י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מחלה מסוכנת גם לילדים

חדש בשניידר: מרפאה לטיפול ביתר לחץ דם בילדים

מתברר שגם ילדים סובלים מיתר לחץ דם, בעיקר ילדים הסובלים מעודף משקל, והם בסיכון מוגבר לסבול מהמחלה גם כמבוגרים • ומה שמפתיע: ניתן למצוא סימנים לפגיעה בלב ובכלי הדם כבר בגיל הילדות

חדש בשניידר: מרפאה לטיפול ביתר לחץ דם בילדים
אילוסטרציה צילום: unsplash

המחלה שמוכרת גם אצל המבוגרים, מוכרת גם אצל הילדים: בבית החולים לילדים 'שניידר' נפתחה מרפאה חדשה לטיפול ביתר לחץ דם בילדים, וזאת בשל העליה בשכיחות תופעת יתר לח"ד בקרב הילדים. בבית החולים אומרים כי 3.5-5% מהילדים, בעיקר כאלו המתמודדים עם עודף משקל, סובלים מיתר לח"ד ועשויים אף לסבול כתוצאה מכך ממחלות נוספות.

המרפאה, הפועלת במסגרת המכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, הוקמה כמרכז לאבחון מסודר של בדיקת יתר לחץ דם בילדים ומתבגרים, ולאפשר זיהוי ומעקב של הגורמים ליתר לחץ הדם ומתן טיפול מיטבי בהתאם. המרפאה נחשבת ליחידה מסוגה בישראל המיועדת לילדים.

יתר לחץ דם (יל"ד) הוא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות סיבוכים בלב ובכלי הדם, וסימנים להופעתו ניתן לראות כבר בגיל הילדות. שכיחות יתר לחץ דם בילדים עלתה בעשורים האחרונים, בין היתר על רקע העליה בשכיחות עודף המשקל. בבית החולים אומרים כי "כ-3.5-5% מהילדים והמתבגרים סובלים מיתר לחץ דם". בנוסף, הם מגלים כי "ילדים ובמיוחד מתבגרים עם יתר לחץ דם מצויים בסיכון מוגבר לסבול מהמחלה גם כמבוגרים. כמו כן ניתן למצוא סימנים לפגיעה בלב ובכלי הדם כבר בגיל הילדות".

אבחון וטיפול בילדים עם יתר לחץ דם שונה מהטיפול במבוגרים בכמה היבטים: ראשית, קשה יותר לאבחן יתר לחץ דם בילדים בשל הקושי לבדוק בצורה מדויקת את לחץ הדם, והן כי הערכים לפיהם נקבע אם יש יתר לחץ דם, משתנים בהתאם לגיל, למין ולגובה. שנית, בשונה במבוגרים, בילדים יש שכיחות גבוהה יותר של לחץ דם שניוני, הנובע מבעיה גופנית ספציפית אחרת, המצריכה אבחון וטיפול ייחודיים לה.

מטרת השירות היא להגביר את המודעות לבעיה, למנוע סיבוכים עתידיים באמצעות הזיהוי המוקדם, להתאים את הטיפול האופטימלי לכל ילד לפי צרכיו במסגרת האפשרויות הטיפוליות הקיימות (תרופתיות ולא תרופתיות, כמו תזונה ושינוי באורח החיים).

צוות המרפאה כולל אחות המנוסה במדידת לחץ דם בילדים, רופאים מומחים בנפרולוגיה ילדים, המנוסים באבחון וטיפול ביל"ד ודיאטנית. במקרה של ספק לגבי קיום יתר לחץ דם או חומרתו, יוכל הצוות להציע למטופל, כחלק מהביקור האבחנתי, גם מכשיר למדידה ביתית של לחץ הדם למשך 24 שעות.

ד"ר גלעד חמדני, רופא בכיר במכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים: "ברור לנו שיתר לחץ דם, שהיא בעיה נפוצה במבוגרים, קיימת במידה מסוימת כבר בגיל הילדות, וכבר כיום מופנים אלינו לא מעט ילדים להם נמדד לחץ דם גבוה. הבעיה היא שהמודעות לנושא נמוכה יחסית. למשל, בחלק גדול מהמקרים, מופנים אלינו נערות ונערים, שהפעם הראשונה שבה נמדד להם לחץ דם הייתה לקראת גיוס.

"לאור זאת, זיהינו צורך בהקמת מרפאה ייעודית ללחץ דם בילדים במטרה להשיג שני יעדים עיקריים - קידום והטמעה של חשיבות הצורך במדידה מסודרת של לחץ דם כחלק מהמעקב השגרתי אחר ילדים ומתבגרים מצד אחד, ומתן מענה מקיף מסודר לילדים ומתבגרים עם לחץ דם גבוה מצד שני".

מרכז שניידר יתר לחץ דם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד