י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מחקר ראשון ונדיר מסוגו

לא תאמינו: המערכת הזוגית משפיעה על תוחלת החיים

מחקר שפורסם לאחרונה גורס כי המערכת הזוגית משפיעה על תוחלת החיים • כל הזוגות שניהלו מערכת יחסים אחת רצינית ותמידית, הגיעו לגיל גבורות בריאים וחזקים בצורה מעוררת התפעלות • כיצד עושים זאת? ואיך נשמר את חיי הנישואין שלנו?

לא תאמינו: המערכת הזוגית משפיעה על תוחלת החיים
מד בריאות צילום: pixabay

שימור חיי הנישואין - סכנה! כאן בונים.

לאחר שלמדנו מהי משמעות הנישואין בחלק הרוחני, שהיא ההגעה לשלמות אישית ע"י עבודת המידות. נלמד היום מהו הרווח המשני שיש בחיי נישואין טובים ומאושרים, וזה דווקא בחלק הגשמי-פיזי של החיים.

לאחרונה התפרסם מחקר חדש, ראשון ונדיר מסוגו, שנערך ע"י אוניברסיטת 'הרווארד' היוקרתית במשך תקופה של 75 שנה! בו נבדקו 724 אנשים (שמתוכם נשארו חיים כיום רק 60 איש בגיל 90...) שנה אחר שנה, איך משפיעה המערכת הזוגית על תוחלת החיים והאם יש קשר בן זוגיות טובה ואיכותית לבן אריכות ימים בבריאות איתנה עד גיל זקנה ושיבה...

התוצאות המעניינות הינם לפניכם: כל הזוגות שניהלו מערכת יחסים אחת רצינית ותמידית, ושמרו השקיעו וטיפחו אותה ללא הפסק, הגיעו לגיל גבורות בריאים וחזקים בצורה מעוררת התפעלות. לא נצרכו ליטול כדורים באופן קבוע או לטיפולים רפואיים מיוחדים וכדו', גופם נשאר צעיר ורענן- רק יותר מקומט... ובנוסף, גם בכושרם השכלי נשאר מוחם חד וצלול.

לעומתם, זוגות שניהלו מערכות יחסים סוערות (שלוש ומעלה) ולא שמרו על קשר יציב וקבוע, הרבה מתוכם לא האריכו ימים כלל, ואלו שכן היו 'חברי מועדון' קבועים בבית המרקחת המקומי, יחד עם יכולות שכליות נמוכות שפגעו להם בן היתר בזיכרון ובמערכת העצבים.

המחקר שעבר ארבע דורות של חוקרים- כולם פרופסורים לפסיכיאטריה - כלל בן היתר: ראיונות אישיים, סריקות מוחיות, שיחות עם בני המשפחה ועוד. החוקרים טרם השלימו את משימתם והם אף הוסיפו עליה יותר וכיום משתתפים במחקר מדהים זה מעל 2000 איש שהם בעצם הילדים של הנבדקים הראשונים.

המסקנות שפרסם פרופ' וולדינגר - החוקר התורן - קשורות כולם למערכות היחסים במשפחה, הנה הם לפניכם:

1) יחסים חברתיים- טובים לבריאותנו. 2) איכות היחסים חשובה יותר מכמות החברים (לתשומת לב בעלי ה'וואטס אפ' והרשתות החברתיות למיניהם...) 3) אחרון חביב ועיקרי, מערכות יחסים תקינות, מגינות לא רק על הגוף אלא גם על תפקוד המוח וצלילותו בגיל מבוגר.

אם כן נמצאנו למדים, שישנה חשיבות גדולה בשימור איכות חיי הזוגיות והתא המשפחתי במיטבם. ככל שנשקיע יותר, נרוויח גם את תיקון מידותינו בפן הרוחני, ובנוסף גם בפן הגשמי נזכה לאריכות ימים ושנים מתוך בריאות איתנה ויכולת שכלית מופלאה גם בגיל הזקנה.

מוטל עלינו - איפא - לברר מהי הדרך הנכונה והטובה ביותר בה אנו צריכים לנקוט כדי להצליח בשימור חיי נישואין מוצלחים.

בספר 'במדבר' מסופר על בלעם בן בעור- שתום העין... שבא כביכול לקלל את עם ישראל ונמצא מברך. באחת 'מברכותיו' הוא מציין מעלה מיוחדת באומרו "מה טובו אוהליך יעקב". ומסבירים המפרשים שמעלת עם ישראל היא- הייחודיות שבצניעותם. כ"א נטע את אוהלו במדבר בצורה כזו שהפתח יהיה מכוון לגב האוהל של השכן ולא כנגד פיתחו, וזה כדי לא להציץ לבית השכן ואפילו בטעות. כל אחד והפרטיות שלו, אין פוזלים לדשא של השכן.

אם תירצו זהו סוד ההצלחה בשמירה על הקן החמים של התא המשפחתי- היהודי. כל זוג צריכים לדעת, שעליהם לתלות כמין שלט וירטואלי על הדלת שאומר "סכנה כאן בונים! הכניסה לזרים אסורה". אין מקום לשמוע 'עצות' מחברים ומידידים ואפי' מההורים, איך 'לייעל' את הקשר הזוגי. זהו מתכון בטוח להשוואות ומריבות. רק יעוץ תורני - מקצועי ע"פ דעת תורה, יכול לעזור. כל דרך אחרת נידונה לכישלון - וחבל. וכמו שבאתר בניה רק המומחים נכנסים, כך בבניין הבית רק המומחים יכולים להיכנס.

אם כן לסיכום, למדנו שחיי נישואין מושקעים ואיכותיים תורמים רבות לחיים ארוכים ובריאים - וזה מוכח מדעית. בנוסף למדנו שכדי להגיע לכך, עלינו לזכור לתלות שלט בכניסה לבית האומר 'שהכניסה לזרים - אסורה', ולא לתת לשום השפעה חיצונית כזו או אחרת שאינה תורנית ומקצועית להתערב בחיינו. וזה מכיוון שכדי להצליח בחיי הנישואין מוכרחים לשמר את פרטיות הקשר ולהפוך אותו לאי של שפיות ייחודי שאין לאיש דריסת רגל בו, ואף לא חברים או משפחה. רק בני זוג שצועדים בו בבטחה צעד אחר צעד מלווים בידיה הרחומות של השכינה הקדושה.

מאת: הרב ישראל מאיר רבי, מרצה ומגיד שיעור

זוגיות חיי זוגיות שימור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד