י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"האלימות והדם על הידיים של ביבי"

גינויים מימין ומשמאל; המפגינים הותקפו בת"א: "שברו עלינו בקבוקים"

מחאה שהתקיימה אמש אל מול ביתו של השר אמיר אוחנה הסתיימה באלימות קשה בין מפגינים ממחנה הימין למפגינים מהשמאל  • חמישה מפגינים נאלצו להתפנות לבית החולים • גינויים מקיר לקיר במערכת הפוליטית כנגד האלימות • חה"כ לפיד בחר להאשים במהומות את רה"מ

גינויים מימין ומשמאל; המפגינים הותקפו בת"א: "שברו עלינו בקבוקים"
המחאה כנגד אוחנה צילום: Miriam Alster/Flash90

למעלה מאלף מפגיני הדגלים השחורים הגיעו אתמול (שלישי) למחאה מול ביתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בתל אביב. לאחר שהסתיימה המחאה, החלו המפגינים לצאת לכיוון רחוב יגאל אלון וחסמו אותו לתנועה. בנוסף, חלק המפגינים חסמו צירים ראשיים כגון איילון צפון ודרום, וחצו את צומת עזריאלי תוך חסימתו לכל הכיוונים, למרות בקשות המשטרה לפנות את הצירים, המפגינים סירבו להישמע להנחיות השוטרים.

מול אותה קבוצה, הפגינו כמה עשרות פעילי ימין שקראו קריאות נגד קיום הפגנת השמאל. בהמשך המחאה, התפתחו עימותים בין שתי הקבוצות שנגררו לאלימות פיזית קשה. לטענת חלק ממפגיני השמאל, הם הותקפו על ידי פעילי השמאל באמצעות בקבוקים וחפצים אחרים, כמה מהם נזקקו לטיפול רפואי. בתיעודים שהופצו במהלך ההפגנה, ניתן היה ניתן לראות מספר מפגיני שמאל כשהם בבגדים ספוגים בדם, כתוצאה מהתקיפה.

מהמשטרה נמסר כי ארבעה חשודים נעצרו במהלך האירועים בחשד להפרת הסדר הציבורי ותקיפה. החשודים הובאו לחקירה בתחנת המשטרה.

המחאה אמש\\צילום: תומר נויברג\פלאש 90

תקיפת מפגיני השמאל גררה הבוקר (רביעי) גינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית. יו"ר יש עתיר חבר הכנסת יאיר לפיד בחר להאשים את ראש הממשלה נתניהו האירועים. "האלימות והדם שנשפך אתמול בתל אביב הם על הידיים של ביבי והשליחים שלו", כתב לפיד. "מי שזורע הסתה יקבל דם. מי שקורא למפגינים מפיצי מחלות, ומסית נגד אזרחים שמפגינים נגדו, מוביל את ישראל למלחמת אחים. אנחנו ערב ט׳ באב והבעיה הגדולה שלנו היא שגדול מחרחרי השנאה בישראל יושב בלשכת ראש הממשלה", הוא הוסיף.

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר: "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדותו. תוקפי המפגינים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן"

גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' התייחס לתקיפת המפגינים ואמר כי "אלימות זו לא אופציה". סמוטריץ' הוסיף: "אחיותיי ואחיי בימין ובשמאל. נתווכח, נדון, נפגין ונמחה. ככה זה בחברה אזרחית אכפתית ומעורבת. אבל לעולם לא נרים יד אחד על השני! נפלנו בזה בעבר יותר מדי פעמים ושילמנו מחירים כבדים. מדי. בני עם אחד אנחנו"

"תפקידנו לאפשר את חופש המחאה לכל אזרח באשר הוא בהתאם להוראות החוק", אמר הבוקר מ"מ המכ"ל מוטי כהן והוסיף: "מחובתנו לפעול למימוש זכויותיו האזרחיות של כל אזרח מכל קצוות הקשת של החברה בישראל וכך אנו עושים מזו תקופה ממשוכת כמעט מדי יום. מנגד שלום הציבור ובטחונו עומדים מעל לכל, לכן לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד כל גילויי אלימות, ונדליזם או פגיעה באזרחים ושוטרים. אני קורא למפגינים לשמור על המחאה נקייה מאלימות והפרות סדר, להישמע להוראות השוטרים ולא לתת למחאה להידרדר לכדי אלימות והפרת חוק".

ההפגנה מול ביתו של השר אוחנה בתל אביב הגיעה לאחר חשיפת הכתב הפוליטי של 'כאן 11' מיכאל שמש, שפרסם ביום ראשון הקלטות של השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, בשיחה שערך עם מפקד מחוז ירושלים. במהלכה נשמע השר פועל לצמצם את ההפגנות מול מעונו הרשמי של ראש הממשלה וזאת למרות פסיקת בג"ץ שהתיר להפגין במקום.

ההקלטות חשפו שיחה מקצועית שערך אוחנה לפני כמה ימים עם מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד. בשיחה נשמע אוחנה אומר שהוא מעוניין "לאתגר", כלשונו, את פסיקת בג"ץ ותוהה "אני לא מבין למה אנחנו לא אוסרים את הדבר הזה?" בניסיון לתת מענה לטענות של השר, מציין מפקד המחוז את העובדה שאנשיו נותנים הרבה מאוד דוחות בגין אי עטיית מסכה בהפגנות בבלפור, אף על פי שבהפגנות אחרות, לדבריו, המשטרה נמנעת מכך.
השיחה של השר לביטחון הפנים עם מפקד המחוז חושפת עוד חלק במסע הלחצים של אוחנה על צמרת המשטרה. למשל, השר הביע את דרישתו שהמשטרה תפעל בניגוד לפסיקת בג"ץ, שקבע שההפגנות יכולות להתקיים בשכונת רחביה סמוך לבית ראש הממשלה, בשל הגדרתו של הבית כ"מעון רשמי".

השר אוחנה ציין בשיחה: "אני מבקש לאתגר את פסיקת בית המשפט. אני לא יודע להסביר לציבור מדוע אנחנו אוסרים על תפילה ומופעי תרבות, ולא אוסרים על הדבר הזה. הם משתלטים על המדרכות עם שקי שינה, מזרנים ודוכנים שלמים. אל תשלימו עם זה".

בהמשך השיחה, כשניצב דורון ידיד מנסה להסביר לשר שהמשטרה אוכפת עד כמה שניתן, אוחנה קטע אותו בנזיפה: "מפקד המחוז, ונדליזם זה לא רק ניפוץ חלונות - מה שהם עושים זה ונדליזם וזה לא דבר שאתה יכול להשלים איתו".

אמיר אוחנה אלימות מחאות ביבי נתניהו תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד