י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בניגוד למחאות בבלפור

למרות ההבטחות לשינוי: אלימות קשה כלפי חרדים בהפגנות בי-ם

במהלך ההפגנות שהתקיימו אמש (ד') בירושלים בעקבות המשך מעצרו של אברך תושב בית שמש, נראה כי השוטרים פעלו באלימות קשה, חרף ההבטחות לשינוי בהתנהלות המשטרה. ובניגוד לתגובת המשטרה במחאות השמאל. עד ראייה ל'בחדרי': "לשוטרים הייתה שנאה בעיניים" • צפו

למרות ההבטחות לשינוי: אלימות קשה כלפי חרדים בהפגנות בי-ם
אלימות השוטרים במחאה אמש צילום: אברהם בוימל

לציון מאה ימים למעצרו של האברך בנימין פרידמן, חרדי קיצוני תושב בית שמש שחשוד כי התפלל בבית כנסת בניגוד לנחיות משרד הבריאות ותקף שוטרים, נערכו הלילה הפגנות סוערות בכמה מוקדים בירושלים.

חלק מהמפגינים הבעירו פחי אשפה וחסמו את צירי התנועה. כוחות גדולים של משטרה פעלו מול המפגינים במטרה להשיב את הסדר הציבורי. ובתום הלילה הסוער, עדכנה המשטרה כי 13 מפגינים נעצרו.

אלא, שבניגוד להבטחות בנוגע להתנהלות המשטרה מול הציבור החרדי, נראה כי שוטרים שפעלו במחאות הלילה השתמשו באלימות קשה וחריגה נגד המפגינים החרדים, בחלק מהמקרים ללא שום סיבה הנראית לעין, כך עולה ממספר תיעודים שצולמו בהפגנות הלילה.

"השנאה שהייתה לשוטרים בעיניים, זה משהו שעוד לא ראיתי", מספר אחד המפגינים ל'בחדרי חרדים'. "בהפגנות השמאל מול מעון ראש הממשלה המשטרה מתנהגת בכפפות של משי, ופה השוטרים מכים את המפגינים בצורה אכזרית", הוא מוסיף.

באחד התיעודים, נראה בלש משטרה בועט בעוצמה במפגין חרדי ולאחר מכן מתנפל עליו ותוקף אותו באלימות קשה. בתיעוד אחר, נראים שני שוטרי יס"מ רצים לעבר קבוצת מפגינים, דוחפים אותם על הרצפה, ומכים אותם ללא רחם.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: במהלך מחאה שהתקיימה אמש בירושלים, החלו מאות מפגינים להפר את הסדר הציבורי במקום, להתפרע, להשליך חפצים לעבר השוטרים, לחסום צירי תנועה באמצעות פחי אשפה שהציתו ולגרום נזק לרכוש. בעקבות ההתפרעויות האלימות נפצעו שוטרים, וכוחות המשטרה פעלו במקום ועצרו חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי. בסיטואציה זו שתועדה באופן חלקי ורבות אחרות, מתפרעים ניסו לחבל ולהפריע בעבודת השוטרים שפעלו לפנות את הציר ולשמור על הסדר הציבורי. נמשיך לאפשר קיומן של מחאות בגבולות החוק, אולם לא נאפשר פגיעה בשוטרים, אלימות מכל סוג שהיא והפרת בוטה של הסדר הציבורי בניגוד לחוק.

כזכור, בעקבות התיעודים הרבים שפורסמו בתקופה האחרונה, בהם נראו שוטרים משתמשים באלימות נגד חרדים, הן במהלך ההפגנות נגד הסגרים שהוטלו על השכונות החרדיות והן במהלך אכיפת נושא המסכות בריכוזים החרדים, הודיע השר לביטחון פנים אמיר אוחנה על מינויו של ניצב אריק יקואל לתפקיד המקשר בין הציבור החרדי למשטרת ישראל. יקואל מקורב להג"ר יוסף אפרתי וזוכה לאמון בקרב בכירי המשטרה. בנוסף, נשמעו הבטחות מצד גורמים במשטרה ובממשלה, כי האלימות כלפי חרדים תיפסק.

בימים האחרונים התעצם הזעם בקרב הציבור החרדי כנגד המשטרה, מה שהחל בתיעוד של נערה צעירה שעוכבה על ידי שוטרי מחוז ירושלים שאיימו להעניק לה דוח בגין אי עטיית מסכה ובתיעודים מההפגנות בצומת שמגר - ירמיהו, בהם נצפתה אלימות קשה כנגד המפגינים החרדים.

כאמור, המחאה אמש התקיימה בעקבות המשך מעצרו של האברך בנימין פרידמן. כזכור, בית המשפט קיבל את ערעור המדינה והורה על המשך מעצרו של  פרידמן, חרדי תושב בית שמש, שנעצר לפני כמאה ימים לאחר שלפי החשד השתתף בתפילה המונית בבית כנסת בעיר בניגוד להנחיות משרד הבריאות, ואף תקף שוטרים שהגיעו לפזר את המתפללים, כך על פי כתב האישום שהוגש נגדו.

כמה ימים לאחר מכן התקיים דיון בבית המשפט השלום בירושלים בעניינו של פרידמן שעצור עד תום ההליכים. עורך דינו רועי פוליטי ביקש מבית המשפט לשחרר אותו לחלופת מעצר בביתו תוך השגחה של אזיק אלקטרוני, אלא שפרידמן ביקש כי יינתן לו חלון בו הוא יוכל לשחרר את האזיק בשבתות וחגים, לטענתו כדי למנוע חילול שבת מיותר. בית משפט השלום קיבל את הבקשה בהבנה כי אין חשש שפרידמן יימלט בזמן הורדת האזיק.

בעקבות ההחלטה, ביקשה המדינה מבית המשפט עיכוב בביצוע השחרור עד לדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי, שכאמור קיבל את ערעור המדינה והורה להשאיר את פרידמן במעצר, עד שיסכים להשתחרר תחת איזוק אלקטרוני במשך כל ימי השבוע.

על פי כתב האישום שהוגש נגד פרידמן, השוטרים שהגיעו לפזר את התפילה שהתקיימה בניגוד להנחיות, כרזו למתפללים מספר פעמים, באמצעות מערכת כריזה. חלק מהנוכחים עזבו את המקום, אך מרבית הקהל, וביניהם פרידמן, נותר לעמוד במקום, צעק לעבר השוטרים וקילל אותם. הוא הוזהר פעמיים, ובהמשך חזר אל השוטרים, ביקש שיעצרו אותו ואף קיללם.

הפגנות חרדים אלימות שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד