י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת"

גדול הדור הפתיע: "אל תעשה את הניתוח"

תורת יאשיהו • פנינים על פרשת ואתחנן • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

גדול הדור הפתיע: "אל תעשה את הניתוח"
הרב יאשיהו פינטו צילום: באדיבות המצלם

"אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ"

אדם שמפסיק את הדבקות בקב"ה אפילו לרגע אחד - מיד באות לו בעיות

מסופר על החפץ חיים שבא אליו אדם לשאול אותו שאלה על ניתוח לבנו והחפץ חיים אמר לו לעשות את הניתוח כך וכך. התחיל אותו אדם לדבר עם החפץ חיים בלימוד ואחרי שעה שעתיים שדיברו בדברי תורה, אמר לו החפץ חיים שלא לעשות את הניתוח. שאל אותו האדם את החפץ חיים למה, מה השתנה עכשיו שלא צריך לעשות את הניתוח ולפני שעתיים כן היה צריך לעשות את הניתוח. ענה לו החפץ חיים, על פי המעלה של האדם בעבודת השם ובלימוד תורה כך ההנהגה איתו, חשבתי שאתה משהו אחד ואחרי שדיברנו בלימוד ראיתי שאתה משהו אחר, אז לא צריך את הניתוח. על פי ההנהגה של האדם והקירבה שלו לקב"ה, הוא צריך ניתוח או לא צריך ניתוח.

אדם שדבק בקב"ה יכול להבין את הקב"ה, יכול להבין את הרב שלו, יכול להבין את הכל. אדם שמאבד את הדבקות בהשם, הוא לא ידע מה רוצים ממנו, יכול להיות מחופש אבל הוא לא אמיתי, אמיתי זה מי שדבק בהשם.

הגמרא מספרת (חולין ז:) על רבי חנינא שהייתה איזו מכשפה שניסתה להשיג חול מתחת לכסא שלו כדי לעשות לו כישוף ולהפיל אותו מגדולתו. רבי חנינא ראה את המכשפה שכל פעם באה ועומדת בקירבתו, מנסה לקחת חול בלי שירגיש לעשות לו כישוף. רבי חנינא הלך למכשפה ואמר לה שלא תעבוד קשה כי הוא יביא לה חול, הוא לא מפחד ממנה כי אין עוד מלבדו מהקב"ה והוא לא פוחד מהכישופים שלה.

שואלת הגמרא איך רבי חנינא לא פחד מהכישופים שלה, הרי אמר ר' יוחנן למה נקרא שמן כישופים כי הם מכחישין פמליא של מעלה ואם כך כן יש כוח לכישופים. מתרצת הגמרא ואומרת שאצל רבי חנינא זה משהו אחר, דנפישא זכותיה שהנשמה שלו מרוממת. אדם קדוש לא צריך לפחד מכישופים, אדם פחות קדוש צריך לפחד מכישופים.

ואומר על זה הרמב"ם (מורה נבוכים ג, נא) שלפעמים אדם יבוא ויטען למה יש לו בעיות פה ולמה יש לו בעיות שם, אלא אומר הרמב"ם על פי הדבקות של האדם בקב"ה, כך הקירבה של הקב"ה אליו.

הבעיות מגיעות לאדם מתי שהוא בירידה, כמו שהבית אטום וסגור כך האדם אטום ביראת שמיים ודבקות בהשם, אף בעיה לא תחדור. ברגע שהאדם פתוח ויש חור, לפתח חטאת רובץ ונכנס השטן בפנים. אדם שיש לו בעיה בפרנסה, בעיה בבית או כל בעיה אחרת צריך לדעת שיש לו דליפה ביראת שמיים ושם חודר משהו. כל פעם שהאדם מאבד את הדבקות בהשם, שם נכנס היצר הרע.

"וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" אדם שכל כולו דבק בהשם הוא חי, אדם שיש איתו בעיות סימן שיש לו דליפה ולא משנה כמה סיפורים הוא יספר. אבל יש עוד דברים שלפעמים יש לאדם תיקון, יסורים של אהבה. אבל בעיה שהשטן בא לאדם זה כי יש לו דליפה, אם יסגור את החלונות לא תהיה לו בעיה.

כמעט שלושים שנה שאנחנו מקבלים קהל, לא היה יום אחד שלא נתנו שיעור, או נתנו תורה. שלושים שנה כך כל יום ביומו, אם לא דיבור בכתיבה. נתנו תורה למאות אלפי אנשים וראינו מליוני אנשים, את העשירי עולם ואת העניים, את כולם. ואנחנו אומרים את זה מידיעה עמוקה שיודעים טוב טוב בעולם, שכל אדם שיש לו בעיה הוא פתח דלת והשטן נכנס בדלת הזו, אם יסגור את הדלת לא תהיה לו בעיה.

מתי שהאדם דבק בקב"ה ואין עוד מלבדו, אז אין לו בעיה גם אם יעשו לו כישוף וגם אם יקחו לו חול, ברגע שיש לאדם משהו אחר מלבד השם, יש לו בעיות בפרנסה, בעיות עם מס הכנסה, כל הבעיות שיש בעולם באות לאדם.

כשבאים אלינו ואומרים לנו, הרב הוא אמר לי, זה סיפר לי, אנחנו יודעים שהאדם הזה פסול. אם סיפור הגיע לאדם הוא לא בסדר, אם פלוני נהיה חבר שלו הוא לא בסדר, כמובן שאותו פלוני לא בסדר, אבל גם האדם שנהיה חבר שלו כי לבן אדם קדוש וטהור לא באים סיפורים, מתי שבאים לאדם סיפורים סימן שהוא לא בסדר.

האדם צריך לחשוב כל הזמן על השם, בזמן שאוכל ושותה הוא צריך לחשוב על השם שאוכל כדי שיהיה לו כוח להיות בריא ולעשות רצון השם. מתי שיש לאדם דבקות כזו הוא יכול להגיע רחוק, אבל אדם שאין לו דבקות בהשם הוא סתם מעביר את הימים, מחכה להלוויה שלו ויגיע למעלה ויזרקו אותו עוד פעם למטה.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד