ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
השפעה עתידית בהתפתחות התינוק

מחקר: כך ניתן להגן על העובר כשהאם סובלת מסוכרת

סוכרת בתקופת ההריון טומנת בחובה סיכונים רבים לאם ובעיקר לעובר • מחקר שנערך בביה"ח שיבא חושף כיצד ניתן להפחית דרסטית את הסיכונים הרבים לעובר וגם לאם

מחקר: כך ניתן להגן על העובר כשהאם סובלת מסוכרת

נשים רבות נאלצות להתמודד עם מחלת הסוכרת בתקופת ההריון, דבר שמהווה אתגר רפואי לא פשוט הן בהיבט של סיבוכים אופציונלים בהריון עצמו והן בהיבט של השפעה עתידית על התפתחות התינוק.

בכתבה שפורסמה באתר YNET מובאת רשימה ארוכה של סיבוכים אופציונלים לעובר לפני הלידה ובמהלכה: "עובר גדול (מאקרוזומי), שמשקל הלידה שלו מעל ארבעה קילוגרמים, הוא סיבוך נפוץ אצל נשים בהיריון עם סוכרת. הוא עלול לגרום לקרעים בתעלת הלידה ולסיבוכים נוספים, שעשויים להיות בעלי השלכות חמורות על היילוד. בגלל גודלו של התינוק, הכתפיים נתקעות אחרי יציאת הראש מתעלת הלידה. משום כך ממליצים הרופאים לנשים אלה ללדת בניתוחים קיסריים. סיבוכים נוספים, שעשויים להופיע מיד לאחר הלידה, הם היפוגליקמיה ביילוד עקב עודף אינסולין בדמו, האטה בהבשלת הריאות של העובר הגורמת לקוצר נשימה ביילוד ועוד".

בנוסף קיים סיכון גם עבור האמא, כפי שמסבירה ד"ר טלי צוקרמן-יפה רופאה אחראית של השירות האנדוקריני-גניקולוגי במכון האנדוקריני בבית חולים שיבא: "איזון סוכר הוא תמיד משימה לא פשוטה, הדורשת משמעת קפדנית מסביב לשעון. תקופת ההיריון מציבה אתגרים חדשים לאישה המתמודדת עם סוכרת, והקושי לאזן את רמות הסוכר גדל בתקופה זו, והוא נובע הן מיעדי איזון סוכר נמוכים יותר בהריון והן מרמות סוכר שמשתנות לאורך ההריון בתגובה לשינויים ההורמונליים שהאישה חווה".

הפתרון עבור נשים המתמודדות עם סוכרת בתקופת ההריון הוא הזרקה של אינסולין בהתאם לכל אחד משלבי ההריון.

אולם, תהליך ההתאמה הינו מורכב ודורש הן מהאשה והן מהצוות המטפל בה הקפדה על מועדים ומינונים מדויקים. ההמלצה כדי להפחית את הסיכונים שהובאו לעיל היא טכנולוגיה המשלבת משאבת אינסולין וסנסור מסייעת להגיע ליעדי האיזון הנדרשים בלי להעלות את הסיכוי להיפוגליקמיה.

בכתבה פורסם מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא וממנו עולה כי "נשים עם סוכרת בהיריון, שטופלו במרפאת היריון רב תחומית בשילוב ניטור קבוע של מד סוכר רציף יחד עם משאבת אינסולין הפחיתו בכ-50% את הסיכון לרעלת הריון ביחס למדווח בעולם. כמו כן, נצפתה הפחתה של 1.4 במדד ה-A1C , מדד המראה את ערכי הסוכר הממוצעים בשלושה חודשים שקדמו לבדיקה. המחקר הראה גם כי הסיכון ללידת עובר גדול מהרגיל (גדול מארבעה ק"ג בעת הלידה) קטנה פי 10".

יצוין כי את המחקר הובילה ד"ר צוקרמן-יפה, יחד עם ד"ר רקפת יואלי- אולמן סגנית מנהלת מחלקת הריון בסיכון גבוה במרכז רפואי שיבא.

"תוצאות המחקר הוכיחו כי הגישה הרב-מקצועית בשילוב הטכנולוגיות המתקדמות, משפרת ומפחיתה את הסיכון לסיבוכים במהלך ההיריון אצל נשים עם סוכרת בהריון, באופן משמעותי ושומרת על בריאות היילוד", אומרת ד"ר צוקרמן.

לדבריה, "כשאישה נכנסת להריון עם ערכי סוכר מאוזנים וממשיכה לאורך כל ההיריון במעקב וטיפול הנבנה במיוחד בשבילה, הסיכונים והסיבוכים בלידה פוחתים משמעותית. בעבר נשים עם סוכרת נמצאו בסיכון גבוה, ורבים מההריונות היו בסיכון והסתיימו בניתוח קיסרי ובסיבוכים. כיום, בזכות הטכנולוגיה המתקדמת המאפשרת לנטר ולטפל באופן מדויק מסביב לשעון, 24 שעות 7 ימים בשבוע, האישה הסוכרתית יכולה לשמור על רמות סוכר תקינות לאורך ההיריון ולהימנע מסיכונים לה ולעובר. הטכנולוגיה גם מאפשרת לרופא המטפל לנטר את החולה ומרחוק ולהתאים ולשנות את תכנית הטיפולים שלה בזמן אמת".

סכרת סוכרת הריון בית חולים שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד