י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"לא יהיו מגבלות סתם"

ממונה הקורונה הפרופ' גמזו הציג את תוכניתו למיגור הקורונה

במסיבת עיתונאים שנערכה עם רה"מ הציג ממונה הקורונה הפרופ' גמזו את התכנית הלאומית 'מגן ישראל' למאבק בנגיף. "הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו צריכים בעצמנו לבצע קטיעה יותר אפקטיבית של שרשרת ההדבקה". המשימה תוטל על הצבא • "לא יהיו הגבלות בלי הגיון" • צפו

ממונה הקורונה הפרופ' גמזו הציג את תוכניתו למיגור הקורונה
מחלקת הקורונה באיכילוב צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

יש תוכנית: לאחר שבתקופה האחרונה נטען שאין כל אסטרטגיה מגובשת למלחמה בנגיף וכי ההחלטות מתקבלות תוך חוסר תכנון ומטרה, הציג היום ממונה הקורונה הפרופ׳ רוני גמזו את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה - 'מגן ישראל'. במרכז התוכנית: קטיעת שרשראות ההדבקה, כאר המשימה תוטל על צה"ל, שגוייס והוא ימלא חלק מרכזי במערכה.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה בירושלים, הציג גמזו, לצד רה"מ ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, את התוכנית שאותה גיבש, תחת השם 'מגן ישראל'.

רה"מ, כרגיל, נשא דברים ואמר כי "אנחנו פועלים בכמה וכמה חזיתות. בחזית הביטחונית עיניכם הרואות, בחזית הכלכלית הרבה פעולות, הארכת דמי האבטלה, החל"ת, הסיוע לעסקים ולעצמאים, המענק לאזרחי ישראל ועוד תכניות שבדרך. בשבוע שעבר מינינו יחד את פרופ' רוני גמזו לפרויקטור הקורונה הלאומי היום הוא יציג תוכנית. אני מצפה מכל שרי הממשלה לתת גיבוי לתכנית הזאת ואני מצפה מאזרחי ישראל כולם ללא יוצא מן הכלל לשתף איתה פעולה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "היום אנחנו יוצאים לקרב נוסף, אנחנו יוצאים לקרב על יסודות טובים של משרד הבריאות, צה"ל ומשרדי הממשלה עם מערכת חזקה יותר עם רופאים ואחיות שנקלטים בימים אלה".

בהמשך שטח פרופ' גמזו את תוכניתו. בדבריו אמר: "הייתי חייב להכין את התוכנית מהר, לבצע הערכת מצב ולחשוב מה אנו צריכים לעשות. ראינו ירידה באמון וזה גרם למצב שהמגפה עלתה. מצד הממשלה החוזה החדש הוא שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף. אנחנו לא ניתן יותר יד להגבלות שאין בהן היגיון. אני אחראי, אני לא אתן שיהיו כאן הגבלות שיפגעו בכלכלה ואין בהן היגיון".

"קיבלתי מנדט והכנתי את התוכנית מהר", אמר גמזו, "בתוך בתי החולים מתחילה מצוקה ואנו נמצאים מול מחלה שעדיין מתקדמת. לכן צריך לבצע מהלכים מאוד מהר. יכול להיות שבתי החולים יגיעו לאי ספיקה. מהם ביקשתי להרים את הדגל האדום במקרה הצורך. אני רוצה שנתמקד במקדם ההדבקה, כמה נדבקים ליום. אני רוצה שמקדם ההדבקה יגיע לפחות מ-1 (כלומר שכל אדם מדביק פחות מאדם אחד)".

"זו מעין משיכת חבל", הסביר, "הבשורה היא שנוכל לחזור ורבים מאוד יחזרו לעבודה, לכלכלה ולפריחה. הרבה אזרחים בישראל במצוקה של איבוד עבודה ועסקים כושלים. אנחנו מבינים את זה. אנחנו יכולים לנצח. אבל זה דורש מאיתנו למשוך את החבל".

הוא הדגיש כי "מצד האזרחים אנחנו צריכים אמון והתגייסות כדי להוריד את מקדם ההדבקה. כלומר לציית להנחיות. איזה הנחיות? עלינו לבצע בעצמנו קטיעה של ההדבקה. היום, אני מצטער, זה לא קורה. מדובר באופרציה ואני שמח שמערכת הביטחון לקחה את האחריות על כך ממשרד הבריאות. צה"ל ייכנס, זה ייקח לנו זמן, אבל נעשה את זה טוב. זה הלב של עצירת המגפה. צריך להכין את התשתית לאורך זמן. זה אומר הרבה יותר בדיקות אבל גם קיצור הזמנים של הכל".

פרופ' גמזו דיבר על חוזה חדש במסגרתו הממשלה תעשה הכל, עם הגבלות שיש בהן היגיון ומקצועיות. "האזרחים צריכים לעשות מה שצריך, לציית, לשתף פעולה ולהתלכד מחדש. את חיבור האזרחים אפשר לעשות בזמן אפס".

בתשובה לשאלה בדבר אמון הציבור וההתנהלות עד לכניסתו לתפקיד, אמר גמזו: "איכוני השב"כ עוזרים לנו להכניס אנשים לבידוד בזמן אפס. זה עוזר לנו לקטוע את שרשרת ההדבקה ולהקטין את התחלואה. תוך 48 שעות. צה"ל יכול להקים תוך שבועיים את המערך. זה לא זמן מספיק ולכן אני צריך את הציבור".

הוא הוסיף: "הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו צריכים בעצמנו לבצע קטיעה יותר אפקטיבית של שרשרת ההדבקה. אני מצטער אבל היום זה לא קורה. סליחה מערכת הבריאות ומשרד הבריאות - זה לא שלנו. זו לא רפואה זו אופרציה וזו הנדסה ואני שמח שצה"ל לקח את זה. יש לו את היכולות הטכנולוגיות והכלים. זה אומר הרבה יותר בדיקות אבל קיצור הזמנים של הכל".

גמזו הראה נתונים לפיהם במדינות בארצות הברית שבהן שיעור עטיית המסיכות היה נמוך התחלואה עלתה: "אני פונה לילדים, תגידו לאבא ואמא לשים מסכה. אנחנו לא מתכוונים לשנות את חובת עטיית מסיכות במרחב הציבורי. אני בטוח שאפשר לעשות את זה, אפשר למגר את התחלואה". כמו כן אמר גמזו כי הסגר כרגע אינו על הפרק, לפחות לא בטווח המיידי. "כל שימוש במילה סגר הוא קדוש, זה צעד עוצמתי, לא נמהר לסגור פה או שם".

מוקדם יותר פורסם כי גמזו מקדם חלוקה של היישובים בישראל לפי רמות תחלואה, שבהתאם לה יותאמו מגבלות על התושבים והמסחר. המתווה שכונה "מודל הרמזור" טרם סוכם סופית, אך מציע שבערים האדומות, שבהן התחלואה ברמה הגבוהה ביותר, יוגבלו העסקים והמסחר, בעוד שבערים הירוקות ההגבלות על הציבור יהיו מקלות יותר. המתווה המלא כולל עשר נקודות ונדבכים, אך בסביבתו של ממונה הקורונה ציינו כי מתווה הרמזור הוא לא "בתיעדוף הגבוה ביותר" לפעולה כרגע.

במקביל, הורה גנץ לצה"ל ומערכת הביטחון לפעול להקמת "מפקדת הקורונה" תחת פיקוד העורף. בדיון שהתקיים הציגו סגן הרמטכ"ל אייל זמיר ואלוף פיקוד העורף אורי גורדין את התוכנית המבצעית להקמת המפקדה, הכוללת הגדרה מדויקת של אופן הפיקוד והשליטה והכוחות הנדרשים. גנץ אמר בדיון מקדים שנערך עם פרופ' גמזו כי "צריך לעשות את כל המאמצים לקטוע את שרשרת ההדבקה, להמשיך להוריד את התחלואה ובכך למנוע סגר במדינה. צה"ל יודע להכריע אויבים בביטחון ויידע להכריע גם את הקורונה. מערכת הביטחון ערוכה למשימות אלו ויודעת למצוא את כל הפתרונות הנדרשים במאמץ האופרטיבי".

רוני גמזו קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד