י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מתקרבים ל'אי ספיקה'?

בשל העומס ב'הדסה': מד"א התבקש להעביר חולים ל'הר הצופים'

לאחר שעברו את ה100% תפוסה ב'הדסה', הופנו החולים לביה"ח הר הצופים. גם ב'שערי צדק' וב'שיבא' מגיעים לתפוסה מלאה • האם מתקרבים לנקודת ה'אי ספיקה'?

בשל העומס ב'הדסה': מד"א התבקש להעביר חולים ל'הר הצופים'
רופאים בבית החולים הדסה עין כרם צילום: Hadas Parush/Flash90

רק אתמול ייסד 'ממונה הקורונה' הפרופ' גמזו את וועדת 'מגן ישראל' שאמורה לשמש כ'ברומטר רפואי בשטח' ולדווח על מצב המחלקות בבתי החולים, ונראה שאנו מתקרבים למצב של עומסים על מחלקות הקורונה. אתמול כבר התמודדה מחלקת הקורונה ב'הדסה עין כרם' עם 164% תפוסה במחלקת הקורונה, והדבר הביא לכך שהיום בבוקר מד"א כבר נדרש לפנות את החולים לבית החולים 'הדסה' הר הצופים.

ב'הדסה' מתמודדים מזה יותר משבועיים עם אחוזי תפוסה גבוהים במחלקת הקורונה לצד עומסים ביתר המחלקות (בבית החולים נרשם היום עומס של 113% בתפוסה הכללית). אך לא רק בהדסה עולות מחלקות הקורונה על גדותיהן. גם בבית החולים הירושלמי 'שערי צדק' עברו בשבוע האחרון את 100% התפוסה, וכך גם בבתי החולים הגדולים במרכז: שמיר אסף הרופא ו'שיבא'.

בעקבות התפוסה במחלקות הקורונה בבירה הופנו אתמול חולי קורונה לבתי החולים במרכז הארץ, שבהם שיעורי התפוסה נמוכים יותר כשישנן מחלקות שעומדות על 40% תפוסה. היום (שני), נסגר המיון בהדסה עין כרם, וכלל החולים בבירה הופנו בידי מד"א למיון של בית החולים הר הצופים שעד כה (וגם במהלך הגל הראשון) לא נפתחה בו מחלקת קורונה, אך כעת הם החלו לאכלס מטופלים במתחם שהוכן לשם כך במיון.

עם זאת, ב'הדסה' מבהירים שהעומס שנרשם הבוקר הוא 'נקודתי' בלבד. מבית החולים נמסר בשעות האחרונות כי "הדסה משיכה לקבל חולי קורונה וחולים רגילים". שם מסבירים כי "הבוקר עקב עומס נקודתי בחדר המיון בהדסה עין כרם, שיצר צוואר בקבוק בטיפול בחולים, הנהלת 'הדסה עין כרם' ביקשה ממד"א לווסת חולם הזקוקים לאשפוז לבית החולים הדסה הר הצופים. עם התייצבות המיון הודיע מנהל הדסה עין כרם למד"א כי ניתן להמשיך ולפנות חולים להדסה עין כרם. המיון בבית החולים ממשיך לקבל חולים כרגיל".

פרט לכך, בבית החולים 'הדסה' נערכים כבר כעת לפתיחת מחלקה נוספת, וכך גם ב'שיבא' שם מוכנה כבר המחלקה הענקית שהוקמה כזכור בחניון בית החולים.  בדברים שאמר היום הפרופ' יורם וייס, מנהל בית החולים 'הדסה' ל'ידיעות', הוא מבהיר כי "בתיאום עם משרד הבריאות אנחנו מדי פעם מבצעים העברת חולים למרכז". לדבריו, "העברת חולים למרכז נעשית בגלל שאין לנו מקום. הבוקר הייתה לנו מיטה אחת פנויה בלבד בכל מחלקות הקורונה, ולמעשה ניצלנו את כל המקומות. אנחנו נערכים לפתיחת עוד מחלקת קורונה. ברגע שאנחנו מלאים אנחנו מבצעים העברה של חולים לכיוון השפלה ותל־אביב".  יחד עם זאת, הוא מדגיש כי "ישנה הוראה מפורשת באשר לחולים במצב של סכנת חיים, והיא להעביר אותם למיון ולטפל בהם במחלקות הקורונה שלנו".

פרופ' וייס מעריך כי המצוקה של בתי החולים בירושלים נובעת משיעורי התחלואה הגבוהים במיוחד בעיר וביישובים מסביב. "בהתפרצות הזו ירושלים היא אזור אדום, אבל הפעם השינוי הוא שזה בכל הקבוצות באוכלוסייה, כולל מזרח ירושלים וכולל הערים מסביב. אם קודם הקורונה הייתה בשכונות ספציפיות, היום זה בכל השכונות בעיר, מה שגורם לכך שירושלים וסביבתה היא מהמובילות בישראל בתחלואת קורונה", הסביר.

ולמרות שהמחלקות מתחילות לגלות סימני מצוקה, במערכת הבריאות סבורים שאין מקום לדאגה וכי 'נקודת האי ספיקה' שמהווה את תרחיש האימים של מערכת הבריאות, עדיין רחוקה מאד. במשרד הבריאות מסבירים כי בניגוד לארה"ב ולאיטליה שבהן לא היתה יד מכוונת, מה שגרם לכך שחלק מבתי החולים קרסו בשל עודף מטופלים בעוד שבבתי חולים אחרים עמדו מחלקות ריקות, בארץ הדבר לא יקרה: "במשרד הבריאות נמצאים עם היד על הדופק ואנו מנווטים ומווסתים את החולים בהתאם לביקוש. כך שמצב שבו יהיו מחלקות שיקרסו בהיעדר צוותים, הוא אכן תרחיש שיש להיערך אליו ולעשות הכל בכדי לא להגיע אליו, אך מדובר בתרחיש קיצון".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד