י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אחרי מות

מדוע החרימה משפחת הח"כ המנוח את נאום ליצמן

הטור השבועי 'בשלוש קריאות' עם הסיפורים שהתרחשו מאחורי הקלעים - עליהם לא תקראו בשום מקום אחר • והשבוע: מדוע החרימה משפחת הח"כ לשעבר המנוח את נאומו של השר ליצמן? מה השיב סגן השר מקלב לשאלה כיצד הוא משתתף ביוזמה המנוגדת לדעתו של הרב שך זצ"ל, ומה באמת רצו ראשי הערים החרדיות מהשרה החרדית?

מדוע החרימה משפחת הח"כ המנוח את נאום ליצמן
שלוש קריאות צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 • עריכה: מורן כהן

במשפחת לייזרזון ביקשה להחרים נאום ליצמן

קריאה ראשונה: לא מעט גבות הורמו השבוע כאשר השר הגוראי יעקב ליצמן, עלה לדוכן מליאת הכנסת כדי לדבר בשבחו ולהספיד את חבר הכנסת לשעבר שכיהן במשך שמונה חודשים, הלא הוא העסקן המיתולוגי ויו"ר החינוך העצמאי הרב אברהם יוסף לייזרזון ז"ל, שבכנסת ישראל ציינו בטקס מיוחד את זכרו של מי שהלך לעולמו לפני מספר חודשים.

כידוע ליודעי חן, היחסים בין שני הגוראים לייזרזון וליצמן, היו טעונים מאוד במשך השנים, ואין כאן המקום להיכנס ולפרט. אבל הטענות ההדדיות שנשמעו אחד כלפי השני לעיתים תכופות, היו קשים וחריגים בנוף הפוליטי. לכן הופתעו צופי ערוץ 99 לראות את השר ליצמן אומר דברים לזכרו בפני חברי הכנסת אותם הקריא מתוך נאום שנכתב מראש.

עד כמה היחסים היו קשים? ניתן להבין מהסיפור הבא; למחרת, שאוהדיו הרבים של ליצמן פתחו את בטאוני המפלגה - 'המודיע' ו'המבשר' - לא נמצא כל זכר לנאום המרגש שנשא ליצמן או בכלל לטקס המיוחד והמכבד שערך לזכרו של הרב לייזרזון בכנסת. במהלך הטכס אגב, היו"ר יריב לוין הקריא את כל תולדות חייו.

ל'שלוש קריאות' נודע, כי לאחר הנאום של ליצמן, פנו כמה מאנשיו הקרובים של המנוח אל מערכת העיתונים היומיים ודרשו שלא להכניס את נאומו של ליצמן או בכלל להזכיר את הטקס בכנסת. וכך היה, משום כבודו של הנפטר לא נכנסה הידיעה לעיתוני המפלגה.

במאמר המסוגר לייזרזון עצמו אמר לכותב השורות מספר פעמים כי אחרי פטירתו הוא מבקש שלא להזכיר את היותו חבר כנסת לשעבר.

לייזרזון וליצמן בימים יפים יותר. צילום: פלאש 90 

הנציגים של ש"ס החרימו את סיורי הראווה של השרה החרדית 

קריאה שנייה: עם מינויה של השרה החרדית הראשונה עומר ינקלביץ', החרם והטענות כלפיה הוסרו מהר מהמצופה, אולי גם בזכות משבר הקורונה. פעם אחר פעם היא הוזמנה לערים החרדיות, ביקור בבני ברק, בקרית יערים טלז סטון, באלעד ובבית שמש, בה אפילו ביקרה פעמיים.

יחצני"ם ואנשים מטעם פמפמו כי "הנה, הציבור החרדי מכיר בעומר ינקלביץ' כשרה החרדית הראשונה", אבל אנחנו כאן ב'שלוש קריאות' נקרר קצת את ההתלהבות ונספר כי אין מדובר בשום הכרה, אלא בכמה ראשי עיר שחושקים בתקציבים. ונזכיר עוד שהיו כמה שאפילו הזמינו אל שרי יש עתיד בשיא הגזירות לסיורים בשביל כמה לירות.

כך או כך, ל'שלוש קריאות' נודע כי היו גם היו מי שהחרימו את הסיורים של השרה בריכוזים החרדים, היו אלה נציגי ש"ס שלא השתתפו בסיורים בבני ברק, ובבית שמש. החרם הבולט התרחש בעיר אלעד, בה השתתפו הסגנים משאר הסיעות מלבד יהודה בוטבול יו"ר ש"ס המקומי שקיבל הוראה מגבוה להיעדר וכך היה.

"עלי זה לא ישפיע" סגן השר מקלב הצטלם עם הרמב"ם היומי 

קריאה שלישית: הסערה והזעם של מקורבו של מרן הרב שך זצ"ל, המשב"ק הקרוב הרב רפאל וולף וכנראה כמה מתלמידיו, על פרסום 'הרמב"ם היומי' ביתד נאמן (שפורסם בהרחבה כאן ב'בחדרי חרדים') כנראה שלא השפיע על נציג תנועתו של הרב שך - 'דגל התורה' שהקים את התנועה לפני למעלה משלושים שנה.

'שלוש קריאות' חושף כי סגן שר התחבורה, אורי מקלב מ'דגל התורה' למרות הכול קיבל על עצמו ללמוד את הרמב"ם היומי ואף נעמד לתמונה.
מקלב נצפה השבוע בכנסת מקבל מאחד אנשי חב"ד במקרים בכנסת את קונטרס הרמב"ם היומי לרגל תחילת המחזור החדש.

'שלוש קריאות' תהה לפשר הדבר, האם הוא משתתף ביוזמה אליה התנגד מקים תנועת דגל התורה הרב שך זצ"ל. לשאלה השיב מקלב: "אני כבר מידי מבוגר, עלי זה לא ישפיע".

מקלב עם הרמב"ם היומי. צילום: שלוש קריאות 

שלוש קריאות אברהם יוסף לייזרזון יעקב ליצמן עומר ינקלביץ אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד