י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
נקמת המיליונים

‏שנתיים מאסר על תנאי לאחד מאחרוני השומרים הנאצים

ברונו דיי, בן ה-93 ששירת כזקיף S.S במחנה שטוטהוף, הואשם ברציחתם של 5,230 יהודים. בהופעותיו האחרונות בבית המשפט דיי התנצל בפני הקורבנות • עורך דינו של דיי ביקש להקל בעונשו וטען כי מרשו לא ישרוד את הכלא • "לא תשכח"

‏שנתיים מאסר על תנאי לאחד מאחרוני השומרים הנאצים
המשרפות באושוויץ צילום: pixabay

ברונו דיי (93), ששרת כזקיף ס.ס. במחנה שטוטהוף, הועמד היום לדין בבית המשפט בהמבורג ונגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי. אחרי משפט מתוקשר של אחד מאחרוני השומרים הנאציים שעדיין חיים הואשם היום דיי ברציחתם של 5230 בני אדם. כך דיווחה אנטוניה ימין כתבת 'כאן 11' באירופה.

‏בשנה שעברה הודה דיי כי הוא היה מודע לתאי הגזים וראה אנשים "שסבלו". מנגד טען כי היקף הזוועות התגלו לו רק בדיעבד. דיי נשפט בבית משפט לנוער מכיוון שהיה בן 17 כאשר שירת במחנה בין אפריל 44-45. סנגורו ניסה להגן על עליו וטען: "בחור צעיר לא באמת יכול היה להתנגד למפקדיו והוא לא ראה מנוס.

‏בית המשפט בגרמניה גם הרשיע בעבר את אוסקר גרונינג, רואה החשבון של אושוויץ, ואת ריינהולד האנינג, שומר SS לשעבר באותו מחנה, בשל שותפות לרצח המוני. שני הגברים נמצאו אשמים בגיל 94 אך מתו לפני שנכנסו לכלא.

דיי התנצל בפני קורבנות השואה כשהוא המתין לפסק הדין במשפט על מותם של 5,230 אסירים. הוא דיבר השבוע שעבר בבית משפט בהמבורג - גרמניה על מעורבותו בזוועות של מלחמת העולם השנייה.

הוא הואשם בשותפות ברצח של אלפי אנשים כאשר עבד כשומר במגדל במחנה שטוטהוף, בסמוך למה שהיה אז דנציג, כיום גדנסק בפולין.

בדברים מספסל הנאשמים אמר דיי: "היום אני מבקש להתנצל בפני אלה שעברו את הגיהנום הטירוף הזה, כמו גם לקרובי משפחתם, דבר כזה לעולם אסור שיקרה שוב."

התובעים ביקשו שלוש שנות מאסר עבור הזקן בן ה-93. אולם עורך דינו של דיי, סטפן ווטרקאמפ, ביקש מבית המשפט לזכות או לתת עונש מאסר על תנאי, וטען כי מרשו לא ישרוד את הכלא.

דיי עצמו הכחיש כל אשמה בגין מה שקרה במחנה ואמר כי המשפט "עלה לו בהרבה סבל". הוא אמר: "אני רוצה להדגיש שוב שלעולם לא הייתי נרשם מרצון לאס אס או ליחידה אחרת - במיוחד לא במחנה ריכוז," אמר בהודעותיו הסופיות לפני שבית המשפט נתן את פסק הדין.

"אם הייתי רואה הזדמנות לעזוב את השירות, הייתי עושה זאת." הוא הוסיף כי התוודע ל"היקף הזוועות" רק כששמע עדויות ודיווחים על כך.

דיי עמד לדין בבית משפט לנוער מכיוון שהיה אז בן 17-18. ווטרקאמפ, עורך דינו, ציין כי "בקושי ניתן היה לצפות מצעיר כזה לעשות משהו, וכי כשומר מגדל זוטר, הוא לא ידע את היקף הסדיזם והתנאים הלא אנושיים של המחנה." ווטרקאמפ אמר עוד כי פשעי הנאצים היו 'בלתי מובנים' וכי עדויות העדים 'הרעידו קשות' את לקוחו.

הנאצים הקימו את מחנה שטוטהוף בשנת 1939 והשתמשו בו בתחילה למעצר אסירים פוליטיים פולנים. אך בסופו של דבר החזיקו בו 110,000 עצורים, כולל יהודים רבים, כ - 65,000 איש נספו במחנה.

דיי, המתגורר כעת בהמבורג, הפך לאופה לאחר המלחמה. הוא נשוי עם שתי בנות, והשלים את הכנסותיו בעבודה כנהג משאית, לאחר מכן עבד בתחזוקת בניין.

שואה גרמניה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד