י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ההפגנות האלימות

הניצב בדימוס: "בטוח שיתרחש רצח או פגיעה במפגין"

ניצב בדימוס אריה עמית, שפיקד בעבר על מחוז ירושלים של המשטרה, חושש מהאווירה האלימה במדינה שלדבריו תגיע עד לכדי רצח מפגין; "כל מי שיש לו ביקורת על ראש הממשלה, הוא אויב" • לדבריו: "יקום האדם עם הסכין ויעשה מה שהוא רוצה לעשות".• הוא גיבה את המשטרה שמשתמשת במכת"זיות: "אפשר לפזר הפרות סדר רק בשימוש בכוח שתמיד נראה רע מאוד"

הניצב בדימוס: "בטוח שיתרחש רצח או פגיעה במפגין"
מחאה אלימה בירושלים צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, שוחח עם ניסים משעל ברדיו 103fm על הפגנות המחאה ברחבי הארץ והחשש הכבד מהאווירה האלימה השוררת במדינה. עמית הודה כי אינו פוסל אפשרות שמפגין ייפצע קשה או אפילו יירצח. בהמשך, התייחס לביקורת על המשטרה, והתריע מפני ההשלכות והמחיר הכבד שזה עלול לגבות; והדגיש כי המשטרה איננה מושפעת משיקולים פוליטיים.

ניסים משעל פתח את הריאיון בשאלה – האם הוא מוטרד מהאפשרות שמפגין ירצח או יפגע קשה במהלך הפגנות המחאה. על כך השיב ללא היסוס מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב בדימוס אריה עמית: "זה לא שאני מוטרד מהאפשרות הזאת, אני כמעט בטוח שהאפשרות הזאת תקרה". לטעמו, "אנחנו נמצאים במצב שבו בגלל מנהיגות פשוט איומה, יש מצב של שנאה מאוד מאוד מאוד קשה, בין הימין ובין כל מי שאיננו ימין. לא בהכרח מי שבשמאל, כל מי שיש לו ביקורת על רה"מ הוא אויב".

הוא הסביר כי "אנחנו לא מדברים יותר על הפגנות קטנות אלא על הפגנות ענק של אלפי אנשים. כאשר יש הפגנה של אלפי אנשים מצד אחד, ועוד מאות או כמה אלפים מן הצד השני; וכאשר יש את הדרך אל ההפגנה שלא יכולה להיות מפוקחת בצורה מלאה, ודרך החוצה מההפגנה שגם היא לא יכולה להיות מפוקחת ב-100%; כשיש מפגינים שנושא ההפגנה הכי מוצדק בעולם, אבל ההתנהגות שלהם לא תמיד טובה ונכונה - הרבה מאוד פעמים לא מתאמים כלום עם המשטרה, וגם אם מתאמים הם יוצאים לכל מיני מקומות וצעדות; נוצר מצב בו המשטרה לא תוכל להבטיח 100% של הגנה, לא לצד הזה ולא לצד הזה. יקום האדם עם סכין ויעשה מה שהוא רוצה לעשות".

לכן מפקד מחוז ירושלים לשעבר סבור כי "צריך לדאוג למצב שהמשטרה לא תהיה רפת ידיים בגלל ביקורות וירידה רצחנית עליה, והפיכת המשטרה למטרה, במקום להבין שהמטרה היא הממשלה, והמשטרה עושה את עבודתה. עבודתה של המשטרה היא לשמור על הסדר, כאשר המשטרה משתמשת בכוח לא צריך לבוא בטענות, ככה אפשר לפזר הפרות סדר רק בשימוש בכוח שתמיד נראה רע מאוד, ותמיד אפשר לתפוס שוטר אחד שאיבד את העשתונות והשתמש ביותר מדי כוח". לדעתו, "אם צריך להפעיל הרבה מאוד כוח כדי להחזיר את הסדר, אז צריך להשתמש בהרבה מאוד כוח. כולל מכת"זיות שאני לא יודע מאיפה באה ההתקפה על הכלי הזה, הוא בשימוש עשרות שנים בכול המשטרות בעולם. אני רואה הכול בראיה מקצועית, נטולת פוליטיקה".

ניסים משעל ציין בפני עמית את הכאב הנורא שחשים כאשר המכת"זיות פוגעות במפגינים, אך הניצב בדימוס לא התרגש, ואמר בתגובה: "כשאתה בא להילחם על דעותייך ואתה בא להפגין, ואתה נמצא בתוך קהל רב, שחלקו התנהג לא בסדר, תתכונן גם לחטוף, זה חלק מהמחיר. המשטרה לא מפעילה את זה כדי לפגוע באנשים או חלילה להרוג אותם, זה כלי שמטרתו בפיזור הפגנה בלתי חוקית, זה הכול. לכן, כל כלי לגיטימי שיש למשטרה כדי לטפל בהפרות סדר והוא כלי חוקי - הוא יהיה בשימוש. אני חושש שבגלל הביקורת וה'עליהום' על המשטרה, המוטיבציה לעשות את העבודה גם כשהיא קשה ונראית רע תלך ותפגע – זה יהיה רע".

"אנחנו נשלם על זה מחיר מאוד יקר"

בהמשך, ציין משעל כי הבעיה הגדולה ביותר של המשטרה היא חוסר אמון הציבור, בסקר שנערך עבור 103fm נמצא כי 44% מהציבור חושבים שהמשטרה מושפעת משיקולים פוליטיים. על כך השיב עמית: "המשטרה כארגון איננה מושפעת פוליטית מכלום, מה כן? אתה יכול למצוא, ואני אומר את זה בכאב לב עצום, קצין כזה או אחר שחושב על עתידו ואומר 'אני כדי להתקדם צריך להשפיל מבט, או לקרוץ למי שצריך, או לענות לשיחת טלפון של מישהו כזה או אחר ולהגיד נעשה ונשמע', זה נורא וזה קיים וזה לא צריך להיות. אבל זה לא המטרה, זה קצינים בודדים".

והוסיף: "המשטרה היא הכי לא פוליטי שיכולה להיות, והשוטרים שמים את דעותיהם האישיות לגמרי בצד. כדאי להפסיק את הפאניקה הגדולה מההפגנות האלה, כי היו הפגנות פי אלף יותר קשות ומסוכנות בהיסטורית מדינת ישראל. אגב, ההפגנות היותר קשות ואלימות ובהן נפצעו יותר שוטרים היו הפגנות הימין בתקופת הסכמי אוסלו ורבין. הייתי מפקד המחוז, לא אשכח את ההפגנה באותו מקום בכיכר צרפת, שמפגיני הימין תלשו פרש מהסוס וריסקו אותו עם מקלות ועם ברזלים, ריסקו אותו. אני מכיר את הכול, גם מימין וגם משמאל והבעיה היא, שאם המוטיבציה של אנשי המשטרה תמשיך להיות מוכית כל הזמן על ידי ביקורות ועליהום - אנחנו נשלם על זה מחיר מאוד יקר. שוטר שרואה דבר עבירה ומסיר עיניו ואומר 'לא מעניין אותי' זו סכנה שאין כדוגמתה".

אך ניסים משעל תהה כיצד הוא יכול לטעון כך, כאשר מפקד מחוז ירושלים דורון ידין אמר לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה (הליכוד) באופן ברור שמתבצעת אכיפה נוקשה יותר בהפגנות בבלפור. על כך אמר עמית: "ביקורת זה דבר חשוב ובסדר גמור אבל לא עליהום, המשטרה לא פוליטית, יש אנשים בתוכה, חלקם קצינים וחלקם אפילו בכירים מעטים, שקצת מכופפים את היושרה שלהם בשביל שיקול אישי".

לסיכום, אתה בטוח שהאפשרות של רצח או פגיעה קשה במפגין תקרה?
"חד משמעי, אם אנחנו ממשיכים בכיוון הזה זה יקרה".

ומצד שני, המשטרה לא נגועה בשיקולים פוליטיים ואם צריך להכביד את היד, להפעיל הרבה כוח – שיפעילו?
"בהחלט".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM

רצח מחאת הדגלים השחורים הפגנות אלימות מפגיני שמאל אריה עמית ניסים משעל רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד