י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"ויתור על החיסון מסוכן"

מומחי 'שניידר' מתריעים: עלייה מדאיגה בדלקת קרום המוח בתינוקות

בשבועיים האחרונים טיפלו בבתי החולים 'שניידר' ו'מאיר' בשני מקרים קשים של דלקת קרום המוח בתינוקות. הרופאים מתריעים: "לא ראינו דלקת מחיידק זה כבר שנים. אל תחששו לחסן. ההיפך - ויתור על החיסון מסוכן בהרבה"

מומחי 'שניידר' מתריעים: עלייה מדאיגה בדלקת קרום המוח בתינוקות
תינוק צילום: pixabay

סכנה דווקא בזמן הקורונה: מומחי בית החולים לילדים 'שניידר' מקבוצת הכללית מתריעים על תופעה של מחלת דלקת קרום המוח שפוגעת בצורה קשה בתינוקות, כשהם מציינים כי הם מזהים עליה במחלה שנחשבת למסוכנת מאד, ולדעתם חלה בתקופה האחרונה עליה בשכיחות המקרים. לשם כך הם קוראים להורים להקפיד על שגרת החיסונים שמבטיחה בע"ה את אי הופעתה של המחלה שיכולה לגרום לנזקים קשים. "גם ובעיקר בימים אלו חשוב להגיע לטיפת החלב ולהתחסן", הם אומרים ומזהירים ש"אין מה לחשוש להגיע לתחנות. ההפך, הוויתור על החיסון מסוכן יותר".

ליחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, הובהל לפני כשבועיים תינוק בן 7 חודשים מבני ברק כשהוא במצב קשה עם שינוי במצב ההכרה, חום ומרפס בולט – סימנים המחשידים לדלקת קרום המוח.

בבית החולים ביצעו לו ניקור מותני שאישש את האבחנה כי הוא  כי סובל מדלקת חיידקית בקרום המוח (מנינגיטיס) על רקע חיידק המופילוס אינפלאונזה b. בבירור שנערך עלה כי הוא לא חוסן בחיסוני השגרה בין היתר בשל החשש להגיע לטיפת חלב בימי הקורונה והוא סובל מנזקים בלתי הפיכים בעקבות הדלקת. לאחרונה הוא הועבר מהיחידה לטיפול נמרץ ילדים למחלקת ילדים ג׳ בראשות פרופ' עירית קראוזה, שם הוא מקבל טיפול אנטיביוטי ממושך כמו גם טיפול תומך בנזקים שנגרמו לו.

באותם ימים, בצירוף מקרים מטריד, אושפזה תינוקת בת 8 חודשים מהרצליה שהגיעה למיון הילדים במרכז הרפואי מאיר לפני כשבוע וחצי בשל אותה הדלקת. גם היא הועברה להמשך ניטור וטיפול ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי. בהמשך השתפר מצבה והיא שוחררה לביתה.

פרופ׳ אפי בילבסקי, רופא בכיר במחלקת ילדים ג׳ ומומחה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים, מצא לנכון להזהיר ולומר כי: "חיסון לזן זה ניתן לתינוקות במסגרת חיסוני השגרה בטיפת חלב, בגילאי חודשיים, 4 חודשים, 6 חודשים ושנה. החיסון יעיל מאוד כנגד חיידק זה ושכיחות הופעת זיהום חיידקי כה חמור בתינוקות, יורד משמעותית כבר אחרי קבלת שתי מנות החיסון הראשונות.  במקרה זה לצערנו הרב, התינוק לא חוסן בחיסוני השגרה ונלחם כעת בדלקת קרום המוח. הוא סובל מפגיעה בלתי הפיכה בשמיעה וכן מנזק נוירולוגי.

"מחלה סוערת זו, על נזקיה", הוא מזהיר, "יכולה הייתה להימנע לו התינוק היה מקבל במועד את החיסון. אנו ערים לחששות ההורים מביקור במרפאות בתקופה זו, אך אנו קוראים להם לשמור על ילדיהם ולהקפיד על מתן חיסוני השגרה במועד ובכך למנוע מחלות קשות בקרב התינוקות. יתרה מזאת, בעוד שהקורונה לא פגעה באופן ישיר בילדים רבים, שהרי זוהי עדות לנזק לא ישיר שנגרם בגלל הפחד ממנה". 

פרופ' בילבסקי מדגיש: "זוהי תקופה מסוכנת למתנגדי החיסונים שמאז ומתמיד נהנו מחסינות העדר. כעת כשגם הורים שברוטינה מקפידים על חיסוני השגרה נמנעו מלחסן, ישנם חיידקים ווירוסים מסוכנים שחזרו לסירקולציה והילדים הלא מחוסנים עלולים להידבק. אני קורא להורים שלא חיסנו בגלל הקורונה לחזור ולהתחסן. במקביל קורא למתנגדי חיסונים להתפכח ולחסן, שאחרת המקרה הבא יהיה בלתי נמנע".

דלקת קרום המוח בית חולים שניידר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד