ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הִסְגִּיר בְּיַד-אוֹיֵב, חוֹמֹת אַרְמְנוֹתֶיהָ

כלי המקדש האבודים במרתפי הותיקן והמכתב לאפיפיור

הרב יונתן שטנצל חקר את נושא כלי המקדש, וגילה ממצאים מדהימים • במכתב ששלח לאפיפיור בנושא ביקש לקבל מידע על כלי המקדש האבודים ונענה בניסיון התחמקות • מיוחד

כלי המקדש האבודים במרתפי הותיקן והמכתב לאפיפיור
המנורה בשער טיטוס. צילום אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

הרב יונתן שטנצל מוסר שיעור תורה ברשת מדי יום לאלפי אנשים. באחת מהפעמים הוא נתקל בשני אמרות מעניינות שהציתו את דמיונו" "אבל מכתשת של בית אבטינס שלחן ומנורה ופרוכת וציץ עדיין מונחין ברומי" (אבות דרבי נתן, מ"א) וכן "אמר רבי אלעזר ברבי יוסי אני ראיתיה ברומי והיו עליה כמה טיפי דמים של פר העלם דבר של צבור ושעירי ע"ז (מעילה יז א)".

הרב שטנצל החל לחקור את הנושא וגילה ממצאים מדהימים.

שר הדתות לשעבר מר שמעון שיטרית סיפר לו שלאחר שפרופסור שמתגורר באיטליה הדליף לו שהוא ראה את כלי המקדש במרתפים שם, הוא נפגש עם יוחנן פאלוס השני, אך הוא התחמק מנושא זה.

בנוסף, בשנת 1929 נפגש רבה הראשי  של לוב  הרב יצחק חי בוכבזה עם מלך איטליה  ויטוריו אמנואלה השלישי, בעת ביקורו בלוב, והוא הסדיר לו כניסה למרתפי הוותיקן שם הוא חזה בכלי המקדש. עדות על  הימצאות כלי המקדש הנמצאים שם מופיעים בספר "מאמר אסתר" של  הרב משה דוד בן ניסים חדאד רב העיר נאבל בטוניסיה  ובספר "לב ימים" מספרים את האירוע. 

כמו כן, בשנת 1888 העיד האדמו"ר מראזין שהוא ראה את כלי המקדש, בזמן שהגיע לחקור את הלכות ה"תכלת" בוותיקן ברומא.

לאחר כל זה ולאחר שהרב ישראל מילר, בנו של ניצול השואה הרב ברוך מילר ז"ל סיפר לו עדות אישית של אביו, שראה את כלי המקדש בוותיקן לפני השואה, בעת שהוא התחפש לגוי, הוא החליט לשלוח לאפיפיור מכתב ובו הוא שאל לגבי כלי המכתב האבודים. אל המכתב הוא צירף את ההוכחות לכך שהם נמצאים במרתפי הוותיקן כמו גם את אימרות חז"ל בנושא.

שגריר האפיפיור בירושלים ענה לו במכתב ארוך, וכותרתו היא: "יש לנו יחסים טובים כיום עם היהודים. איך אתה מאשים דבר שכזה? אם יש לך הוכחות שכלי המקדש בוותיקן, אתה מוזמן לבוא ולהציגם בפני האפיפיור ברומא".

בראיון שהעניק בעבר הרב שטנצל לאתר חב"ד הוא אמר כי "הם לא מכחישים שכלי המקדש אצלם. הם אומרים, "אם יש לך הוכחות, בא ותציג אותן". כלומר חצי הודאה. האם אני יכול להביא את הרב ברוך מילר ז"ל, או את הרב יצחק חי בוכובזה זצ"ל לפני האפיפיור לעדות? הרי מדובר בעדויות מלפני 80-90 שנה! לא משהו מלפני מאות או אלפי שנים!".

הרב יונתן שטנצל הוסיף כי  "כשהגיע האפיפיור לארץ ונחת בשדה התעופה, ציפיתי, ולו בסיכוי הקלוש ביותר, שהנה, יאמר הבאתי לכם את כלי המקדש הגזולים. אך תוחלתי נכזבה. דיברו רבות על קשריו עם יהודים וכדו'. אני מתפלא מאוד על ההנהגה שלנו, שלא רק זאת שלא דרשו ממנו בתוקף להחזיר את כלי המקדש, אלא גם יש דיבורים על כך שיתנו להם חלקים מקבר דוד המלך ע"ה. אני סבור שחייב להיות לחץ ציבורי על הוותיקן, ואז זה אולי יעזור".

לדבריו, "הצורה שבה קיבלוהו בכבוד גדול, מנענעים בראשם וכו'. לדעתי זו היא "אביזרייהו דעבודה זרה. בפעם הקודמת כשהגיע האפיפיור, לפני כ-30 שנה, הרבי יצא נגד המכבדים אותו וכו' בתקיפות רבה".

לשאלה מי יטפל בכלי המקדש, כאשר יגיעו ארצה עונה הרב שטנצל: "הממשלה לא תתן אותם לבד"ץ העדה החרדית. מה שכן ייתכן, שהרבנות הראשית תתבקש לעשות זאת כגורם ממלכתי. אם הקב"ה יראה שאנו משתוקקים ומתעסקים בכלי המקדש, ימהר ויביא לנו את המשיח, ויבנה לנו את בית המקדש".

תשעה באב כלי המקדש אפיפיור וותיקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד