י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שפת הגוף

שפשוף בעיניים או מצמוץ - מה זה אומר על האדם שמולנו? • מעניין

דרך שפת הגוף נוכל לזהות הרבה. ממשיכים עם קשר עין: מה ניתן לזהות כאשר האדם שלפנינו משפשף את עיניו? ומה ניתן לראות כאשר יש מבט ישיר באופן סדיר בין אמא לתינוק שלה?

שפשוף בעיניים או מצמוץ - מה זה אומר על האדם שמולנו? • מעניין
משפשף עיניים צילום: unsplash

עצימת עיניים - חסימת העיניים ביד או שפשופן, מראים שמה שאומרים לאדם זה אינו מוצא חן בעיניו. כאשר האדם נוגע לפרק זמן קצר בעינו בעת שיחה, זה סימן לכך שהוא אינו מעריך כל-כך את מה שהאיש השני אומר.

כאשר מביאים לידיעת אדם חדשות רעות, עיניו ייעצמו לזמן קצר במאמץ לחסום את המידע. יש אנשים המניחים יד על כל עין או חוסמים את העיניים ביד אחת כאשר מוסרים להם חדשות רעות. כאשר האדם מחזיק חפץ כלשהו, למשל ספר, הוא עשוי להשתמש בו לחסימת עיניו.

כאשר עיניו של האדם נשארות עצומות למשך כמה שניות, זה סימן לכך שהוא מעבד הרגשות שליליות.

לעיתים, העיניים נעצמות חזק. כאשר הן לחוצות בדרך זו, זהו סימן שהאדם מנסה להכחיש או למנוע מעצמו חדשות רעות.

באוטובוס של קבוצה שהפסידה במשחק, רואים צורות שונות של חסימת עיניים. במקרים קיצוניים, המפסידים ישבו כשראשם בין ידיהם, כשהעיניים חסומות לגמרי.

הצצה מעל המשקפיים - הצצה מעל משקפיים במישהו היא סימן לשליטה. מבט זה הוא אפילו מאיים יותר, אם הראש קצת שקוע באותו זמן, בו האדם מביט מעל משקפיו.

סיפר לי חבר שכאשר היה בבית הספר, אחד ממוריו היה מנמיך בכוונה את משקפיו על אפו ומביט מעליהם כדי לדבר מלמעלה אל ילד שלא הקשיב. זו הייתה התנועה שאיפיינה אותו, והתלמידים שהרכיבו משקפיים, היו מחקים אותו במגרש המשחקים, כדי להצחיק. למרות העובדה שזה היה משעשע ללעוג לתנועה זו, זה לא היה נוח להיות התלמיד שמורה זה דיבר אליו מעל משקפיו.

מבט אל על - אם אדם מסתכל בתדירות למעלה כשהוא מאזין למישהו, סימן שהוא משועמם, או שאינו אוהב את האופן בו מתנהלת השיחה.

גלגול העיניים אל על יכול גם להיות סימן לקוצר רוח. אם מישהו חוזר מספר פעמים בפני אותו קהל על אותו סיפור, אחד משומעיו עשוי לגלגל את עיניו כלפי מעלה כדי לומר ללא קול: ״שוב הוא מתחיל!״.

מבט למטה - מבט כלפי מטה הוא סימן ידוע לביישנות ולחוסר ביטחון. הוא יכול גם להצביע על מצפון לא נקי.

מצמוץ - מצמוץ הוא סימן לחוסר אהדה וחוסר אמון. אנשים נוטים למצמץ כאשר הם פוגשים מישהו שאינם אוהבים. המצמוץ עשוי לארוך רק שבריר שנייה, אך הוא נראה ברור לכל אדם היודע לקרוא פנים.

אנשים ממצמצים גם כאשר הם מרגישים שלא בנוח.

לעיתים קרובות, הם גם מנמיכים את גבותיהם ומסמנים בכך חוסר ביטחון עצמי.

כאשר מישהו ממצמץ בקוראו חוזה או מסמך רשמי כלשהו אחר, זהו סימן לספק ולאי ודאות. איש מכירות טוב צריך להיות ער לכך, ולהיות מוכן להסביר בדיוק את משמעותו של הסעיף.

יש אנשים המנמיכים במתכוון את גבותיהם וממצמצים כדי להיראות תוקפניים ולהפחיד בכך אחרים.

מבט ישיר - אימהות ותינוקות מביטים זה בעיני זה באופן סדיר. זהו סימן לאהבה, אמון ומסירות. אולם, גם מישהו המאיים עליך, יביט ישירות לתוך עיניך, במבט מאיים, כדי להפחידך. מכיוון שמבט ישיר יכול לסמן הן אהבה והן שנאה, עליך להביט בגורמים אחרים כדי לקבוע מה קורה.

בתרבותנו, להישיר מבט נחשב לחוסר נימוס. לכן אנו מסתכלים לפעמים הצידה כאשר אנו מדברים אל אחרים. זה גם עוזר לנו לנסח את מחשבותינו ללא היסח הדעת הנובע מהסתכלות בפני האדם האחר.

מבט לצד - כאשר אדם מנמיך את ראשו ומסתכל הצידה באדם המתקשר איתו, זהו סימן להיותו ביישן, מנומס וצנוע. אולם, הבעה זו גם משדרת מסרים סותרים: היא כוללת מבט - פעולה בוטה - וראש מורד המצביע על כניעות, ביישנות וחוסר ביטחון.

עפעוף ורפרוף - אנשים מעפעפים יותר כאשר הם עצבניים, חרדים, מודאגים, לחוצים או מזועזעים. העפעוף אינו נפסק עד שהם נרגעים. הנשיא ריצ׳רד ניקסון הציג 'עפעוף זועם' בנאום ההתפטרות שלו. בעקבות זאת, כינה ג׳וזף טקה, פרופסור לפסיכולוגיה בבוסטון קולג׳ ומומחה לשפת הגוף, עפעוף מופרז במצבים לא נוחים, בשם ״אפקט ניקסוך".

רפרוף העפעפיים חשוב יותר, מכיוון שהוא מראה שהאדם מודאג מסיבה כלשהי. לא מזמן, הייתי בחבורת אנשים ומישהו העיר הערה פוגעת על עיר מסוימת בארץ. אני בטוח שהוא אמר זאת כבדיחה ולא כניסיון מכוון להעליב. למרות העובדה שהחבר שעמד לידי לא אמר דבר, עפעפיו החלו לרפרף. מכיוון שהייתי המארח ורציתי שכל אורחיי ירגישו בנוח, מיד שיניתי את הנושא. לאחר עשר שניות, רפרוף עפעפיו הואט ולבסוף נפסק. כאשר סיפרתי על-כך אחר-כך לאשתי, היא אמרה שהסיבה לכך הייתה, כנראה, שהוריו גרים שם.

קריצה - קריצה היא תנועה קשה, מכיוון שיש לה מספר משמעויות. אנשים הקורצים לעיתים קרובות מדי, נחשבים להמוניים ועלולים להיעשות מטרה לבדיחות.

קריצה מכוונת בדרך כלל להיות מחווה ידידותית ליצירת חום ופתיחות. משמעותה עשויה להיות גם ״בסדר״, או להביא לידיעת האדם שהמשפט הקודם נאמר בלגלוג. לפעמים משמעותה היא ששני האנשים חולקים ביניהם סוד, או אולי בדיחה פרטית. היא משמשת גם לריכוך פגיעה או הערה מעליבה, על-ידי כך שהיא אומרת לאדם: ״אני רק מתבדח״. אולם, יש לפרשה בזהירות, מכיוון שכוונת הקריצה עשויה להיות חיזוק העלבון ולא ריכוכו.

גלגול עיניים - גלגול עיניים אל על מסמן תדהמה או השתוממות. זו משמעותו בכל רחבי העולם.

הסטת המבט - כאשר אנשים מודאגים, הם נוטים להימנע מהסתכלות באחרים. במצב רגיל, אנשים אלה יימצאו בקשר עין ככל אחד אחר. אולם, הם מתקשים לקיים קשר עין כאשר השיחה נעשית לא נעימה או לא נוחה. הסיבה לכך היא, כנראה, חששם שאם יאמרו את דעתם, תהיינה לכך תוצאות שליליות.

הסבת המבט על-ידי הסתכלות למטה היא מחווה של כניעות. לפעמים היא עשויה להיות צעד מחושב. קטיעת קשר עין עם מישהו שמעמדו רם יותר ויוקרתו גדולה יותר, היא דוגמה לכך. בדרך כלל מוטב שתקטע את קשר העין על-ידי כך שתיתן לעיניך להביט לצד זה או אחר, או למעלה. אתה עדיין קוטע את קשר העין, אך אינך מרשה לעצמך להיות כנוע.

נמשיך בעז"ה בשבוע הבא אליהו עזריאל מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו''ר מכון התבוננות

 

שפת גוף עיניים אליהו עזריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד