י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ביקורת מקצועית

קרנית פלוג: "מתייחסים ל-6 מיליארד כמו לכסף קטן, אבל החשבון יגיע"

קרנית פלוג מי ששימשה עד לפני כשנתיים כנגידת בנק ישראל, בראיון מיוחד מתייחסת למשבר הנוכחי ומביעה את דעתה על התנהלות הממשלה • "טוב עשתה הממשלה, שהודיעה על המענקים לעסקים". ומנגד מותחת ביקורת ואומרת כי "חשוב שהדרג המקצועי יוכל לחוות את דעתו"

קרנית פלוג: "מתייחסים ל-6 מיליארד כמו לכסף קטן, אבל החשבון יגיע"
מסעדה סגורה בשל הקורונה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הנגידה לשעבר פלוג בראיון מיוחד: "צריך לאמץ מסלול לשימור עובדים". תומכת ברשת הביטחון לעצמאים: "צעדים שיסייעו ליותר עסקים לשרוד". ומגבה את פקידי האוצר: "חשוב שירגישו חופשיים לבטא את עמדתם".

כמעט שנתיים עברו מאז סיימה קרנית פלוג את תפקידה כנגידת בנק ישראל. כיום, כשהיא משמשת סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ומרצה באוניברסיטה העברית, היא מביטה בדאגה על התמודדות המשק והממשלה בישראל עם משבר הקורונה. הראיון המלא,יפורסם מחר (ו') במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום"

קרנית פלוג מתייחסת בראיון לתוכנית המענקים המקורית שכבר שונתה ואומרת: "אנחנו מתייחסים ל-6 מיליארד כאילו היו כסף קטן. זה היקף עצום, אני חושבת כמה בעיות של משרדים אפשר היה לפתור בתנאי המציאות הקודמת בסכום הזה. צריך להתייחס לכסף הציבורי הזה בחרדת קודש. אמנם כל מה שאנחנו עושים עכשיו נכון לעשותו בהיקפים גדולים, אבל החשבון יגיע".

מבחינתה של פלוג, אחד הדברים העיקריים אליו יש לחתור הוא קטיעת שרשרת ההדבקה באמצעות חקירה אפידמיולוגית יעילה: "הקמת מערך תחקור אפידמיולוגי לקטיעת שרשרת ההדבקה היה מצמצם תחלואה ואולי מונע את הגל השני, כמו גם את המחירים הכלכליים והבריאותיים שאנחנו משלמים היום. זה ביטוי לכשל ממשי בניהול המשבר".

פלוג מציינת בראיון כי נכון עשתה הממשלה שהודיעה לפני כשבועיים על הארכת רשת הביטחון לעצמאים ולשכירים עד אמצע השנה הבאה, או עד ששיעור האבטלה יירד מעשרה אחוזים. לדבריה: "גם המענקים שניתנים לעסקים, והפיצוי בגין הוצאות קבועות כאשר אין הכנסות - אלה צעדים נכונים, שיסייעו ליותר עסקים לשרוד".

עוד לדבריה, קריטי ליצור מסלול לשימור עובדים, כפי שנהוג במודל הגרמני: "הדבר מאפשר שימור קשר בין עובד למעסיק. העלות, מבחינת המדינה, קטנה מעלות החל"ת - והדבר יאפשר בהמשך התאוששות מהירה של המשק. מצבן של מדינות עם מנגנון כזה ישתפר בטווח הארוך".

על המתיחות בין הדרג המקצועי והדרג הנבחר, אומרת פלוג כי חשוב שהדרג המקצועי ירגיש חופשי לבטא את עמדתו המקצועית: "התגובות לאמירות כאלה ואחרות לא מעודדות את הדרג המקצועי להשמיע את עמדתו בצורה פתוחה, וההחלטות שמתקבלות הן פחות טובות אם הוא לא יכול לחוות את דעתו. הערמת הקשיים הפכה בתקופה האחרונה לבון טון, אבל זה בהחלט לא משקף את המציאות".

קרנית פלוג קורונה תכנית סיוע סיוע כלכלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד