י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מימון המשפט של שרה

מקורבי נתניהו במתקפה: "מנדלבליט החליט להפיל את ראש הממשלה"

בתשובת המדינה בשם היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי על ועדת ההיתרים לבחון האם מימון משפטה של רעיית ראש הממשלה הוא טובת הנאה הניתנת בעקיפין לראש הממשלה עצמו. בתגובה תוקפים מקורבי ראש הממשלה את מנדלבליט: "כוונתו לפעול להחלפתו של ראש הממשלה"

מקורבי נתניהו במתקפה: "מנדלבליט החליט להפיל את ראש הממשלה"
היועמ"ש כמזכיר הממשלה לצד נתניהו צילום: מארק ישראל סלאם, פלאש 90

לאחר תשובת המדינה לבג"ץ, בנוגע למימון משפטה של שרה נתניהו, מקורבי ראש הממשלה יוצאים למתקפה חזיתית נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "הניסיון של היועץ המשפטי להפוך את החלטת ועדת ההיתרים בנימוק מופרך חושפת את כוונתו האמיתית והלא מוסתרת - לפעול להחלפתו של ראש הממשלה", אומרים היום (ראשון) מקורבי נתניהו ומוסיפים: "לאורך כל ההליך המשפטי בעניינם של ראש הממשלה ורעייתו החלטותיו של מנדלבליט רצופות סתירות".

המתקפה מגיעה על רקע תשובת היועץ המשפטי לממשלה לבג״צ, במענה לעתירה שהגישה התנועה איכות השלטון, בנוגע לסכומי כסף שקיבל ראש הממשלה נתניהו לטובת סיוע בהגנתה המשפטית של רעייתו שרה נתניהו. בתשובת המדינה נכתב, כי "בנוגע להחזרת כספים שקיבל ראש הממשלה מבן-דודו, נתן מיליקובסקי, נאמר כי בכל הנוגע לסכום של 270 אלף דולר, ששולם לפי הנטען לסיוע בהגנתה המשפטית של רעיית ראש הממשלה, הרי שבמקרה מסוג זה נכון היה כי ועדת ההיתרים תבחן תחילה אם לגוף הדברים מדובר בטובת הנאה הניתנת למעשה בעקיפין לראש הממשלה עצמו, לפי סעיף 6 לכללי ועדת אשר, ולפיכך אם יש צורך במתן ההיתר".

כעת, טוענים מקורבי ראש הממשלה כי מדובר בעוד הוכחה לרדיפה ולתפירת התיקים נגד ראש הממשלה נתניהו ורעייתו. לדברי המקורבים, "בכל פעם שחשש שהחלטה קודמת שלו תפגע בסיכוייו להרשיע בתיק הוא הפך את החלטתו ב 180 מעלות. כך לדוגמה, בשנת 2018 קבע מנדלבליט שחוק המתנות לא חל על תמיכתו של ספנסר במימון ההגנה המשפטית- וכעת, כשהוא חש שהחלטה זו תפגע ביכולתו להרשיע- הוא הופך אותה".

בהודעת המדינה לבג"ץ מוסבר, כי אמנם בכללים נאמר ש"שר לא יקבל שכר או טובת הנאה", אולם אין פירושו של דבר שרק טובת הנאה הניתנת במישרין לשר, ובענייננו – ראש הממשלה – היא כזאת הטעונה היתר. לא מן הנמנע כי טובת הנאה הניתנת לבן זוגו של שר, או אדם אחר הסמוך על שולחנו, יכול שתהיה כזאת אשר במהותה היא טובת הנאה הניתנת לשר.

לשיטת היועץ המשפטי לממשלה, פרשנות מצמצמת מדי של סעיף זה עלולה להוביל במקרים מסוימים לעקיפה של כללי אשר, על הרציונאלים החשובים שעומדים בבסיסם, בדרך של קבלת טובות הנאה על-ידי קרובי השר, אשר ממנה נהנה במישרין או בעקיפין השר עצמו כחלק ממשק הבית המשותף, וזאת מבלי שהדבר יהיה כפוף לאישור הוועדה, שהוסמכה "לסרב למתן היתר, לתתו או לתתו בתנאים, אם הדבר נראה לה מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית".

"היה ותמצא הוועדה כי בנסיבות העניין חל סעיף 6 לכללי ועדת אשר, יהיה עליה להפעיל את שיקול הדעת הנדרש לבחינה אם עדיין נכון יהיה לתת היתר לקבלת המימון לפי סעיף 19 לכללים. ויובהר, אין בכך משום נקיטת עמדה בשאלת מתן ההיתר לגופה, ועניין זה מסור לשיקול דעתה הרחב של הוועדה, בהתאם לסמכותה לפי הכללים", מסרו בפרקליטות המדינה בתשובה שנמסרה הבוקר.

בעקבות כך, ממשיכים מקורבי נתניהו לתקוף את היועץ המשפטי לממשלה: "מנדלבליט היה גם האיש ששלח את ראש הממשלה לועדת ההיתרים כדי לאשר את מימון הוצאותיו המשפטיות- רק כדי לשלול ממנו את המימון כשהועדה אישרה שראש הממשלה יכול לקבל אותו. כל פעולות היועץ מלמדות שמטרתו למנוע מראש הממשלה לקבל משפט צדק.

"היועץ מנע מראש הממשלה את מימון הגנתו המשפטית, הוא מנסה לעקוף את החלטת 11 שופטי בג״צ ואת חוק יסוד הממשלה באמצעות ״מסמך ניגוד העניינים״ שממליץ לשלול מראש הממשלה סמכויות בסיסיות ו״לשתק״ אותו, וכעת הוא פועל בחוסר סמכות כדי להפוך את החלטת ועדת ההיתרים בעניין ההגנה המשפטית של רעייתו", הם מוסיפים.

לטענת מקורבי נתניהו: "היועמ״ש איבד כל רסן. הוא החליט להפיל את ראש הממשלה נתניהו בכל מחיר ודוהר לעברו כמו רכבת חסרת שליטה שאיבדה את הבלמים".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בעקבות תשובת המדינה לבג"ץ:"מתן "מתנה" בשווי כמעט מיליון שקל, לרעיית ראש הממשלה, היא מתנה לראש הממשלה עצמו. צר לנו שהוועדה בחרה שלא לרדת לעמקם של דברים, ואפשרה למעשה פרקטיקה של הענקת מתנות לשר בדרך של הענקת מתנות לרעייתו. אנו מברכים על עמדת היועץ, ומקווים כי בית המשפט יורה לוועדה לשוב לשולחן ולקבל החלטה מנומקת המבוססת על תשתית עובדתית ומשפטית מלאה".

 

 

משפטו של בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד