י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לאחר שהוזהר לא לצלם

תוך סכנה ממשית: הצליח לתעד את בית הכנסת הנטוש בבגדד

שליחו של יצחק כרמלי - מוחמד.ע. מתעד בבגדד, תחת סכנה ממשית, את בתי הכנסת הנטושים בשכונת היהודים, שם הוא מגלה כמה בתים שמישהו דאג למתוח סביבם גדר תיל, מי הוא אותו אלמוני? 

תוך סכנה ממשית: הצליח לתעד את בית הכנסת הנטוש בבגדד
אחד מבתי היהודים הנטוש צילום: מוחמד. ע

ערב תשעה באב התש"פ, 2600 שנה אחרי שהגיעו היהודים הגולים מארץ ישראל לבבל, 70 שנה אחרי שבבל התרוקנה מיהודיה. ממשיך שליחו של יצחק כרמלי בבגדד, מוחמד, לסכן את עצמו, ולנסות לאתר ולתעד את השרידים היהודים שנותרו בעירק.

המשימה שהטלנו על מוחמד מורכבת. 56 בתי כנסת שירתו את הקהילה היהודית בבגדד שמנתה כ-100,000 יהודים. מה עלה בגורל בתי הכנסת? חוללו או נהרסו? או שמא נותרו בשלמותם? ומה עלה בגורל בתי היהודים שנאלצו לוותר על אזרחותם ועל בתיהם?

שכונת אל בטאווין, היא אחת משכונות העוני שמצפון לנהר דיג'לה הוא נהר החידקל החוצה את בגדד. זקני השכונה מכנים עד היום את השכונה בשם " דאר אל יהוד " כלומר שכונת היהודים. היום, מוחמד משוטט בשכונה, מנסה לאתר סימנים יהודיים. המשימה לא קלה, מדובר בשכונת עוני, תושבי השכונה מכירים כולם כי המדובר בנכסי היהודים שברחו. במהלך השנים השתלטו הערבים על בתי היהודים העזובים. להוציא מצלמה ולצלם הרי זו כמשימת התאבדות. שכן לא מדובר באיזור תיירות

בית יהודי נטוש. צילום: מוחמד ע. עבור יצחק כרמלי

בית מידות ענק, בנוי על עמודים מעוצבים, מעיד כי הבית היה שייך ליהודי עמיד, רבים מיהודי בגדד נמנו על בני המעמד הגבוה. היום משמש הבית הגנוב, כחנות לבגדי יוקרה, במושגים של השכונה.

ממשיך כרמלי ומספר: מוחמד מצוייד בכתובות מדוייקות. עובר כתובת אחרי כתובת, ובית אחרי בית. המסקנה כואבת. בתי הכנסת רובם נהרסו, על חורבות בתי הכנסת בנו בתי מגורים. מוחמד אוזר אומץ ומראיין את המקומיים, לטענתם רוב בתי הכנסת נהרסו בשנים האחרונות, בתקופת שלטון סאדם, כשליהודים היה חלק בזה. לטענת המקומיים חלק מבתי הכנסת נמכרו ע"י אחרוני מנהיגי הקהילה היהודית בבגדד, בטענה כי התמורה תשמש לאחזקת הקהילה.

מוחמד לא מוותר, הוא מצליח לאתר את בית הכנסת "מאיר טוויג"  היחיד שנותר בשלמותו, הוא אפי' נחשב לפעיל, למרות שכמעט 20 שנה שלא התפללו בו.

הכניסה לבית הכנסת טוויג היחיד שפעיל בבגדד. צילום: מוחמד.ע עבור יצחק כרמלי

חומה בצורה מקיפה את בית הכנסת. ואפי' שומר מוסלמי המוצב מעבר לחומה. שער ברזל מסיבי מונע מאורחים לא רצויים לנסות להיכנס אל המתחם ששום סממן חיצוני מצביע על כך כי המבנה שמעבר לחומה הוא בית כנסת. מוחמד מסכן את עצמו, הוא מצליח לצלם את בית הכנסת, לא לפני שהוא מוזהר שלא לצלם. מטעמים שונים לא נוכל לפרט פרטים נוספים אודות בית הכנסת.

לא רחוק מבית הכנסת מוצא מוחמד מבנה עזוב המזכיר בצורתו בית כנסת. מסיים כרמלי בשאלות שנשארו עדין פתוחות, האם מדובר בבית כנסת? יתכן מאוד. מסביב למבנה דירות עזובות, כאילו מחכות לבעליהן שיחזרו, והיה מי שדאג למתוח גדר תיל חלודה מסביב לאותם בתים. מי עשה זאת ומדוע?

גדר התיל מסביב לבתי היהודים הנטושים. צילום: מוחמד.ע עבור יצחק כרמלי

בית נטוש בבגדד. צילום: מוחמד. ע. עבור יצחק כרמלי

בגדד בתי כנסת נכסים נטושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד