י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024
איום חמור על בריאות הציבור

דו"ח מדאיג במיוחד: זיהום האוויר גורם לעליה בתמותה מקורונה

זיהום אוויר גורם לתחלואה משמעותית המעמיסה על מערכת הבריאות ואף לתמותה. המשרד להגנת הסביבה מפרסם דו"ח, שהוכן בידי הפרופ' חגי לוין, המבהיר את הקשר בין זיהום אוויר לנגיף הקורונה

דו"ח מדאיג במיוחד: זיהום האוויר גורם לעליה בתמותה מקורונה
זיהום אוויר. אילוסטרציה צילום: unsplash

"קיים קשר ישיר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין עלייה בתמותה ממחלת הקורונה", כך קובע הפרופ' חגי לוין, בדו"ח מיוחד שהגיש לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל. לדבריו, קיימת זיקה ישירה בין מגורים באיזור שבו קיימת בעיה של זיהום אוויר, לבין העליה בתחלואה ובתמותה במקום.

בדו"ח הנרחב שהוגש לשרה גמליאל, מבהיר פרופ' לוין את הקשר בין זיהום האוויר לעליה בתמותה כשמדובר במחלה כמו קורונה, שמכה כידוע בעיקר במערכת הנשימה. המסקנה של מחבר הדו"ח, פרופ' חגי לוין, רופא מומחה בבריאות הציבור ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, היא ש"זיהום אוויר מהווה איום חמור על בריאות הציבור, גורם לתחלואה משמעותית המעמיסה על מערכת הבריאות ואף לתמותה".

בדו"ח שמבוסס על מחקרים שנערכו בעיקר בסין, מוסבר כי חשיפה לזיהום אוויר גורמת לתחלואה ולתמותה ניכרת ברמת האוכלוסייה ופוגעת במיוחד באוכלוסיות רגישות כגון קשישים, ילדים, נשים הרות, חולים במחלות כרוניות. לפי הדוח של פרופ' לוין, "זיהום אוויר יכול לגרום למחלות הרקע המהוות סיכון לתחלואה קשה ולתמותה מקורונה, כדוגמת תחלואה נשימתית או קרדיו-וסקולרית".

במחקרים מחו"ל נמצא קשר ישיר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין עלייה בתמותה ממחלת הקורונה. לדוגמה, במחקר שבוצע ב-3,000 נפות בארה"ב נמצא, כי עלייה בזיהום אוויר של 1 מק"ג/מ"ק של חלקיקים נשימים מסוג PM2.5 (2.5 מיקרון) היה קשור בעליה של 8% בתמותה מקורונה.

עם זאת, בישראל לא הוכחו עדיין ההקשרים בין הזיהום הסביבתי למצב התמותה. כך למשל, בחיפה ובאשדוד שבהן נרשמו הרמות הגבוהות ביותר של זיהום אוויר, לא ידוע על גידול משמעותי באחוזי התמותה ביחס לערים אחרות.

הדו"ח מתייחס גם לחשיבות צמצום זיהום האוויר כאמצעי שיכול להקל על העומסים שפוגעים ביעילות מערכת הבריאות, וזאת בלי קשר לקורונה. הפחתת זיהום האוויר תשפר את ההיערכות של מדינת ישראל לקורונה, בין היתר על ידי פינוי מיטות טיפול נמרץ ואשפוז, לרבות מנשמים וצוות רפואי חיוני. הפחתה בזיהום האוויר תוכל להיות בעלת משמעות כלכלית עצומה, על-ידי העלאת הסף הקריטי של קיבולת הטיפול, כך שניתן יהיה לנקוט בצעדים פחות מחמירים ולפגוע פחות בכלכלה.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל סיכמה כי "הקשר בין זיהום אוויר לקורונה מתחדד. חובה עלינו לפעול להפחתת זיהום האוויר בריכוזי האוכלוסייה, כדי שנוכל להיות מוכנים טוב יותר להתפרצויות עתידיות של מגפות. חשיפה לזיהום אוויר גורמת לתחלואה ולתמותה, ובכוונתי לרכז מאמצים לטובת שיפור איכות האוויר בישראל".

 

קורונה זיהום אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד