י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"שישי בשטח"

לא להאמין: יצחק כרמלי פגש באחד מהשבטים האבודים • צפו

שישי בשטח עם יצחק כרמלי והפעם בעקבות השבטים האבודים, מצליח למצוא שבט שאנשיו הציגו בפניו ספר תורה עתיק שנכתב על עור גויל • צפו

לא להאמין: יצחק כרמלי פגש באחד מהשבטים האבודים • צפו
כרמלי עם אחד מאנשי השבט צילום: מתוך הסרטון

פרשת ואתחנן

"והפיץ ה' אתכם בעמים"

יצחק כרמלי ל'החדרי חרדים' זו השעה ה - 12 שאנחנו נוסעים. יצאנו לפנות בוקר מהעיר אקרה בירת גאנה, מנסים לחפש עוד שבט העונה לקללה המוזכרת בפרשתנו  "והפיץ אתכם בעמים", ספאווים, כך הם נקראים. מסורת היא בידי הספאווים, כי הם צאצאי עשרת השבטים האבודים.

נוסעים היינו בדרך משובשת להחריד. בורות בעומק של חצי מטר ויותר, הם לא דבר נדיר בגאנה. תחנת דלק משמעותה חבית חלודה לצד הדרך המכילה דלק באוקטן שרק השד יודע ...ולא תמיד יש דלק בחבית...

12 שעות נסיעה, התקדמנו רק 100 ק"מ. מידי פעם נתקלנו בלהקת קופי מקוק רזוס שחסמו את הדרך. היו אלו הקשיים הקטנים.

ואיאסו, זה שם הכפר שחיפשנו. ה-Gps ( לא היה ווייז ) מראה לנו מספר אופציות. ואיאסו מזרח, ואיאסו מערב, ועוד כמה אופציות המתכתרות בשם ואיאסו.

מסביב שולט היער, הכל דומה. פה ושם משובצים להם בתים בעלי גגות כחולים וכתומים, אפריקה הצבעונית במיטבה. הרוצה להחכים ידרים, הלכתי על ואיאסו דרום. ההחלטה בס"ד הסתברה כנכונה.

יצחק כרמלי עם אחד מבני השבט. צילום: יצחק כרמלי

מבין עצי קוקוס ובננה הגיח צעיר גבה קומה שרירי וחזק. הוא קידם את פני בלחיצת יד חזקה. עקיבא, כך שמו. כן, עקיבא. השבתי לו בשיר "עקיבא הולך ללמוד תורה".

שם בינות לעצים הטרופיים בקרחת היער, פגשתי אותם - שבט הספווים. בתוך מבנה תכול /לבן ,הציגו הספווים ספר תורה עתיק שנכתב על עור גויל, לדבריהם הספר נדד איתם שנים רבות לאורך הגלות, עד הגיעם ליערות ואיאסו.

עתה, מבקשים הספווים שהתרחקו מהיהדות, לחזור ולחבור אל העם היהודי.

שבת שלום

יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

 

 

יצחק כרמלי שבטי ישראל אבודים אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד