י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
זיהמו את הים

קנסות בסך 400 אלף שקל לבעלי אוניות

בעקבות חקירות פליליות שביצע המשרד להגנת הסביבה: בית משפט השלום בחיפה הטיל קנסות בסך כולל של כ-400 אלף שקל על בעלי אוניות שעגנו בחיפה ונושאי תפקיד נוספים, בגין זיהום ים בשמן ואי-סדרים בספרי האוניות

קנסות בסך 400 אלף שקל לבעלי אוניות
נמל. אילוסטרציה צילום: unsplash

שתי הרשעות שונות התקבלו באחרונה בבית משפט השלום בחיפה, על-ידי השופטת אורית קנטור על בעלי אוניות ונושאי תפקידים בגין זיהום ים בשמן ואי סדרים בספרי האוניות, בעקבות חקירה פלילית שביצע המשרד להגנת הסביבה וכתבי אישום שהגיש.

בית משפט השלום בחיפה (השופטת אורית קנטור), הרשיע באחרונה את חברת URANUS SHIPPING & TRANSPORT במסגרת הסדר טיעון, וקבע כי בעלי החברה ובעלי תפקידים נוספים ישלמו קנס בסך כולל של 253 אלף שקל בגין ליקויים חמורים בספר השמן של אונייה שלה שעגנה בנמל חיפה.

במסגרת הסדר הטיעון, הודו הנאשמים בעובדות בכתב האישום כפי שהתגלו בחקירה פלילית שפתחה היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה. הנאשמים הורשעו בעבירות שיוחסו להם בכתב האישום: שפיכה של שמן למי ים, איסור לכלוך ברשות הרבים, מילוי פנקס שמן שלא כדין וניהול יומן אשפה שלא כדין.

החקירה נפתחה לאחר שבאוגוסט 2019 התגלו על-ידי מפקחי המשרד להגנת הסביבה ורשות הספנות והנמלים, אי-סדרים חמורים ברישומי ספר השמן של אוניית הבקר URANUS L שהפליגה בדגל של סיירה ליאון ועגנה בנמל מספנות ישראל בחיפה.

הביקורת העלתה אי-סדרים חמורים בניהול ספרי האשפה והשמן של האונייה, שתפקידם לעקוב ולתעד את כל פעילות השגרה הקשורה בהעברת שמנים ואשפה בכלי השיט. אי סדרים כפי שנתגלו, מעלים חשד מיידי להשלכת אשפה או הזרמת שמן לים. בביקורת בחדר המכונה של האונייה נראו מציר ההינע הראשי של האונייה דליפה של שמן החוצה וכניסת מים פנימה.

בעקבות התביעה שהגיש המשרד להגנת הסביבה, הטיל בית המשפט על הנאשמים קנס בסך 223 אלף שקל, בתוספת התחייבות כספית להימנע מביצוע העבירה בסך 446 אלף שקל למשך שנתיים. על רב החובל ועל המכונאי הראשי הוטל קנס בסך 15 אלף שקל כל אחד, בתוספת התחייבות בסך 30 אלף שקל להימנע מביצוע העבירה למשך שנתיים.

בנוסף, בביקורת של מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה ומפקחי רשות הספנות והנמלים, שנערכה באונייה TANGO REY הנושאת דגל איי קוק, בעת שעגנה בנמל חיפה באוקטובר 2019, נמצאו ליקויים חמורים בניהול ספרי השמן באונייה.

הביקורת העלתה אי-סדרים חמורים בניהול ספר השמן של האונייה, וחשד מיידי להזרמת שמן לים בניגוד לחוק.

בעקבות הביקורת, פתחו מפקחי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית והגישו כתב אישום נגד בעלי האונייה, הקברניט והמכונאי הראשי שלה.

בהסדר טיעון שאליו הגיעו הצדדים, הרשיע בית משפט שלום חיפה את הנאשמים וגזר קנס של 135 אלף שקל על בעלי האונייה והתחייבות כספית בסך 270 אלף שקל להימנע מביצוע העבירה במשך שנתיים.

על המכונאי הראשי הוטל קנס של 15 אלף שקל וכן התחייבות כספית בסך 30 אלף שקל להימנע מביצוע העבירה באופן שנתיים.

מכיוון שקברניט האונייה לא אותר, ההליך נגדו הותלה. אם יאותר בישראל בעתיד, ניתן יהיה לחדש את ההליך נגדו בכפוף להוראות החוק.

נמל חיפה המשרד להגנת הסביבה זיהום אוויר זיהום בחיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד