י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

שנאה, סליחה ומחילה: התשובות לכל השאלות ששאלתן

כל השאלות ששאלתם עם תשובות ברורות ומובנות, על נושא הכעס, הסליחה והמחילה, מדוע קל לנו לשנוא יותר מאשר לאהוב?, מה צריך לקרות כדי שנפסיק את שנאת החינם ונחליף אותה באהבת חינם? איך אפשר למנוע שנאת חינם?

שנאה, סליחה ומחילה: התשובות לכל השאלות ששאלתן
צללית צילום: pixabay

למה קל לנו יותר לשנוא אחרים מאשר לאהוב אותם?

כשאנחנו שונאים אנחנו כועסים. אנו מבחינים כי משהו השתבש בסביבה שלנו. אנחנו כועסים כי אנחנו לא מקבלים את מה שאנחנו רוצים מתי שאנחנו רוצים ואיך שאנחנו רוצים וזו תחושה מאוד שכיחה בחיי היום יום.

אהבה זה לקבל את המציאות ואת האחרים כפי שהם. לדעת להכיל, לגלות חמלה ללא שיפוטיות ולקבל את השונה, למרות שאנו לא מסכימים עם הדרך ולכן הרבה יותר קל לנו לשנוא מאשר לאהוב.

בהזדמנות זו כדאי גם להכיר את שלושת הסוגים של השנאה:

1. שנאה בגלל שמישהו פגע, העליב או נפרד והשאיר אצלנו פצע נפשי

2. שנאה מקנאה- אנו שונאים הרבה פעמים אנשים אשר יש להם משהו, שלנו למרות, שהאנשים שאני מקנא בהם יכולים להוות השראה עבורי להשיג ולהגשים מטרות וחלומות.

3. שנאת חינם - שנאת חינם היא שנאה שבה אדם שונא אדם אחר או קבוצה ללא כל סיבה ממשית וללא הצדקה. זה יכול להיות בגלל צבע עור, עדה, תרבות, עמדה פוליטית וכד'. שנאת חינם היא שנאה שמלאה באגו, היא שחצנית, אטומה ומיותרת. שנאת חינם אינה מאפשרת שיח פתוח תוך קבלת דעת האחר. יש בה רצון לשנות בכל מחיר ואם לא , האחר ייתפס בעיניי "כאוייב". שנאת חינם מובילה לחורבן כי היא מפצלת, מוציאה רוע, בוז, זלזול ואי שקט מסחרר.

ואולי... כל סוגי השנאה הם בעצם שנאת חינם כי אני לא באמת שונא אחרים אלא שונא מצבים שאנחנו לא מצליחים להכיל...

מה צריך לקרות כדי שנפסיק את השנאת חינם ונחליף אותה באהבת חינם?

כדי להפסיק את השנאת חינם ולהחליף אותה באהבת חינם, כדאי להאיר את תכונותיו הטובות של האחר. חישבו על אדם שפגע בכם, אדם שאתם שונאים, מאוכזבים ופגועים ממנו. רשמו על דף את כל התכונות הטובות שיש בו. התאמצו והאירו בפנס על מה "כן טוב בו" במקום מה ש"לא־ בסדר" בו".

הרמב"ם אומר 'עשה מצווה אחת הכריע את כל העולם לכף זכות'. מספיק שכל אחד יעשה למען האחר וזו יכולה להיות לבנה אחת בבנית בית המקדש. תחשבו שכל פעם שאתם עושים משהו טוב למען האחר זה מקרב אותנו לאהבת החינם.

ורש"י אומר בהקשר למשפט 'בקש שלום ורדפהו", בקש שלום - במקומך ורדפהו במקום אחר". כלומר אין זה מספיק לבקש שלום בסביבתנו הקרובה ולעשות רק לביתנו. כדי לרדוף שלום ואהבת חינם, עלינו לצאת מאזור הנוחות שלנו, לעזוב את המוכר, הידוע, הנוח ולצאת לרדוף אחרי השלום במקומות זרים, לא נוחים וקשים. אזורים שבהם אנחנו מקבלים את השונים.

מה עושים אם אדם כן התכוון לפגוע ויודע איך לפגוע כי הוא מכיר את הנפגע היטב? איך סולחים לעצמי שאפשרתי לו לפגוע בי בצורה כזו? איך סולחים לעצמי כשלא התגוננתי כראוי? שהייתי פתיה ונאיבית מדי והאמנתי בו מדי? איך אני סולחת כשאני יודעת שאותו אדם רווי שנאה תהומית כלפי (על לא עוול בכפי)?"

הכוונה 'שהפוגע לא התכוון לפגוע', מתייחסת לעובדה שאנשים שפוגעים באחרים, הם לא עושים את זה באמת דווקא לפגוע בי. אנשים לא רעים מטבעם, נסיבות החיים ומעכבים נוספים יוצרים תגובות לכל מיני אירועים שהם חווים בחיים וזו הדרך שלהם להתמודד עם אותה הסיטואצייה, הם לא מכירים דרך אחרת. זו דרך ההתגוננות וההגנה שלהם שמכוונת לחיים שלהם ולא לשלך. שנאה ואהבה הם רגשות קרובים ורחוקים שברגע אחד משתנים, מתחלפים ואפילו מתחברים. דרך אגב כשמישהו שונא אותנו זה אומר שאכפת לו... אז נכון זה לא פשוט לסלוח לעצמי על שהאמנתי, בטחתי, התגוננתי, אבל חשוב שתביני שאת הגלגל לא ניתן להשיב לאחור. זה קרה!

ומפה יש לך בחירה: להמשיך ולחיות עם העבר הזה, להלקות את עצמך ברגשות אשמה או ללמוד לקח, להתחזק להבין מה למדת פה על עצמך מתוך הסיטואציה הזו ולהסתכל קדימה. אם תוכלי להיכנס לנעליו ואפילו לרגע אולי תגלי עוד דרך להתבונן על הדברים ולסגל גם קצת חמלה. תזכרי, קרה מה שקרה ואם לא תפסיקי להאשים בעיקר את עצמך ולקחת אחריות וכן לשחרר את כאב הפגיעה, לוותר על ההתעסקות בו- שזו הסליחה וגם הנקמה הכי טובה שיכולה להיות, את עלולה להמשיך ולפגוע בעצמך בעוד תחומים בחיים. ונכון, לא פשוט לשחרר כאב. זו דרך אמיצה שבה יש בה הרבה התבוננות, סבלנות, ראייה קצת אחרת, למידה, בניית אמון בעצמי ובאחרים, התמודדות עם כעסים, רגשות אשמה וגם פחד. אך שסולחים, נפרדים מהכאב ומשחררים, אפשר גם לקבל את החיים במתנה וזו בחירה שלך לאן לפנות.

איך אפשר למנוע שנאת חינם?

1. אל תאמינו לכל דבר שנאמר לכם. בדקו את אמיתות המידע שמגיע אליכם ועליכם. לפעמים צינור הקשר מתעוות והמידע שמגיע אליכם אינו מדוייק. אל תסיקו מסקנות לפני שווידאתם מה קרה.

2. הפכו את הקנאה להשראה- אם אותו אדם הצליח, גם אתם יכולים

3. הקשיבו וצרו שיח פתוח תוך כדי קבלת דעות האחרים.- אנו לא חייבים לחשוב כמו האחרים, אך חשוב שנלמד לקבל ולחיות גם עם האנשים שאנחנו לא מסכימים עם הדעות וההתנהגויות שלהם.

4. סלחו יותר, לעצמכם ולאחרים

מאת: חֶדִי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים

יש לך שאלה בנושא? כתבי לנו למייל [email protected] ובפעם הבאה נפרסם גם את שלך.

 

סליחה מחילה שנאת חינם אהבת חינם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד