י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"על גוזליו ירחף"

מדהים; לאחר 136 ימים: גוזל הנשר פרח מהקן • צפו

בתום 136 יום הצליח סוף סוף גוזל הנשר לפרוח מהקן, לאחר מסירות רבה מצד אביו ובסיוע רחפן שהאכילוהו בכל התקופה הזו, בעקבות מותה הטרגי של האם, שהתנגשה בקו מתח עליון • צפו

מדהים; לאחר 136 ימים: גוזל הנשר פרח מהקן • צפו
גוזל הנשר פרח מהקן צילום: עופות דורסים בשידור חי

בשעה טובה, אחרי אין ספור מהמורות ודרמות וכנגד כל הסיכויים – גוזל הנשר היתום מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי" פרח ביום ראשון האחרון, מהקן, 136 ימים לאחר בקיעתו מול המצלמות, בזכות רחפן ואב אלמן ומסור. "זה קרה אמנם קצת באיחור, אבל לאחר שבועיים עמוסים בחוסר מנוחה, בהתרגשות ובאימוני תעופה תכופים, הגוזל אזר אומץ ופרח בהצלחה מהקן. כך,

תיעוד הגוזל פורח מהקן. קרדיט: עופות דורסים בשידור חי

ברגע אחד נכנסנו אל 'תקופת הפריחה' הארוכה של הנשרים שבמהלכה האב ורחפן האכלה מיוחד ימשיכו להאכיל את הפרחון הטרי, אך היא גם טומנת בחובה סכנות רבות עקב חוסר ניסיונו המובהק במעוף בטוח. פציעות ושברים עקב תעופה לקויה, תשישות ורעב עקב חוסר ניסיון בהגעה אל אזורי ההאכלה, אינן תופעות נדירות, לצערנו. כל שנותר לנו הוא לאחל לפרחון הטרי הצלחה גדולה ושינהג במשנה זהירות בכל אשר יפנה.

קינון הנשרים, כמו קינוני העקב העיטי, החיוויאי והאוח העיטי, הם חלק מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי", פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל ופרויקט "פורשים כנף", החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות  את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל. עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מ-104 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים - חמיסת ביצים, הרעלות, התמודדות עם טורפים, פגעי מזג אוויר, שריפות ועוד.

הרחפן מכניס את האוכל לקן. קרדיט: עופות דורסים בשידור חי

במקרה של קן הנשרים, הצופים הרבים חוו יחד עם המשפחה הצעירה את מותה הטרגי של האם, עקב התנגשותה בקו מתח עליון, לפני 54 יום. עובדי רשות הטבע והגנים וצוות הפרויקט לא נשארו אדישים למצבו של הגוזל היתום, ובמהירות התחדדה ההבנה כי הזכר נותר לבדו להאכיל ולטפל בגוזלו. לבסוף, הוחלט לספק לגוזל מזון ע"י רחפן מיוחד אשר ישא מזון אל תוך הקן, אבל כיוון שזה מעולם לא נעשה, אנשי רט"ג פנו לחברה המפתחת טכנולוגיות ופיתחה מערכת הפעלה ייחודית המאפשרת הטסה של רחפנים בסביבות מורכבות ובתמרונים מסובכים. יחידת יהל"ם נרתמה גם היא למשימה, ולוחמיה הפעילו את הרחפנים בצורה במיומנות מקצועית.

נשר זה הוא עוד תוספת עתידית לאוכלוסיית הנשרים הנמצאת בסכנת הכחדה ונמצאת בשלב קריטי להמשך קיומה, ומכך גם עתידו של המין במזרח התיכון. כמו בכל אוכלוסייה קטנה – כל פרט חשוב. שנית, פעם ראשונה שהצלחנו להביא לפריחה גוזל שאיבד, בגלל האדם, את אחד מהוריו, מבלי צורך להוציאו מסביבתו הטבעית, התערבות שמקטינה את סיכויי שרידתו בטבע".

נשר גוזל רשות הטבע והגנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד