאלפי משפחות, שחלקן נמצאות בבידוד במשך מספר שבועות (או אפילו יותר. ידוע לנו על מבודדים שנמצאים בבידוד מזה חודשיים), וזאת משום שהנבדקים אינם מצליחים לקבל 'שתי שליליות'. כלומר: לקבל תשובה שלילית על שתי בדיקות, שנערכות בהפרש של שלושה ימים זו מזו, כפי שקבע הנוהל בישראל עד כה.

במשרד הבריאות מסבירים כי ההמלצות התקבלו בהתאם לידע המדעי העדכני בנוגע לנגיף שלפיו הסיכון להידבק מחולה 9 ימים אחרי שהתחילו להופיע תסמינים הוא נמוך, וכי 'שאריות' מהנגיף נשארים בלוע של הנבדק גם במשך שבועות לאחר שהחלים, אך שהבדיקה הרגילה הנערכת באמצעות מטוש אינה מהווה אינדיקציה.

כמו כן, גם העובדה שארגונים בין-לאומיים ומדינות נוספות עדכנו את המלצותיהם על משך הבידוד של מקרה מאומת, הביאה לשינוי המיוחל.

והרי ההנחיות החדשות:

1. במקרה של חולה עם תסמינים שמועד תחילתם ידוע: מרגע שעוברים 10 ימים מהופעת התסמינים, ועוד שלושה ימים לפחות ללא תסמינים, יכול החולה לראות את עצמו פטור מבידוד ללא צורך בבדיקה נוספת.

2. חולים עם תסמינים שלא ידוע מתי הם התחילו: חולה ייחשב כמחלים 10 ימים לאחר קבלת התוצאה החיובית האחרונה ובתנאי שחלפו לפחות שלושה ימים מהרגע שנעלמו התסמינים – ללא בדיקה שנייה.

3. חולים ללא תסמינים: במקרה של חולים ללא תסמינים, כלומר נשאים שנדבקו בלבד, הם יכולים לצאת באופן אוטומטי מבידוד ברגע שחלפו 10 ימים מרגע קבלת התוצאה החיובית האחרונה, ללא תנאים נוספים. הוא הדבר בנוגע למבודדים שנכנסו לבידוד רק בשל שהיה לצידו של אדם עם תוצאה חיובית.

עם זאת, על אף שאין צורך בבדיקה, בהנחיות מצוין כי "קיצור תקופת הבידוד והגדרתו של החולה כמחלים יתבצעו על ידי רופא". כלומר, שמוטלת החובה לפנות לרופא המשפחה על מנת לוודא שניתן לצאת מהבידוד. 

מבחינתם של אלפים שנמצאים בבידוד רק בעקבות החשיפה לחולה מאומת או כאלו שחלו והחלימו, מדובר ללא ספק בבשורה. אך גם במערכת הבריאות ינשמו כעת לרווחה, שכן ההנחיה החדשה צפויה לשחרר את העומסים שנרשמו על קופות החולים מצידם של המבודדים שייחלו לבדיקה שניה, כל זאת רק בכדי שיוכלו לצאת מהבידוד שנכפה עליהם. כעת, הם מקווים, הבדיקות יהיו מיועדות רק לגילוי המאומתים והדבר יביא להקלה לקופות ולמעבדות שמתמודדות עם עומס בלתי אפשרי גם בלאו הכי. 

קורונה בידוד משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד