י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"חורבן הישיבות כמו אחרי השואה"

שיחה נוקבת: "כשנצא מזה, יצטרכו לבנות מחדש את עולם התורה"

חורבן הישיבות בעקבות הקורונה: הגרב"ש דויטש ראש ישיבת 'באר מרדכי' וממנהיגי הפלג הירושלמי התייחס בדרשה שנשא בליל תשעה באב למצב עולם הישיבות: "איזה ריקנות קיימת, מאות בחורים ירדו מהדרך כשלא נמצאים בישיבה, איפה ההורים? הם עוד יאשימו את ראשי הישיבות"

שיחה נוקבת: "כשנצא מזה, יצטרכו לבנות מחדש את עולם התורה"
הגרב"ש דויטש בשיחה בישיבתו צילום: באדיבות המצלם

ראש הישיבה הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש ממנהיגי הפלג הירושלמי של 'בני תורה' קונן אמש בשיחתו בהשתתפות מאות בהיכל ישיבתו בשכונת בית וגן בירושלים, בתוך הדברים דיבר על ירידת הדורות הנוראה חורבן התורה ובני הישיבות כשבסוף דבריו זעק מנהמת ליבו. 

כאן ב'בחדרי חרדים' אנו מביאים את עיקרי דבריו: "בתקופה הזו, כולם רואים את חסדי הקב"ה, שבכל העולם יש מגיפה נוראה שמפילה חללים חללים מאות בכל יום, ובארץ ישראל באופן יחסי המצב פחות גרוע מחו"ל".

"אני לא מומחה בזה" אמר ראש הישיבה, "אבל כמדומה שעדיין אף אחד עוד לא יודע מהי המחלה הזו, איך היא באה, ואיך היא הולכת, אבל רואים שבארץ ישראל המצב שונה, ולמרות שלא זכינו שיתנהגו אפילו במקצת בצורה הראויה לארץ ישראל, ואדרבה, עושים הרבה דברים להיפך מזה, דברים שכתוב עליהם שהארץ תקיא את יושביה, אבל אנחנו לא יודעים חשבונות שמים, וארץ ישראל נשארת ארץ ישראל, ותמיד יש פה השראת השכינה בגלוי או בסתר, זה ההסבר היחידי ששמענו למה בארץ ישראל המצב פחות קשה מכל העולם, ממילא זו זכות להיות בארץ ישראל".

וכאן עבר ראש הישיבה בהתייחסו למצב, "החפץ חיים כבר אמר, שאחרי הירידה שהוא רואה, הרי בליטא לפני המלחמה הייתה ירידה רוחנית גדולה מאוד, מחמת ההשכלה והציונות, שהם אותו דבר, והורידו את הדור ירידה שאין כמוה, ואמר החפץ חיים, אם המשיח לא יבוא היום, מתי הוא יוכל לבוא, מה יכול להיות יותר גרוע מזה, והוא לא דיבר סתם, מה נאמר ומה נדבר על הירידה של היום".

עוד הוסיף הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, "אומרים בשם רבי משה פיינשטיין, שהירידה שאחרי השואה זה לא ירידה של דור אחד או עשר דורות, אלא של עשרות דורות, בתורה וביראת שמים, ולא מדובר על הירידה של הרפורמים, רבי משה פיינשטיין דיבר על הציבור שלנו, אצל הרב מבריסק מישהו פעם דיבר קצת בזלזול על מישהו מהדור שלפניהם, הרב מבריסק דפק על השולחן ואמר לנו אין שום זכות לומר שום דבר על מישהו מהדור הקודם, זה בכלל לא אותו דבר, ואמר ביטוי, הראש שלנו הוא כמו תפוח אדמה לעומת הדור הקודם, מדובר בירידות שאנחנו לא מבינים אותם בכלל, אומרים בשם החתם סופר, אני יודע בוודאות שרבינו תם היה יותר גדול מההפלאה שהיה רבו, אבל אני לא מבין איך יכול להיות משהו יותר מההפלאה, אין לנו השגות כמה שהדורות הקודמים היו גדולים עוד ועוד, ועל זה מתאבלים".

ראש הישיבה זעק בכאב, "כולנו יודעים מה שנעשה עכשיו, איזה ריקנות קיימת, מאות בחורים ירדו מהדרך מיד כשלא נמצאים בישיבה, ויש להם תירוץ, אין ישיבה, מסתמא הם עוד יאשימו את ראש הישיבה, כמו השופט שהאשים את ר' צבי פסח, זה לא תירוץ, זה רק מראה שבלי המסגרת אין להם שום תוכן, אדם שיש לו תוכן לא יורד בגלל שהוא לא נמצא בישיבה".

"כשאני הייתי בישיבה", סיפר הגאון שליט"א, "חודש לא יכלתי ללכת לישיבה מחמת איזו סיבה, עליתי לירושלים ובאתי לבית כנסת מסויים שידעתי שיש בו מהרי"ט אלגזי עם אותיות גדולות, האם זה שהישיבה סגורה זה תירוץ לרדת מהדרך, ודאי שזה טענה על אלו שלא מתאמצים לפתוח, הכל טענות, אבל אי אפשר להאשים את ראש הישיבה" קבע בכאב.

בדבריו הוסיף עוד לקרוא להורי הבחורים,"איזה תירוץ זה להתקלקל, ואיפה ההורים, אתם לא יודעים לחנך?, בלי ישיבה אי אפשר לחנך? שב ותלמד עם הילד שלך, אין מה לעשות?, אבל זה הצרות רבות ורעות שאנחנו רואים, מצד אחד המגיפה הנוראה, ומצד שני המצב של הדור, ומה שטוב לזה רע לזה, וה' ישמרנו על המצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו".

אנו לקראת בין הזמנים אמר הגאון בדבריו "ומי יודע כמה בחורים ירדו וירדו, מגיע בין הזמנים, ואין בו את כל התירוצים הקבועים של קברי צדיקים וכו', בוא נראה את כולם יושבים ולומדים, מה אנחנו היינו עושים בבין הזמנים, חוזרים על המסכת שלמדו, על הכמה דפים שלמדו, שלפחות יידעו את זה, הכל היום בירידה נוראה, אני מרגיש ממש כמו חוני המעגל, אין עם מי לדבר, תשעה באב זה לא זמן, בדרך כלל אסור לתת דרשות כאלו, צריך לחזק, לתת שיחות של חיזוק, ודברי תורה צריכים חיזוק בכל יום, אבל אני לא יודע אם גם בתשעה באב, בתשעה באב צריך לומר גם מה לא בסדר, יש הרבה דברים שהם לא בסדר, ואני לא רוצה להתחיל ולמנות".

בהתייחסו ל'זמן אלול' הבעל"ט בעולם בישיבות זעק "אנחנו עומדים לפני תחנה לא פשוטה, לפני אלול, שצריכים לעמוד ולראות איך אפשר כולם יוכלו לפתוח וללמוד, וצריך שיהיה אלול, ולעשות תשובה, זמן אלול צריך להיות אלול".

ראש הישיבה קרא, "אנחנו צריכים להתעורר מתוך הצרות הנוראות האלו שרודפות אחרינו כבר חודשים ואנחנו לא רואים את הסוף, מי ידוע, הכל נחרב, נורא ואיום, אולי על זה כבר מותר לומר שזה עקבתא דמשיחא, ישיבות לא יכולות להתקיים כי אין כסף ולא יכולים לנסוע לחו''ל לאסוף, אין תורה ואין קמח, ה' ישמרנו יצילנו, כשנצא מזה, יצטרכו ממש לבנות מחדש את עולם התורה, כמעט כמו אחרי השואה, בשביל זה צריך  להיות חזקים, לא רק לומר בפה, להרגיש באמת שזה החיים שלו ובלי התורה אין כלל ישראל ואין כלום, אם אין תלמידי חכמים אין כלום".

את דבריו הוא חתם בזעקה "היכי דמי אפיקורוס, שאומר מאי אהני לן רבנן, היום יש בתוכנו אנשים שמתוך 'צדקות' אומרים מאי אהנו לן רבנן, אנחנו נעשה, הרי ראינו שרבנים לא יודעים, ככה לאט לאט מאבדים את הכל ממש, יצטרכו ממש לבנות הכל מהתחלה בשביל זה צריכים הרבה גיבורים, שיוכלו להשפיע על אחרים, ה' יעזור, אני מבקש מחילה אם דיברתי מידי חזק, בכל זאת תשעה באב, ה' יעזור שנזכה לביאת גואל צדק במהרה".

הרב ברוך שמואל דויטש עולם הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד