ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
בפגישה עם רבני חב"ד

חורבן ההתנתקות: כשאריק שרון החוויר כסיד פעמיים

כשאריק שרון היה בדיכאון בבלפור, המזכיר של הרבי שהרים את קולו, העצרת שאורגנה והמטרה של חב"ד להוריד את ראש הממשלה אריאל שרון מהעץ של תוכנת ההתנתקות מגוש קטיף. כעת חמש עשרה שנה לתוכנית שהייתה לחורבן חוזרים חב"ד לרגעים ההם

חורבן ההתנתקות: כשאריק שרון החוויר כסיד פעמיים
ראש הממשלה אריאל שרון צילום: פלאש 90

חמש עשרה שנים לתכנית ה'התנתקות' ותנועת חב"ד חוזרת לזכרונות שטלטלו גם את התנועה שהיתה חלק בולט מהכוחות שניסו למנוע את התכנית מלצאת לפועל.

אי אפשר שלא לפתוח בתיאור האותנטי של העיתונאי החבד"י הוותיק בנימין ליפקין שכתב דברים מצמיתים.

"מעדות אישית" כתב ליפקין, "כמי שפגש את אריאל שרון כמה חודשים לפני ששקע בתרדמת, תיארתי אותו כמי שהיה כבוי, בלתי ערני, חסר מיקוד, מבוהל ונשלט בידי אחרים ובקושי שמע". במילים הללו חוזר העיתונאי בנימין ליפקין 15 שנים אחורנית ומתאר את שראה ערב ההתנתקות.

"שרון היה שרוי בדיכאון למחצה. לפני רדת החשכה היו מטיסים אותו במסוק מבלפור לחוות השקמים לאחר שהשהות הלילית בבלפור היתה משרה עליו בדידות קשה. זה היה המצב הנפשי שבו הוא החליט ליישם את ההתנתקות".

בלשכה של שרון מספרים על ימים קשים מאוד ולחצים גדולים לקראת העקירה. לא היתה הרבה ברירה, שרון החליט במודע למדר עצמו מלחץ מתיישבי גוש קטיף ונמנע מלהיפגש עם חבריו הטובים ביותר, אנשים שליוו אותו במשך שנים.

אנשי הלשכה בררו היטב את המפגשים בכדי לא להכביד על שרון. אחת הפגישות הזכורות ביותר כמי שהעיקה על שרון ובקעה בו בקיעים היתה הפגישה עם מזכירו של הרבי מליובאוויטש הרב יהודה לייב גרונר ע"ה, בכל משך הפגישה שרר מתח רב והרב גרונר לא חס על כבודו של שרון כלל.

הפגישה נערכה ביום כ"א סיוון תשס"ה, 40 יום לפני שתכנית "ההתנתקות" וגירוש היהודים מגוש קטיף יצאה לדרך, בפגישה נכחו מלבד מזכיר הרבי, חברי בית הדין הגבוה של רבני חב"ד ויו"ר חב"ד בישראל הרב יוסף יצחק אהרונוב יחד עם בעלי תפקידים בתנועה.

אחד הנוכחים בפגישה, הרב מנחם מנדל גולוכובסקי רב קהילת חב"ד ברחובות וסגן מזכיר בי"ד רבני חב"ד, שנכח בפגישה, העלה בזמנו זכרונות מהפגישה, ומספר: "הלכנו אז יחד עם מזכיר הרבי, הרב גרונר ובאנו להגיד ל'אריק' את דעתו של הרבי. שיידע ברגע האחרון, שיש לו אפשרות להפסיק את המהלך. אמרנו לו בצורה נחרצת שלא משתמעת לשתי פנים את דעתו של הרבי, שכניעה ומסירת חלקים מארץ ישראל יכולה להביא רחמנא ליצלן לפיקוח נפש של מיליוני יהודים".

"אני זוכר שהרב גרונר ציטט כמה סיפורים שהיה עד להם באופן אישי, ועל דברים שאמר הרבי שבשעתו נראו מאוד בלתי-מובנים ובסופו של דבר התברר כמה צפה הרבי את הבאות.

"עוד הוסיף ודיבר יחד עם עוד מהנוכחים על עמדתו של הרבי וציטט חלקים משיחותיו הק', שנשמעים כאילו נאמרו ממש במצב הנוכחי. ראש-הממשלה האזין בקשב רב לדברים, אם כי נראה שהוא לא הרגיש כל-כך בנוח, כל הנוכחים מצידו של ראש הממשלה הרגישו לא בנוח.

"אני זוכר עוד, שבמהלך דבריו הרב גרונר החל להרים את קולו ודיבר בתקיפות רבה ובקול רם, עד שמזכירה שנכחה בפגישה העירה: 'זה לא כל כך מקובל...' הרב גרונר המשיך ולא התפעל, ואמר דברים כהוויתם. בין היתר סיפר על תקופת מלחמת לבנון, שהרבי דיבר אז על איך שהגויים עצמם נתנו אפשרות 'לסיים את העבודה', ולשם כך נשיא ארה"ב יצא ל'חופשה'.

המשכנו ואמרנו לו: "יש סימנים ואיתותים שגם אתה יכול 'לרדת מהעץ'..."

"רוה"מ שרון ניסה לתרץ, ואמר שאמא שלו לימדה אותו שלא לסמוך על הערבים, ושהאמריקאים לוחצים ושאין לו ברירה".

הרב גרונר הזכיר לו את העובדה שראש הממשלה שרון שהה אצל הרבי ביחידות ביולי 67 ומנע ממנו להגיע בזמן לטיסת אל על שיצאה משדה התעופה קנדי שבניו יורק, אותו מטוס נחטף לאלג'יר בעת שיצא מלונדון, על סיפונו היה אמור להיות הגנרל המהולל שרון, "הרבי הציל את חייך!" אמר לשרון הרב גרונר ואריק החוויר.

מעבר לעובדה ששרון הרגיש שלא בנוח מול אנשי התנועה שהוא היה כה קשור אליה, מול שרון ישב אז הרב יוסף יצחק אהרונוב, אריק הכיר אותו היטב, היה להם קילומטראז לא קטן ביחד, שרון בעצם היה השושבין שקישר בין הרב הרב אהרונוב לבנימין נתניהו בבחירות 96 מערכה שהולידה את הסיסמא האלמותית "נתניהו טוב ליהודים" נתניהו השכיל לשמור על קשר הדוק קרוב קרוב עם אהרונוב, שרון לעומתו לא עשה זאת, הוא ידע אז שהרב אהרונוב ניהל מולו רק לפני ימים אחדים מערכה על כל קול במרכז הליכוד וניצח אותו במשאל על תכנית ההתנתקות, שניהם הסתכלו אחד לשני בלבן שבעיניים.

"הרבנים המשיכו להסביר לו שיש לו הזדמנות לסגת מהתכנית המסוכנת, אך הוא הגיב ואמר שמופעלים עליו לחצים כבדים.

מצמרר לקרוא את התיאור לפגישה שמגיע דווקא מכיוון הלשכה של רה"מ שרון בסרט "אשת החצר" שם התראיינה אז יועצת ראש הממשלה שרון לענייני חרדים הגב' רבקה פאלוך.

הבמאי: היו רגעים שאריאל שרון אמר לך "תעזרי לי אני במצוקה"?

פאלוך: כן, לפני ההתנתקות אתה ראית שהבן אדם לא רגוע, אתה ראית שהחיוך נעלם לו מהפנים. הוא לא עשה את זה בלב קל, אתה ראית שכבד לו.

היה מפגש עם רבני חב"ד וזה היה מפגש מאד מצמרר. הרבנים הקריאו לו מכתבים מהרבי מליובאוויטש, מה יקרה אם ימסרו שטחי ארץ ישראל, ואחד הרבנים התחיל לתאר מצב כפי שהוא באמת כיום.

חשתי שאולי רה"מ מרגיש שלא בנוח, ואמרתי לרב גרונר בנוכחות רה"מ: "סליחה אנו נמצאים פה עם ראש ממשלה, אני מבקשת ממך לקצר".

אריאל שרון הסתכל אלי ואמר: "תני לו, תני לו שיסיים", ואז נפלו פניו של שרון, הוא ישב והתפתל על הכסא לשמוע את כל מה שהקריא הרב גרונר".

לאחר הפגישה. חב"ד אז הגיבה בעצרת שאורגנה ערב העקירה בכותל המערבי, זו היתה תמונה שלא תישכח, לא היה אפשר להכניס ברחבת הכותל וסביבתה אפילו סיכה, אנשים עמדו משער יפו והתמונות מהעצרת האדירה הזו זכורות עד היום, אפילו המשטרה התפעלה מכמות המשתתפים והעניקה אז למארגן העצרת הרב אהרונוב את התמונות שצולמו מהמסוק המישטרתי .

לסיום אומר הרב גלוכובסקי "כיום אנו רואים בבירור כיצד התגשמו דברי הרבי. הרבי אמר פעם לחה"כ גאולה כהן "שיגיע יום ויצטרכו לכבוש את עזה מחדש". דעתו של הרבי לא משתנית והרבי אמר שככל שמוותרים יותר יש יותר לחצים ומצב של פקו"נ למיליוני יהודים. היום אנחנו רואים את מה שקורה ואיך שר"ל "הארץ תהיה נוחה ליכבש בפניהם". פעם אמר מישהו "אם הם יירו עלינו טילים - נכבוש את עזה מחדש..." למעשה, רואים במוחש שכל מה שהרבי אמר התקיים.

תוכנית ההתנתקות רבני חב"ד אריאל שרון יוסף יצחק אהרונוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד