ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בעיצומו של הסגר

הצצה יוצאת דופן: סרט המציג את בני ברק והגר"ח קנייבסקי בקורונה

הערב בקשת 12: הצצה מיוחדת לביתו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי. בעיצומו של הסגר הגיע הבמאי יריב מוזר לבני ברק ועשה סרט על העיר המסוגרת. הוא תיעד את שגרת החיים כשהעיר נוהלה בידי האלוף רוני נומה לאחר שראש העיר שהה בבידוד • צפו בפרומו לסרט

הצצה יוצאת דופן: סרט המציג את בני ברק והגר"ח קנייבסקי בקורונה
הגר"ח קנייבסקי בלימוד בביתו בימי המגפה צילום: צילומסך קשת 12

הצצה היסטורית לעיר בני ברק בימי הקורונה תשודר הערב (רביעי, ליל ט' באב) בשידורי קשת. מדובר בסרטו של הבמאי המוערך יריב מוזר, הנקרא "בחסדי שמיים" שישודר בערב ט׳ באב בשידורי קשת. 

בתיעוד והצצה מהסרט, נראה קצין תושב בני ברק, שהיה חלק ממערך הסיוע בעת משבר הקורונה בגל הראשון בבני ברק, מוביל לביתו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי בעיצומה של המגפה.

הסרט עצמו מתחיל כבר כמה ימים לפני חג הפסח אז הוטל סגר מלא על העיר בני ברק. ראש העיר, אברהם רובינשטיין נכנס לבידוד, לאחר שאשתו נדבקה בקורונה ובעיר הוקם מטה חירום ייעודי לעיר בניהולו של האלוף במיל' רוני נומה, שהקים יחד עם קציני מילואים נוספים חמ"ל שליטה בבניין העירייה.

אוגדה 98 ופיקוד העורף נכנסו לסייע לעיר הנצורה וארגוני מתנדבים רבים התפרסו לסייע לתושבים. מנהלי החמ"ל העירוני נתקלו בצורך להתאים את השפה והכלים אליהם הורגלו במשך שנים לעולם הייחודי בבני ברק, למסור הודעות באמצעות כריזה ברחובות, לחלק פליירים בתיבות הדואר, ולהשיג מכתבי רבנים לפני כל פעולה.

כל זה קרה ימים ספורים לפני חג הפסח וחייב את תושבי העיר להתאים את עצמה למציאות החיים של חג, בצל נגיף הקורונה, שכפה על העיר, סגר, בידוד ועוצר מלא. 

בגישה חסרת תקדים ואולי מתוך הבנה עמוקה שהגיע הזמן להציג לעולם את מורכבות החיים של הציבור הדתי חרדי והמחיר הגבוה שהוא משלם בעת הזו, אישרו הרבנים לתעד את החיים בעיר מקרוב. קרוב מאד. בעיצומם של ההכנות לערב החג, המצלמה מתעדת, לראשונה בהיסטוריה של העיר החרדית, בתי כנסת נטושים, בתי מדרש וישיבות דוממים ומקוואות וכוללים מושבתים.

תפילות מרובות משתתפים נאסרו והתקהלויות שהן בלב השגרה של העיר הדתית הפכו למוקצות. במקום כל אלו, שירת התפילה נשמעת ממרפסות הבתים; ביעור החמץ שלפני החג הפך למבצע צבאי של איסוף במשאיות לבור מחוץ לעיר.

בד בבד, הרבנים והרבניות הגדולים, אשר בשגרה מתרחקים מן המצלמות הסכימו להיחשף בשעה זו ולחלוק את השקפת עולמם. להביא את הפרשנות שלהם על נגיף הקורונה וגם להכות על חטא ולערוך חשבון נפש. השיחות איתם והתיעוד האינטימי של גיבורי העיר בשעה הזו, החיילים והמפקדים, המתנדבים השונים, ועובדי העירייה, מרכיבים את הפסיפס הייחודי של הסרט ומאפשרים הצצה לתוך עולם ששומר על עצמו סגור ומרוחק מכל וכל.

אלי פלאי, יו״ר המכון החרדי למחקרי מדיניות השותפים במיזם אמר: "הסיפור של בני ברק בקורונה הוא שיעור אדיר ומסר לחברה הכללית והחרדית כאחד. מסר של ערבות הדדית, של סטנדרטים מקצועיים ובעיקר של יכולות מופלאה למצוא פתרונות ולשתף פעולה חרף אתגרים ופערים".

הגר''ח קנייבסקי רוני נומה קשת 12

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד