י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"צריך להתמקד בנגיף"

משרד הבריאות הורה לעצור את המעברים בין קופות החולים

עונת המעבר כבר נפתחה ואלפי מעברים כבר נרשמו, אך משרד הבריאות עוצר כרגע את כל המעברים. בקופות החולים 'מכבי' ו'מאוחדת' זועמים על המהלך • ומי המפסידים הגדולים?

משרד הבריאות הורה לעצור את המעברים בין קופות החולים
בדיקות במתחם הת"ת צילום: חיים טוויטו

אין מעבר: משרד הבריאות הורה לקופות החולים שלא לבצע מעברים מקופה לקופה, עד לסוף השנה. ההוראה מתקבלת לאחר שעונת המעבר נפתחה ובקופות החולים השקיעו מאמצים רבים לגייס מבוטחים חדשים. במשרד מסבירים: "הקרבות על המבוטחים גוזלים משאבים", כשמה שמתבקש כעת הוא להתמקד בלחימה למיגור הנגיף.

הוראת המשרד, הגם שהיתה צפויה למדי, הפתיעה את הקופות שם לא העלו בדעתם שההוראה תהיה כה גורפת. לפי התקנות החדשות, מספר המבוטחים שיורשו לעבור מקופה לקופה ב־2020 לא יעלה על 87.5 אלף, ובשנת 2021 לא יעלה על 2,500 מבוטחים. עם זאת, בהתחשב בכך כי יותר מ100,000 לקוחות כבר ביקשו לעבור, נראה שבקופות מיצו את עתודות המעברים ובמהלך החודשים הקרובים לא יוכלו לבצע כל מעבר וניוד בין הקופות.

במשרד הבריאות הסבירו כי "לאור התפרצות נגיף הקורונה, מוטלות ויוטלו בתקופה הקרובה משימות רבות על קופות החולים שצפויות להתבצע במורכבות גדולה יותר מאשר בימי שגרה. זאת בשל היקף המבודדים ואוכלוסיות בסיכון והן בתחום הטיפול בחולי הקורונה שרובם המכריע מטופלים בקהילה והנדרשים לניטור יומי ומעקב שוטף".

"לאור זאת, ישנו הכרח לרכז את מאמצי קופות החולים, צוותים רפואיים ומנהליים, בטיפול במבוטחי הקופה ולהפחית במידת האפשר עיסוק של כוח האדם והמשאבים בקופה לתחומים אחרים...גיוס וקליטת מבוטחים חדשים דורשים משאבי ניהול וכוח אדם מהקופה".

נזכיר, כי גם בימי הגל הראשון הודיע משרד הבריאות על הקפאת המעברים, אם כי אז ניתנה ההוראה במסגרת "תקנות לשעת חירום" שנתנו את הסמכות למשרד הבריאות. הפעם מדובר בתקנה שאמורה לקבל את אישורה של וועדת הבריאות בכנסת, והקופות צפויות לנהל שם קרב איתנים בעד ונגד המעבר.

בקופות עצמן חלוקות הדעות. לפי המסתמן, קופ"ח 'מכבי' היא הנפגעת הגדולה מההנחיה החדשה, שכן הקופה הצליחה בכל הפעמים האחרונות לגייס לשורותיה את מספר המבוטחים החדשים הגדול ביותר. גם מאוחדת השקיעה אנרגיה רבה בצירופי לקוחות וקצרה הצלחה מרשימה יחסית. ההצלחות של שתי הקופות באו על חשבונה של 'הכללית', קופת החולים הגדולה במדינה, שאיבדה מעט מכוחה לטובת מכבי בעיקר אך גם לטובת מאוחדת. מסיבה זו ברור ששתי הקופות, 'מכבי' ו'מאוחדת' רואות עצמן נפגעות מההנחיה החדשה, בניגוד ל'כללית' שמברכת על כך וכך גם 'לאומית', הקופה הרביעית בגודלה שהתאמצה עד כה לשמור על מעמדה ולמנוע נטישה.

אין פלא כי ב'מכבי' הגיבו בזעם רב על ההנחיה. רן סער, מנכ"ל מכבי, אמר ל"כלכליסט" כי, "תחרות היא הדרך הטובה ביותר לשפר שירותים במערכת הבריאות הציבורית. כל הקופות השתפרו מאד מאז שהתחרות התגברה לפני מספר שנים. גם בזמן הקורונה התחרות מתמקדת בשיפור שרות. דוגמה לכך היא הפיתוח של מכבי לעמדת בדיקות חדשה שנכנסה לשימוש גם בקופות אחרות. התחרות נכונה למטופל, למערכת הבריאות ולמדינה בכלל – חייבים להגביר אותה ככל הניתן".

כך או כך, המפסידים הגדולים מההנחיה הם ללא ספק העיתונים החרדיים. העיתונים קטפו את פירות הלחימה שבין הקופות, לאחר שבכל הקופות דאגו בעונה זו להשקיע בפרסומים נדיבים בכל מדיה אפשרית, ובעיקר בעיתונות החרדית. הקפאת המהלך צפויה להקטין את נתח הפרסום, דבר שיבוא לידי ביטוי בשטחי הפרסום הנרחבים שעסקו במעברים שבין הקופות – ועתה הם יעלמו.   

קופות חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד