ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
תואר דו חוגי

בואי ליצור הנהגה צעירה ומשפיעה במערכת החינוך

תואר ראשון דו-חוגי במנהיגות וניהול מערכות חינוך ובייעוץ חינוכי בבתי-הספר, שנלמד בקמפוס החרדי שבאוניברסיטת בר-אילן, הוא הזדמנות יחידה מסוגה למורות בכירות ומוכשרות לקבל את הידע ואת הכלים הדרושים כדי להשתלב בשדרות הניהול בבתי-הספר

בואי ליצור הנהגה צעירה ומשפיעה במערכת החינוך
תואר במנהיגות צילום: unsplash

תוכנית הלימודים לתואר דו-חוגי במנהיגות וניהול מערכות חינוך ובייעוץ חינוכי בבתי-הספר היא שילוב מנצח של שני התחומים החזקים והמהותיים ביותר בראייה הארגונית בבתי-הספר היום. התוכנית מיועדת לנשי חינוך חרדיות, שמעוניינות ללמוד במוסד אקדמי, איכותי ויוקרתי באווירה השומרת על הערכים ועל התרבות שלהן. "וזה בדיוק מה שקורה בקמפוס החרדי באוניברסיטת בר-אילן," אומרת ד"ר תמר חן-לוי רכזת התוכנית, המלמדת גם בתוכנית זהה המתקיימת בבית הספר לחינוך. "הקמפוס החרדי הוא חממה שבנינו בתוך האקדמיה, שבה, מבלי להתפשר על הרמה ועל האיכות, מאפשרים למורות במשרה מלאה, שהן גם אימהות לילדים – להצליח להתמסר וללמוד תואר עם ערך."

תנאי הקבלה לתוכנית זו, שנמשכת שנתיים, הם תעודת מורה מוסמכת בכירה וגיליון ציונים של שלוש שנים. הלימודים מרוכזים לשישה סמסטרים רצופים, כולל סמסטר קיץ. "הרצון שלנו להביא לאקדמיה את הטובות ביותר – מורות במערכת, שכבר יודעות שחינוך הוא הבית שלהן ורוצות להתקדם לתפקידי ניהול – הרצון הזה בא לידי ביטוי גם במחויבות לרווחתן. כבר בשלבי הרישום והקבלה הטיפול הוא אישי, כל אחת עם התעודות שלה ועם הקשיים ועם השאלות. אנחנו מכווני מטרה – לפתוח לפני נשי החינוך הללו דלת לעולמות ידע מבוססי תאוריה ומחקר, ולכן גם ביורוקרטיה לא תעצור אותנו, כשיש מולנו מועמדת עם יכולות מעולות ועם כישורים בולטים," אומרת ד"ר חן-לוי.

התוכנית מכשירה את הסטודנטיות לתפקידים במרחב הארגוני והמערכתי של בית-הספר, זה המקיף את המרחב הכיתתי. תפקידי הדרכה, ריכוז תחום הוראה, ריכוז שכבה, סגנות ועד ניהול בית-הספר כולו, כל זה לצד האפשרות להיות יועצת חינוכית. "כיוון שמדובר במורות שבאות מתוך המערכת, עם הוותק הדרוש, שכבר בשלות לתפקידים האלה ורוצות בהם – אנו רואים שיעורי שילוב גבוהים בקרב הבוגרות שלנו. לעתים כבר במהלך שנת הלימודים השנייה לתואר הן מקבלות את הביטחון הדרוש ומגישות את עצמן לתפקידים מערכתיים, שיש בהם אחריות נרחבת. 

"כדי להגיע לכך, בנינו מעטפת קרובה ומעצימה, גם אישית וגם קבוצתית. הסטודנטיות הללו, נשים בכל הגילים, משקיעות הרבה כל כך, ואנחנו, הסגל, מכירים בהשקעה הזאת ונותנים את המאה אחוז שלנו. לצד הדרישות האקדמיות הנחרצות, ניתן כשצריך גם שיעור נוסף, נשלח עוד חומרים, נבנה עוד פורמטים כדי להנגיש בפניהן סוגיה מורכבת – הכול בהתאם לשאיפה שלנו לבנות שדרת מנהיגות ניהולית צעירה ופורצת דרך, שתוביל את מערכת החינוך אל העתיד. בימים אלו של משבר הקורונה המתמשך, אנחנו רואים עד כמה נחוצה מנהיגות מבוססת, שיכולה להתמודד עם אתגרים מגוונים וחדשים."

מערכת הלימודים מורכבת משיעורים של תאוריה, שהם הבסיס גם לשיעורי המחקר וגם ולשיעורי ההתנסות והסימולציה. "בשיעורי ההתנסות יש שיח רב, הסטודנטיות מעלות דוגמאות מהשטח, משתפות במקרים שהתמודדו עמם במהלך היום בבית-הספר. יש להן הזדמנות לבחון את דרכי ההתמודדות שלהן מול כיתה שלמה של נשי חינוך כמותן, ותיקות ובעלות דעה, שמגיעות מעולמות ערכיים ותרבותיים דומים ובכל זאת מעלות אפשרויות תגובה מגוונות ושונות. החשיפה מאפשרת להן לבחון את הדרך שלהן, לשאול דבר-מה מגישה אחרת, לשכלל ולחדד את גישתן. אלה שיעורים דינמיים וחזקים מאוד, אבל השיח בהם מתבסס על התאוריה, על הז'רגון האקדמי. התנסות במנהיגות תהא מבוססת על תאוריה של מנהיגות, ותכלול מושגים כגון מנהיגות מתמירה, מנהיגות מתגמלת, סגנונות ניהול, מבנה ביורוקרטי לעומת מבנה היררכי ועוד. כל השיתוף, הלמידה, הפעילות מבוססות על שפה המדויקת ועל הנפח התאורטי – בלעדיהם לא היינו מגיעים לאותן עוצמות," מדגישה ד"ר חן-לוי.

השילוב בין תאוריה, מחקר וסימולציה בצימודים הדוקים מאוד הוא שהופך את התוכנית כולה לשלם שהוא גדול מסך חלקיו ולמקפצה מצוינת – רבות מהסטודנטיות מתעניינות בלימודי המשך לתואר שני. "בזכות השילוב הזה הסטודנטיות מגיעות ליכולת התפתחות עצמית תמידית ויש להן את כל הכלים שיידרשו להם בכל תרחיש שיצטרכו להתמודד עמו, וזאת אחרי שבחנו את אופן פעולתן במקום בטוח, מאפשר ופתוח. הן למדו שפה והתנהגות, ואנחנו רואים את זה קורה ממש תוך כדי לימודים כשסטודנטית משתפת כיצד יישמה תאוריה או מחקר ובכך השפיעה על התנהגות הסובבים. למדנו, למשל, איך שינוי של חלל עבודה, של ארגון חדר, מייצר קשרים חדשים. בעקבות זאת, סטודנטית שינתה את סידור חדר המורים בבית-ספרהּ לישיבה במעין חצי עיגול – וכך כל מורה רואה את חברתה, מכירה בנוכחותה, נוצר מערך של קשרי גומלין, שמקדם תקשורת לא-פורמלית. הפלא ופלא, כל ההתנהלות והאווירה בחדר השתנו בהתאם ולטובה," אומרת ד"ר חן-לוי ומוסיפה "כשאת מצליחה ככה להשפיע על הקולגות שלך, זו חוויה מעצימה וממלאת מוטיבציה. זכית – מתוך הראייה ההוליסטית של חינוך – להשפיע על המערכת ועל האנשים המרכיבים אותה."

לפרטים נוספים ולקבלת מידע מפורט השאירו פרטים ונחזור אליכם>

אוניברסיטת בר אילן יעוץ חינוכי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד