י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"סרט שהתרחשה בו הפסקת חשמל"

אולמרט חושף: "ההתנתקות שלא הייתה"

בכתבת תחקיר נרחבת שתפורסם מחר עולה כי תוכנית לביצוע התנתקות כואבת נוספת עמדה על הפרק • ראש הממשלה לשעבר ומי שהיה מ"מ רה"מ שרון הציג תוכנית לנסיגה חד צדדית של ישראל וויתור נוסף גם בגזרת יו"ש וזכה בהסכמתו • התוכנית לא יצאה אל הפועל מאחר ששרון שקע בתרדמת

אולמרט חושף: "ההתנתקות שלא הייתה"
חייל צה"ל על רקע בית שנהרס בגוש קטיף צילום: ישראל ברדוגו

ההתנתקות הנוספת שתוכננה לא הייתה: כך אישר שליח ארצות הברית דאז, דניס רוס. וזאת מכיוון שלאחר ההתנתקות שרון שקע בתרדמת ותוכניתו לא יצאה אל הפועל.

מכתבת תחקיר שתפורסם מחר עולה כי רה"מ לשעבר אהוד אולמרט ושרת המשפטים שלו ציפי לבני מינו צוות שיציג את המסגרת הביטחונית, הכלכלית והחוקית של ויתור נוסף. הכתבה המלאה של נדב שרגאי, תפורסם מחר (ו') במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום".

שבועיים אחרי ביצוע "ההתנתקות" ופינוי וחורבן היישובים בגוש קטיף בשנת 2005, עדכן מי שהיה אז מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט, את רה"מ דאז אריאל שרון, כי בדעתו להודיע למזכירת המדינה של ארה"ב קונדוליסה רייס, שההתנתקות בעזה היתה "קדימון בלבד", וכי צפוי מהלך דומה גם בגזרת יו"ש.

שרון, כך מספר אולמרט ל"ישראל השבוע" בכתבת תחקיר שתתפרסם מחר על "ההתנתקות שלא הייתה" - לא אהב את הרעיון, אך לא מנע מאולמרט להציג את הדברים לפני רייס. אולמרט אף דיווח לשרון על הפגישה, כששב מארה"ב.

מהכתבה שתתפרסם מחר עולה ששרון דן עם מקורביו באפשרות לבצע מהלך דומה גם בגזרת יו"ש, אם תיכשל תוכנית מפת הדרכים והמו"מ עם הפלשתינים ייקלע למבוי סתום. עם זאת, הדיונים לא הבשילו לכדי החלטה.

יתרה מזאת, אם לא די בכך, בסוף אותה שנה, וכחודש לפני ששרון שקע בתרדמת, מינו שרון ושרת המשפטים שלו ציפי לבני ועדה בראשותו של מנכ"ל משרד המשפטים דאז אהרון אברמוביץ'. אברמוביץ' וחברי הוועדה האחרים, ובהם סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף משה קפלינסקי ומי שהייתה המשנה ליועמ"ש לעניינים בינלאומיים שביט מטיאס, התבקשו להציג את המסגרת הביטחונית, הכלכלית, החוקית והמדינית של נסיגה נוספת, על פי לקחי התנתקות גם בגזרת יו"ש.

יצויין כי לאחר ששרון לקה בשבץ מוחי קשה ואולמרט הפך לראש הממשלה, קידם כזכור אולמרט בגלוי את תוכנית "ההתכנסות", שנועדה להסיג את ישראל חד־צדדית מאזורים נוספים גם בגזרת יו"ש.

מנהל לשכתו של שרון, עו"ד דב ויסגלס, הוסיף בעניין זה כי: "ההתנתקות מאזור עזה הייתה אמנם מהלך בפני עצמו, אך היא נועדה להשתלב במהלך נוסף שיגיע אחריהם, שמבוסס הן על תוכנית 'מפת הדרכים' והן על הרצון להימנע ממבוי סתום. החשיבה הייתה להמשיך בפעולה דומה גם בגדה המערבית", מאשר ויסגלס ומגדיר את מה שאירע כ"סרט שהתרחשה בו הפסקת חשמל".

גם בכיר הממשל האמריקני לשעבר, דניס רוס, אישר ל"ישראל השבוע" כי "שרון תכנן בבירור נסיגה נוספת בגדה".

התנתקות שרון אהוד אולמרט יהודה ושומרון דניס רוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד