י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מצילים או מנצלים?

בצל התוצאות המעודדות: חברת 'מודרנה' הודיעה שתגבה מחיר יקר עבור כל חיסון

בניגוד לחברות אחרות שהודיעו כי ימכרו את החיסון לכשיופק, במחיר עלות בלבד, חברת 'מודרנה' – שרק אתמול הודיעה כי השלימה שלב נוסף בהליך ייצור החיסון – מבהירה שתגבה מחיר מלא ויקר עבור כל מנה • בדיווח שפורסם נמסר כי החיסון יימכר במחיר שינוע בין 50 -60 דולר למנה • בעבר דווח כי ישראל כבר חתמה הסכם עם החברה לרכישת כמות גדולה של חיסונים

בצל התוצאות המעודדות: חברת 'מודרנה' הודיעה שתגבה מחיר יקר עבור כל חיסון
בדיקות קורונה צילום: יוסי אלוני פלאש 90

אין הנחות: רק אתמול הודיעה חב' 'מודרנה' כי הצליחה להשלים שלב נוסף בהליך ייצור החיסון, וכעת, כשנראה שהחברה עומדת להיות הראשונה שתצליח לצאת בייצור מסחרי של החיסון נגד הנגיף, היא כבר מודיעה שהחיסון יימכר במחיר מלא, ללא הנחות, וזאת בניגוד לחברות אחרות שמדשדשות אמנם מאחור אך הודיעו כי יגבו על החיסון 'מחיר עלות' בלבד.

בדיווח שפורסם היום ב'פייננשל טיימס' האמריקאי, נמסר כי החיסון יימכר במחיר של 50-60 דולר למנה. מדובר בתמחור גבוה משמעותית (בכ-11 דולר) מחיסונים מתוכננים של חברות תרופות אחרות, כמו פייזר, ביו-טק וג'ונסון & ג'ונסון, שהודיעו שימכרו את החיסון במחירים מוזלים ואפילו במחירי עלות בלבד, לאור הצורך הנואש "להציל את העולם".

ההודעה של 'מודרנה' צפויה להשליך כעת גם על חברות אחרות, שאמורות אף הן להתקרב לשלב הסיום בייצור החיסון, כשלאור התנהגותה – המקוממת למדי, יש לומר – של מודרנה, הן צפויות אף הן להודיע על מכירה בתמחור מלא. עם זאת, גם ב'מודרנה' מצאו לנכון להבהיר כי המחירון היקר יחול רק על ארצות הברית ועל "מדינות אחרות בעלות הכנסה גבוהה". מדינות נחשלות שמתמודדות עם הנגיף והוא צפוי להכות בהן באופן קשה, יזכו ככל הנראה להתחשבות.

דובר מודרנה כבר מסר בתגובה כי החברה מנהלת דיונים עם ממשלות על אספקה אפשרית של החיסון, אך לא מסר פרטים על התמחור הצפוי, "לאור האופי הסודי של הדיונים והחוזים". אגב, לפי דיווחים שפורסמו בעבר, ישראל כבר חתמה הסכם עם החברה לרכישת כמות גדולה של חיסונים, שצפויות להינתן – עם השלמת החיסון - לקבוצות סיכון ובהם קשישים וצוותים רפואיים. לא דווח על המחיר שאותו אמורה המדינה לשלם עבור החיסונים.

אתמול חשפה החברה את התוצאות הפרה-קליניות הסופיות שהראו כי החיסון החדש שפיתחה מנע את שכפול נגיף הקורונה באף, בלוע ובריאות. הממצאים פורסמו בכתב העת היוקרתי New England Journal. התוצאות כוללות פרטים על השלב האחרון בסדרת הניסויים הקדם-קליניים בבעלי חיים, שבוצעו בפרימטים. בחברה אמרו כי חשיבות הממצאים גדולה, כיוון שבניגוד לניסויים הקליניים בבני אדם בהם נמדדת רק רמת הנוגדנים, בעלי החיים גם הודבקו בנגיפי הקורונה, כדי לבדוק את מידת ההגנה המעשית מהחיסון.

הפרימטים שהשתתפו בניסוי קיבלו שתי מנות חיסון, בשני מינונים: האחד של 10 מיקרוגרם של התרכיב mRNA-1273, והשני של 100 מיקרוגרם במרווח של 4 שבועות. ארבעה שבועות לאחר המנה השנייה, בעלי החיים הודבקו בכמויות גדולות מאוד של נגיפי קורונה ישירות לאף או ישירות לריאות באמצעות צינור המוחדר לקנה הנשימה.

הממצאים הראו כי החיות פיתחו רמות גבוהות מאוד של נוגדנים המנטרלים את נגיף הקורונה. הרמה הגבוהה ביותר נצפתה במינון התרכיב של 100 מיקרוגרמים. החיסונים אף הובילו לעלייה משמעותית בתאי דם לבנים מסוג T נגד הקורונה. תאים אלה משחקים תפקיד משמעותי ביותר בנטרול נגיף הקורונה והשמדתו.

בחברה הביעו שביעות רצון רבה מהתוצאות שלימדו שאף אחד מהפרימטים שהודבקו בנגיף לא חלתה בקורונה. מנגד, קבוצת הבקרה שלא חוסנה, חלתה. "אנחנו מאמינים שהחיסון החדש יעצור את התפשטות נגיף הקורונה בעולם", סיכמו החוקרים, כשההודעה זכתה להד רב בעולם.

בימים אלו ניגשת החברה לשלב האחרון, שלב 3, שיבוצע בבני אדם. בניסויים ישתתפו 30 אלף איש, חלקם כבר החל לקבל את החיסון. המחקר צפוי להסתיים בתחילת חודש ספטמבר, ועיבוד התוצאות יארך עוד כחודש לאחריו תחל החברה בייצור המוני של החיסונים.

חברת מודרנה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד