ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
אינם פועלים לסייע לחלשים

מבקר המדינה בביקורת קשה על מפעילות המתנ"סים

חשבתם פעם על מי הם מפעילי החוגים שבמתנ"סים אליהם אתם שולחים את ילדיכם? מבקר המדינה מצא בביקורת שנעשתה במספר מתנ"סים כי חלק מהמתנ"סים לא פועלים להנגשת הפעילות לאוכלוסיות מוחלשות לרבות באמצעות מתן הנחות בתשלום על הפעילות

מבקר המדינה בביקורת קשה על מפעילות המתנ"סים
אלי סגל

המתנ"סים משמשים זרוע ביצועית של הרשויות המקומיות בתחומי התרבות, הפנאי והחינוך הבלתי פורמלי, ולהם תפקיד חשוב במארג החברתי של הקהילה שבה הם פועלים. על פי דוח המבקר מתניהו אנגלמן המתפרסם היום, בשנת 2019 פעלו בישראל כ-200 מרכזים קהילתיים ב-161 רשויות מקומיות, שנתנו שירותים לכ-1,500,000 איש. בבסיס הקמתם ופעולתם עומד הרעיון של שיתוף הקהילה באזור שבו פועל המתנ"ס, וניתן דגש רב על מעורבות נציגי הקהילה בניהולם. בהפעלת מתנ"סים כמרכזים קהילתיים שותפים, נוסף על הרשויות המקומיות, שני גופים עיקריים: החברה למתנ"סים - מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ (החברה למתנ"סים), וחברות בנות של הסוכנות היהודית לארץ ישראל ומגביותיה.

בביקורת נמצאו ליקויים בהסדרת הפעילות של הרשויות המקומיות באמצעות מתנ"סים סוכנותיים; בהסדרת פעילות משרד הפנים למול החברה למתנ"סים; בהנגשת פעילות המתנ"ס לקהילה; בהבטחת ביטחונם האישי של ילדים ובני נוער; במינוי חברי הנהלות המתנ"סים; ובהתקשרויות הרשויות המקומיות עם המתנ"סים בתחומן ותקצובם. מאידך נמצא בביקורת כי המתנ"סים שנבדקו נותנים דגש על פעילות בתחומי התרבות, החינוך והספורט בקהילה שבאזורם, מקיימים פעילות ענפה ומגוונת המיועדת לכל שכבות הגיל, ובכך הם מגשימים את ייעודם הלכה למעשה. עוד נמצא כי בכל המתנ"סים שנבדקו חלק הארי של התקציב משמש לטובת פעילות המתנ"ס, והם פועלים בהתאם לשיעור המרבי המותר של הוצאות הנהלה וכלליות ממחזור הפעילות, כפי שמופיע בנוהל התמיכות ממוסדות המדינה.

מוצע כי משרד החינוך, בשיתוף החברה למתנ"סים, הנמצאת באחריותו, ובסיוע משרד הפנים, ימשיכו להרחיב לרשויות מקומיות נוספות את דפוס הפעלת המתנ"ס, תוך המשך מתן דגש על רשויות הנמצאות בפריפריה החברתית-כלכלית והגיאוגרפית.

בביקורת נמצא כי חלק מהרשויות המקומיות ומהמתנ"סים שנבדקו אינם פועלים לסייע לאוכלוסיות מוחלשות בהשתתפות בפעילויות ובחוגים במתנ"ס ואילו אחרים כן פועלים לסייע להן. משרד מבקר המדינה ממליץ לרשויות האמורות לבחון את האפשרות לסייע למשפחות עם קשיים כלכליים בהשתתפות בחוגים ובפעילויות המתקיימים במתנ"ס לרבות באמצעות גיבוש מדיניות למתן הנחות וקביעת נוהל הנחות. היעדר פעולות לשילוב אוכלוסיות מוחלשות בפעילות הכללית של המתנ"ס עלול להנציח פערים חברתיים ולמנוע את שילובן במרקם החברתי.

דו''ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מתנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד