ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

תחקיר מטה ארגוני המקדש חושף: מאות חרדים עולים להר הבית

תחקיר של מטה ארגוני המקדש שנערך בערב ראש חודש אב לקראת קמפיין גיוס המונים של מטה ארגוני המקדש, חושף פרטים רבים ומפתיעים אודות מאות חרדים שהפכו להיות חלק מהנוף הקבוע בהר הבית

תחקיר מטה ארגוני המקדש חושף: מאות חרדים עולים להר הבית
חרדים בהר הבית צילום: מטה ארגוני המקדש והר הבית

קמפיין גיוס ההמונים של מטה ארגוני המקדש סוקר בהרחבה את מה שהם מגדירים "ההתקדמות היהודית הגדולה בהר הבית בחמש השנים האחרונות". 

בין שאר הגילויים מהר הבית, שרובם לא מוכרים למי שאינם עולים אליו, נחשף שם לראשונה כי בשנים האחרונות מאות חרדים עולים להר הבית כדבר בשגרה.

למעלה מחמש מאות חרדים נמנים על שורות העולים להר הבית. הם רשומים אחד אחד בשמותיהם, ברישומי מטה ארגוני המקדש שמתעד את רבבות העולים להר הבית "כהלכה". אלו מונים כיום למעלה משלושים אלף עליות יהודים בשנה, שהולכים בו במה שמכונה "המסלול ההלכתי". 

מאות החרדים הללו הם כמובן מיעוט קטן. רובם המוחלט של רבבות העולים להר הבית הם דתיים לאומיים שעולים להר הבית על פי צו רבותיהם וראשי הישיבות שלהם. רק לאחרונה חתמו למעלה משישים רבנים בכירים שלהם, על קריאה מחודשת לעליה להר הבית כהלכה.

אלא, שבניגוד לימי החגים והמועדים שבהם עולים להר הבית אלפי יהודים ביום ואחוז החרדים בימים אלו לא מגיע לעשרה ממספר העולים. ביום יום, אחוז החרדים בהר הבית הוא דומיננטי. בימות השנה הרגילים, כמחצית ממספר המתפללים היהודים בהר הבית הם חרדים.

פרטים מפתיעים ביותר על אותם חרדים נחשפים בתחקיר שנערך במטה ארגוני המקדש, במסגרת בדיקת ההיערכות השנתית שנעשה שם לקראת תשעה באב, כדי למקד את הפעילות השנתית לשנת החורבן הבאה, במסגרת מאמציהם לקדם את בנין בית המקדש.

מתברר כי על שורות העולים להר הבית נמנים רבנים ואברכים תלמידי חכמים, תלמידי ישיבות מפורסמות ומה שמפתיע עוד יותר, רבים מהם משתייכים למשפחות הכי חשובות במיינסטרים החרדי. 

אחד העולים החרדים המפורסמים ביותר הוא הרב אליהו וובר, מגדולי תלמידי החכמים בירושלים שבין החומות, הוא בנו של הרב צבי וובר שליט"א רבה המפורסם של שכונת נווה יעקב, דיין בבד"צ שארית ישראל המכהן גם בוועדה הרוחנית של יתד נאמן. הוא גם נכדו של ראש ישיבת קול תורה הרב חיים יוסף יעקובוביץ. 


הרב עבאדי • קרדיט: מטה ארגוני המקדש והר הבית

אברך חרדי נוסף שעליותיו להר הבית פורסמו בקויי הנייעס כאשר פרץ המאבק הליטאי, הוא בנו של ראש ישיבת מעלות התורה הגאון רבי יוסף פטרוב שליט"א.

מפתיע לא פחות היא עלייתם להר הבית של נכדי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, חתנו ונכדיו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל וחתנו של הרב יצחק זילברשטיין שליט"א, 

הזקן שבחבורת החרדים העולים להר הבית הוא הרב יצחק ברנד שליט"א, מגדולי תלמידי פונוביז', שבהקשר לעליותיו להר הבית זכה להערכתו הפומבית של הגאון רבי יצחק שלמה זילברמן זצ"ל. 

הרב משה פישר מאגודת "בני עליה" שהוקמה עבור "חרדים העולים להר השם בטהרה", מספר כי העלייה להר הבית כהלכה מגובה על ידי רבים מגדולי התורה, וכי "רובם ככולם של החרדים העולים להר הבית נועצו ברבותיהם טרם התחילו לעלות, וקיבלו את הסכמתם לכך באופן אישי". 

הרב פישר מחזיק באופן קבוע את הסכמתו של הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, חתנו הגדול של הגרש"ז אויערבך זצ"ל. את ההסכמה כתב הרב גולדברג לחיבור בשם "המקום אשר בחר השם" שיצא לאור על ידי שני אברכים, חרדים גם הם, שהחלו עולים להר הבית אחרי שקיבלו את הסכמתו לכך. בהסכמתו מגדיר אותם הגרז"נ בתואר "הרבנים הגאונים".

על החיבור המקיף את מסורת מקום המקדש בהר הבית ניתנה גם הסכמתו של ראש מערכת שוטנשטיין הגאון הדיין הרב חיים זאב הלוי מלינוביץ זצ"ל המפורסם בקרב בני ישיבות חו"ל. רבים מהם נראים מתפללים בהר הבית מדי יום. 

הרב מלינוביץ מברך את המחבר שעל ידי הבירור הזה יתעסקו בענין זה עוד ועוד תלמידי חכמים. ויתבררו גדרי המקומות בהר הבית היכן מותר לבוא, היכן אסור בזה"ז באיסור לאו, והיכן אסור באיסור כרת". הגרח"ז אף מוסיף כי "אי אפשר להאמין שיש בן תורה שיאמר שאי אפשר לברר את הגבולות בהר הבית בבירור גמור".

בהסכמתו שבכתב מתריע הרב גולדברג, כי על העולים להר הבית להיזהר, שאחרים שאינם בקיאים בגבולות ובדיני העליה לא יימשכו אחריהם בלי ללמוד את הסוגיא, כי "בקל ניתן להיכשל". הרב פישר מסביר בכך את הזהירות הרבנית המופלגת בכל מה שקשור להוראות ציבוריות בענייני הר הבית. "הכלל המנחה של הרבנים הוא שמי שעסק בסוגיא יעלה כהלכה. אולם ציבורית, כל עוד המקום מנוהל על ידי הוואקף, ולא על ידי גוף רבני מוסמך, צריך להיזהר שהציבור הכללי לא ינהר לשם ויכשל בכניסה למקומות האסורים באיסור כרת". מסביר פישר. 

לחלל הרבני הזה נכנסים אותם חרדים שעולים להר הבית ומפרישים מן המקום תיירים ישראלים, שלא הכינו את עצמם לעליה בטבילה כהלכה. הגאון הרב פסח הלפרין מספר על הצלחה גבוהה בענין. לדבריו "מאז שנסקה העליה החרדית להר הבית, ירדה עליית החילונים לאחוז קטן מאוד ממספר העולים להר הבית". ככלל, מוסיף הלפרין, "עליית החרדים להר הבית הפכה את האוירה בהר מלאומית לעלייה של קדושה, קרבת השם ודרישת המקדש". 

עולי הר הבית הותיקים מופתעים לגלות שם תפילות שחרית ומנחה קבועות. תפילות משותפות אגב לתלמידי ישיבות משני הפלגים הליטאים. תלמידי אורחות תורה ומעלות התורה מתמזגים להם שם יחדיו למנין אחד. אפילו כולל אברכים פעיל במקום, בראשותו של הגאון הרב אליהו וובר שליט"א. 

הרב אנגלרד מתלמידי הכולל בהר הבית מציג בפנינו את דברי הגר"ח קנייבסקי שגם בימינו תקפה סגולת חז"ל להתברך בישועה בהקפת הר הבית. אנגלרד שכתב גם הוא חיבור מקיף בענייני העליה להר הבית, שולף את ספרו של הרב זילברשטיין "עלינו לשבח" בו הוא מצטט כלשונו את דברי  חמיו הגר"ח קנייבסקי. בספר נוסף, "חשוקי חמד", מצטט הרב זילברשטיין את הגרי"ח זוננפלד שהתיר את העליה להר הבית לשען החרדי המיתולוגי משה שפירא. שפירא, יצויין, ויתר מצידו על ההיתר ועל הפיתוי הכספי הגדול שעמד בפניו בצידה, ונמלט מירושלים כדי שלא לפאר את קדשי האיסלם במעשה ידיו.

העלייה להר הבית כהלכה הגיעה אפילו לחוגי הקנאים וחסידי סאטמר, בעיקר מחו"ל. הללו נצפים לרוב בהר הבית בכל פעם שהם באים ארצה. חלקם, מעניין, בגלל שאינם הולכים לכותל במצוות רבם. ה"קנאים" תולים את עליותיהם בראב"ד העדה החרדית זצ"ל, שתמיכתו המפורסמת במשפחת העולים להר הבית כהלכה, ידועה ממכתבי ההמלצה למפעליהם, ואף מצאה את ביטויה בספרו "אבן ישראל". בתשובה קס"ג הודף הרב פישר זצ"ל את הטענה שאסור לעלות להר הבית בזה"ז בגלל שגזרו על עמי הארץ להיות כזבים.

משפשפים עינים בתמהון? תחזיקו חזק! הנה עדות שתכה אתכם בתדהמה. הראשון לציון שמשמש כיום כרבה של ירושלים, הראש"ל שלמה עמאר שליט"א מעיד שרבו המובהק הגר"י ניסן רוזנטל זצ"ל היה עולה בעצמו להר הבית. לפני קום המדינה. לפני נפילת מקום המקדש בידי הירדנים. זאת על פי מסורת הגבולות המותרים שהיתה בידם ועל פיהם נהגו לעלות להר הבית כהלכה.

מסורות דומות מסופרות גם על הגאונים רבי יחזקאל ברטלר זצ"ל ורבי יעקב פוזן יבדלחט"א, מכולל חזון איש, שעלו להר הבית כהלכה. ויש במשפחותיהם כאלו שממשיכים את המסורת. 

אם הליטאים הם כנראה היום הרוב בקרב החרדים שעולים להר הבית. הם ממש לא לבד, כאמור, וזה גם לא תמיד היה כך. חסידים רבים נמנים העולים להר הבית מלבד חסידי סאטמר שהוזכרו. המפורסמים ואולי החלוצים שבין העולים להר הבית כהלכה. הם בני משפחת אלבוים החסידים, שככל הנראה מאותם סיבות שכבר הוזכרו, זוכים גם הם להסכמה שבשתיקה בחסידות בעלזא עליה הם נמנים. 

קדם להם כנראה הרב משה סגל זצ"ל חסיד חב"ד שהתכתב עם האדמו"ר מליובאוויטש ב"מאות מכתבים", כלשון חתנו הרב יצחק גינזבורג מכפר חב"ד, "ולו יצוייר שהרבי היה מתנגד שהוא אישית יעלה, לא היה נמנע מלומר לו זאת באחד ממאות המכתבים ששלח לו". הרב גינזבורג מספר כי גם הוא הלך בעקבות חותנו והיה עולה להר הבית בידיעת הרבי. אם כי לדעתו לא היה רצון הרבי שהענין יזוהה ציבורית עם חב"ד מכמה טעמים. בעקבותיהם ישנם כיום חסידי חב"ד העולים להר הבית. הם מצטטים את קריאתו המפורסמת בחג הסוכות האחרון לפני הסטרוק, לעלות ל"מקומות המותרים בהר הבית, ולחגוג שם את שמחת בית השואה, כפי שצריך להיות שם לעתיד לבוא". 

מעניין לצטט בענין את דברי האדמו"ר בעל "שפע חיים" מקלויזנבורג, שהמצב בהר הבית תחת שלטון ישראל נגע לליבו מאוד, ורבות לכך בדרשותיו. האדמו"ר היה מזכיר כי גם הרמב"ם עלה להר הבית, ואיך יתכן שהמשטרה תאכוף שם איסור תפילה מיהודים, כפי שהיה נהוג בימיו. בדברים שנשא ביום הראשון של סליחות על הפסוק "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים", קונן, "שכל הגויים ורשעי אומות העולם באים לשם, ומתרברבים שזה שייך להם. נכרים מרקדים בהיכלו, ושועלים הלכו בו. כל המתים, והטמאים, והרוצחים, עבדים ושפחות, נכנסים לשם. ורק את בני אל חי, הקדושים, בני המלך, לא מרשים להיכנס ולומר שם דבר שבקדושה".

על שורות העולים להר הבית נמנים גם חסידים מגור, צאנז ובובוב, אם כי במספרים שוליים. קבוצות גדולות יותר יש בקרב חסידי ברסלב מכל הגוונים. המפורסם שבהם הוא הרב אשר עבאדי שליט"א. בברסלב מזכירים כי מסורת העליה להר הבית יש לה שורשים בחסידות. מימי רבי שמואל הורביץ זצ"ל, מגדולי חסידי ברסלב בדור האחרון, שבספרו "ימי שמואל" מתאר את עליות החסידים להר הבית במועדי ישראל, "להר הבית, עד למקום שמותר לטמאי מתים לבוא שמה". 

במטה ארגוני המקדש לא רק עוקבים בעניין רב אחר התהליכים בציבור החרדי בכל מה שקשור להר הבית. בבחירות האחרונות שנערכו בין עולי הר הבית אף נבחרו נציגים חרדים לוועד המנהל. ולקראת תשעה באב יצא מטה ארגוני המקדש בקמפיין גיוס המונים לגיוס שותפים ומשאבים שיכפילו את מספר העולים להר הבית. במטה ארגוני המקדש סבורים שהעליה להר הבית וההתקדמות היהודית הגדולה שם בשנים האחרונות, כפי שהם מציגים בסרטונים מקרבים אותנו לבנין המקדש בצעדים מדודים ובטוחים. או במילותיו של הרב פשר זהו כיום הפעולה המשמעותית ביותר שיש בידינו לעשות לקידום בנין המקדש, או בלשון סיסמת המקפיין של המטה, "מתקדמים למקדש, מכפילים את העליה להר הבית".

מאות החרדים העולים כיום להר הבית הפכו לעובדה בשטח. האם מדובר בניצנים ראשונים שמבשרים את הצפוי לנו ביחסי הציבור החרדי עם הר הבית בקרוב? כמה העליה הזו להר הבית מקרבת את בנין בית המקדש? ועד כמה פעולתם של ארגוני המקדש משנים את העתיד בהר הבית? זאת נדע רק בעתיד. מה שכן אמור להיבחן ולהיבדק אלו המקורות ההלכתיים שעליהם נסמכים כל אותם המעודדים בימינו את מה שהם מגדירים "העליה להר הבית כהלכה". במטה ארגוני המקדש מציגים עשרות רבנים, גם חרדים, התומכים בעליה להר הבית השנויה עדיין במחלוקת. על דבר אחד כולם מסכימים ועל כך נשב כולנו לארץ בעוד ימים ספורים. המצב הנוכחי בהר הבית חייב תיקון.

 

 

 

 

עלייה להר הבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!