י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא מחמיץ הזדמנות

אביגדור ליברמן לצד בעובדי המעבדות: "תומך במאבק"

עובדי המעבדות הודיעו כי יצאו למאבק על שיפור תנאיהם: "תחום המעבדות הרפואיות בישראל בקריסה – קיבלנו תקנים נוספים רק ב'כאילו'" | ליברמן הודיע שסיעתו תגבה את המאבק: "לא נוכל להתמודד ובטח שלא להכריע את הנגיף הקורונה בלי החיילים שבקו החזית"

אביגדור ליברמן לצד בעובדי המעבדות: "תומך במאבק"
מעבדת קורונה. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

נכנס לחזית נוספת מול הממשלה: ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר 'ישראל ביתנו', אינו מחמיץ זירה אחת שאליה יוכל להיכנס ולהשמיע משם את ביקורתו נגד הממשלה והעומד בראשה, וכעת הוא מצא לנכון לשלב ידיים עם עובדי המעבדות שהודיעו כי יצאו למאבק לשיפור תנאי העסקתם.

עובדי המעבדות נמצאים בקו החזית מאז החלה המגיפה. פרט להפוגה קלה בין שני ה'גלים', עובדות המעבדות בתפוקה מליאה, כמעט 24/7. כעת הודיעו העובדים שהם 'על סף קריסה' וכי יצאו למאבק. בעקבות זאת, זימן ח"כ ליברמן את נציגי איגוד המיקרוביולוגים, הביו-כימאים ועובדי המעבדות לישיבת הסיעה בכנסת.

"סגל האיגוד הזה", הסביר ליברמן, "נמצא היום בקו החזית של המלחמה בקורונה. הם האנשים שנוטלים אולי הכי הרבה סיכונים באופן אישי בקרב כל מי שנאבקים בנגיף בימים אלה. אין ספק שצוואר הבקבוק נמצא כעת דווקא שם. לא בגלל חוסר מוטיבציה או מיומנות, אלא בגלל חוסר יכולתה של הממשלה לנתב את המאמצים בצורה נכונה.

הוא הוסיף כי "אני מודע היטב למצבם של עובדי המעבדות. חלק גדול מהם עלו בשנות ה-80 מברית המועצות לשעבר. יש לנו חבר כנסת הנשוי לעובדת מעבדה. אנחנו מעודכנים לכן ממקור ראשון עד כמה העומס על עובדי אלה גדול, עד כמה השכר זעום".

ח"כ ליברמן הודיע לנציגי האיגוד: "אנחנו לרשותכם בכל עת במאבק שאתם מנהלים. אי אפשר לטפל בקורונה בלי שיהיה תקן מלא לכל המעבדות שיוכלו לקבל את כל מה שצריך לקבל על עבודה מסביב לשעון. אסור לוותר כאן - אחרת לא נוכל להתמודד ובטח שלא להכריע את הנגיף הקורונה בלי החיילים שבקו החזית, אתם עובדי המעבדות. עליהם לקבל את כל הגיבוי ואת כל התמורה שהם צריכים לקבל".

יו"ר איגוד עובדי המעבדות סיפרה בישיבת הסיעה כי הוקצבו למעבדות 200 תקנים נוספים, אך מדובר רק ב'כאילו', לדבריה. המשכורת, סיפרה, היא כ-30 שקל לשעה. אדמון סיפרה ש"זו הפעם הראשונה שחבר כנסת פנה אלינו ואכפת לו מאיתנו". היא הציגה את בעיית המעבדות המוצפת על כל השולחנות של כל הוועדות למעלה מחמש שנים – מאז פורסם דו"ח מבקר המדינה ב-2016 שמצא כי תחום המעבדות הרפואיות בישראל בקריסה. עובדי המעבדה הם ברובם בעלי תואר שני ושלישי, דוקטורים ופרופסורים. שכרם נשחק לאורך השנים. ההסכם הקיבוצי עימם הוא מ-1995. "בעיני משרד הבריאות עובדי הרפואה הם תמיד הרופאים והאחיות ולא עובדי המעבדה. קוראים לנו לבורנטים, מקצוע שכבר עבר מן העולם, כשמדובר בעובדים בעלי תואר שני ושלישי".

"החשש שלנו", אמרה, "הוא מהחורף. הפופוליסטים אומרים: צריך לעשות הרבה מאוד בדיקות כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה, אבל אף אחד לא חשב רגע איך בונים את המערך הגדול הזה. אין שום תכנית, אפילו לא תכנית מגרה. אנחנו כבר ממש באוגוסט ובקריסה. קיבלנו ב'כאילו' 200 תקנים - בפועל אוישו רק 40. אנחנו שווי ערך לרופאים: עוברים סטאז' ומבחנים, אבל מבחינת השכר אנחנו מתחת לקלדניות".

עוד אמרה אדמון: "ח"כ בנט טעה כשהכניס מעבדות פרטיות לפעילות הזאת. התשובה של שר הבריאות היתה מגוחכת: מה אתם רוצים? הכנסנו את My Heritage. אבלMy Heritage לא נותנת מענה. שם מגיעים אולי לעוד כ-4,000 בדיקות ביום. כל מאומת חייב לעשות כל שבוע כעשר בדיקות. כעת יש כ-63 אלף מאומתים. מדובר בחיי האזרחים. באוקטובר, כנראה, לא נוכל כבר לתת מענה ראוי. הקולגות שלי באירופה סיפרו ששם כבר ערוכים לחורף. תסמיני השפעת דומים לתסמיני הקורונה ובחורף תהיה אנדרלמוסיה שלמה. הציר המרכזי במלחמה בקורונה הם עובדי המעבדות".

ליברמן סיכם: "זה פשוט צחוק מהעבודה ולעג לרש. אני בטוח שגם פרופ' גמזו מודע היטב למצבם של עובדי המעבדות ומקווה שיעשו כאן את כל השינויים הנדרשים".

קורונה אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד