ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
התבטאות נדירה

ראש הישיבה הישיש: "חייבים להצביע לטראמפ, עשיר יענה עזות"

"מעולם לא עמדנו בפני מצב כזה, כמעט כל בית מדרש על פני האדמה נסגר, קול התלמוד תורה דומם", כך אומר זקן ראשי הישיבות בארה"ב הגר"ש קמינצקי על עידן הקורונה | לראשונה הוא מתבטא בנושא הבחירות ומורה להצביע לטראמפ: "הוא עשה עבודה טובה. זו הכרת הטוב"

ראש הישיבה הישיש: "חייבים להצביע לטראמפ, עשיר יענה עזות"
הגר"ש קמינצקי בשיחה עם שרולי בסר צילום: משפחה באנגלית

הגאון רבי שמואל קמינצקי, ראש ישיבת פילדלפיה, חבר מועצת גדולי התורה בארצות הברית, מתבטא באופן נדיר על הבחירות הקרובות לנשיאות ארצות הברית ואומר כי חייבים לתמוך בנשיא טראמפ גם אם הנשיא לפעמים מתבטא באופן לא ראוי; "עשיר יענה עזות, זה לא סיבה לא להצביע לו".

חברי מועצת גדולי התורה בארצות הברית לא נוהגים להתערב ולהביע דעות פוליטיות או לקבוע למי להצביע בבחירות, בניגוד לרבנים בארץ.

הגר"ש קמינצקי אומר בראיון למגזין 'משפחה' בשפה האנגלית, כי אין ברירה וזה פיקוח נפש; "היום מסוכן להגיד את המילה 'אלוקים' בארצות הברית.

בשיחה עם שרולי בסר, עורך מגזין 'משפחה' בשפה האנגלית, אומר ראש הישיבה בן ה-95 כי "מעולם לא עמדנו בפני מצב כזה, כמעט כל בית מדרש על פני האדמה נסגר, קול התלמוד תורה דומם. אך יחד עם זאת, יש הרבה במה להתגאות, התנהגות ההורים והמורים, הנכונות של הילדים, הציות של הקהילות לחוק, אך בית המדרש הוא המקום הכי טוב להיות בו".

ראש הישיבה דיבר על נגיף הקורונה ואמר: "בתחילה היה המון בלבול, ספק פיקוח נפש הפך להיות זהה לפיקוח נפש, אחרי הכל אנחנו עם שמוקיר את החיים, צריך כמובן לדעת את העדכונים הרפואיים ולכבד את החלטותיהם".

האם היה חוסר מנהיגות? נשאל ראש הישיבה.

"יש הלכות של ספק פיקוח נפש ויש הלכות של פיקוח נפש, יש נפקא מינה בין אנשים מבוגרים לאנשים צעירים יותר, הכל נמצא בשולחן ערוך, וברגע שפוסקים מקבלים את העובדות הרלוונטיות מהרופאים, הם יכולים לעבוד דרך הערפל, הסיבה שזה לא קרה כאן הייתה, מכיוון שהמידע המשיך להשתנות, הרופאים עצמם לא היו ממש בטוחים".

כדי לתת דוגמה לדברים מסובכים, בהם ראש הישיבה צריך להכריע. מספר ישראל בסר עורך המגזין, כי תלמידו של ראש הישיבה התקשר בשאלה מסובכת.

כמפעיל מספר בתי אבות, הוא נאלץ לקבל קשישים שנבדקו והתגלו עם נגיף הקורונה, כשהם שוחררו מבתי חולים שכבר לא רצו אותם. למרות הסכנה הברורה לתושביהם ולצוות הרפואי בבית האבות, לבתי האבות לא נותרה ברירה, אלא לקבל אותם.

ראש הישיבה אמר לו באופן חד משמעי כי קבלת חולים אלו זה סוג של רצח, מכיוון שזה מסכן את שאר התושבים באופן רציני, אולם לאחר מכן, בשיחת ועידה, הודיע ​​המושל לכל מפעילי בית האבות כי אי קבלת המטופלים פירושה איבוד הרישיונות שלהם.

התלמיד התקשר שוב לרב שמואל: "תאבד את הרישיון שלך", פסק ראש הישיבה, "אך אינך יכול לסכן את התושבים הקשישים שלך".

כעבור מספר שבועות הוא היה כמפעיל בית האבות העיקרי היחיד במדינת ניו ג'רזי שלא איבד אף תושב מנגיף הקורונה.

ראש הישיבה אמר: "אני לא זוכר תקופה בה קיבלתי כל כך הרבה שיחות מאנשים ששקלו לעבור לארץ ישראל, לא מסיבות אידיאולוגיות בלבד, אלא פשוט מכיוון שהם מרגישים שזה לא בטוח כאן. במהלך השבועות האחרונים, לאחר המהומות כאן, קיבלתי שיחות ממשפחות רבות ששואלות על כך."

כזכור המהומות החלו לפני מספר חודשים לאחר מותו של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס שמת לאחר שנמחץ על ידי שוטר לבן שמחץ אותו למוות.

הגר"ש קמינצקי אמר: "אם למישהו יהיה שם פרנסה, וילדיו הם צעירים מאוד או סיימו את בית הספר, אולי, אבל לאו דווקא מסיבות ביטחוניות, ארץ ישראל מוקפת במיליוני ערבים, הבטיחות אינה סיבה לעזוב את אמריקה, אבל בהחלט ראוי לשבח לגור בארץ ישראל אם זה עובד עבור משפחה, בוודאות".

ראש הישיבה דיבר על הבחירות המתקרבות בארצות הברית: "אתה רואה את האנרכיה, זה מפחיד, 'אלוקים' הפך למילה גסה בחלק גדול מאמריקה, דת ומוסדות דת הפכו פה לאויבים, אנו זקוקים לרחמי שמיים, אם טראמפ לא ינצח בנובמבר, זה מדאיג".

הגר"ש הדגיש ואמר: "כן, אני חושב שאנשים צריכים להצביע בשבילו. הוא עשה עבודה טובה. זו הכרת הטוב".

ראש הישיבה נשאל לגבי העובדה שהנשיא הנוכחי הוא לפעמים פחות מודל לחיקוי בלשון המעטה. ראש הישיבה ענה: "זה לא קשור לפוליטיקה, זה בגלל שהוא גביר, איש עשיר, 'עשיר יענה עזות'. לאנשים עשירים וחזקים יש דרך לדבר ולפעול בצורה שהם אינם מעודנים, זו לא סיבה לא להצביע עבורו".

הרב שמואל קמינצקי דונלד טראמפ עיתון משפחה משפחה באנגלית קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד