י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מתכון מבית אמא

הרבנית חגית שירה: מדוע בערב תשעה באב אוכלים מרק עדשים?

הרבנית חגית שירה בסיפור על רבי לוי יצחק מברדיטשוב,כיצד היה בוכה בתשעה באב לאחר שראה שהמשיח עדין לא הגיע. בנוסף מספרת על בית אביה בערב תשעה באב, כיצד נהגו לאכול מרק עדשים, מדוע דווקא מרק עדשים? 

הרבנית חגית שירה: מדוע בערב תשעה באב אוכלים מרק עדשים?
מרק עדשים צילום: pixabay

מסופר על רבי לוי יצחק מברדיטשוב שבערב תשעה באב לאחר שהיו אוכלים על הרצפה סעודה מפסקת, היה הולך לחלון ומסתכל החוצה. ככה שעה ארוכה היה עומד ומסתכל החוצה, ובינתיים הקהל היה מתאסף לאמירת איכה, עד שהשמש היה קורא לו בעדינות: רבי, הקהל מחכה, ורבי לוי יצחק היה שואל אותו: משיח בא, או טרם בא? וכשהשמש היה עונה לו: טרם בא, רבי לוי יצחק היה רץ-רץ-רץ לבית המדרש, נופל על הרצפה ובוכה: איכה ישבה בדד.

עוד מילדות אני זוכרת את השעה הזאת של סעודה מפסקת, ערב תשעה באב, אמא הייתה מכינה מרק עדשים. היינו יושבים על הרצפה ואוכלים אותו בשקט עם לחם פשוט. זה היה ערב תשעה באב אצלנו, אוכלים בדממה ומרגישים ממש באוויר שתשעה באב היום!

למה דווקא עדשים

ידוע, שיעקב אבינו הכין נזיד עדשים באותו היום שבו נפטר אברהם אבינו. את העדשים הכין יעקב בכדי לנחם את יצחק אביו. ולמה יעקב הכין דווקא תבשיל עדשים? אומרת הגמרא שיש בעדשים רמז לאבלות: כשם שלעדש אין פה, אין לו סדק כמו לשאר קטניות, כך האבל אין לו פה והוא יושב ודומם, ועוד: מה עדשה זו מגולגלת, אף אבלות מגלגלת ומחזרת על באי עולם, פעם אדם זה אבל ופעם אדם אחר.

בחלק מן המנהגים מצאנו שאוכלים באבלות ובערב תשעה באב גם ביצים, וגם הם עגולים לרמוז שגלגל חוזר הוא בעולם - עכשיו אנחנו למטה באבלות, בגלות, אבל הגלגל ממשיך להסתובב ובוודאי עוד יבואו ימים טובים.

כיום, גם אני מכינה מרק עדשים, וכולנו מצטופפים במטבח הקטן ואוכלים אותו עם לחם פשוט. אני מאוד משתדלת בעניין האווירה של הסעודה הזו ואני משתפת במתכון הפשוט אבל המאוד מיוחד:

מתכון למרק עדשים של אמא שלי

ארבע עגבניות בשלות חתוכות לקוביות,

שני בצלים גדולים קצוצים.

לטגן אותם ברבע כוס שמן בתוך סיר עמוק למרק.

הוסיפי ארבע כוסות עדשים מושרים לילה ובדוקים – והמשיכי לטגן מעט.

הוסיפי מים לשלושת רבעי הסיר, והביאי לרתיחה.

לאחר שרתח הוסיפי שתי כפות מרק עוף פרווה, מלח, פלפל שחור, מעט כורכום וכף חוואיג' למרק (זה אחרי שהכרתי תימניה מדהימה), ובשלי  באש גבוהה.

לאחר חצי שעה של בישול באש גבוהה הוסיפי צרור כוסברה קצוצה וצרור עלי סלרי קצוצים.

כעת הנמיכי את הלהבה והמשיכי בישול על אש נמוכה עוד כשעה.

טעמי, תקני תיבול וכבי את האש.

אפשר להוסיף קוביות תפוחי אדמה, קוואקר או אטריות, מעולה לקטנטנים!

שנזכה השנה לא להכין, ונעלה לירושלים. אמן.

 

צום תשעה באב סעודה מפסקת רבי לוי יצחק מברדיטשוב מרק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד