ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
אחרי מאבק ארוך

78 שנים אחרי: נמצאו שרידי גופותיהם של 286 יהודים הי"ד

במהלך פעולות להצלת שרידי השואה הי"ד, נמצאו שרידי הקדושים הי"ד במרתף מתחת לכיכר השוק בעיר סטאנוב שבאזור חלמניצקי באוקראינה, למעלה משבעים ושמונה שנה לאחר שנרצחו באכזריות בחודש אייר תש"ב

78 שנים אחרי: נמצאו שרידי גופותיהם של 286 יהודים הי"ד
השקים שנמצאו במרתף צילום: באדיבות המצלם

כמעט שמונים שנה לאחרי שנרצחו באכזריות על ידי הנאצים ימ"ש, נמצאו שרידי גופותיהם של 286 יהודים הי"ד, במרתף מתחת לכיכר השוק בעיר סטאנוב שבמחוז חמלניצקי שבאוקראינה.

על פי מסמכים של הקג"ב ועדויות של יהודים שחזרו לעיר אחרי המלחמה, ריכזו הנאצים ימ"ש בכ"ח אייר תש"ב, 286 יהודים, רובם נשים וילדים, והכניסו אותם לשני מרתפים - שם המיתו אותם בגז, לאחר המלחמה נפתחו המרתפים, אך הוחלט להשאיר את הגופות במקום עם שלט שציין כי נרצחו על ידי הנאצים.

מעל המרתפים היה בית הרוס, ועם השנים נעלמו פתחי הכניסה אליהם. במקום פעל במשך שנים רבות שוק גדול. במהלך שש השנים האחרונות ניהל הרב אלכסנדר פיינגולד מאבק מול הרשויות ומול בעלי הקרקע, כדי שיאפשרו לחפש את שרידי הגופות ולהוציא אותם מהמקום בכדי להביאם לקבר ישראל. בעל הקרקע סירב, אולם בסופו של דבר, הצליחו להגיע איתו להסכם והקהילה קיבלה את הבעלות על השטח.

לפני כשנה החלו חיפושים במקום, ואחד המרתפים התגלה. במקום נאספו כ-200 שקים ובהם ממצאים. אולם למרות המאמצים המרובים פתחו של המרתף השני לא נמצא. רק לפני כשלושה שבועות לאחר פעולות רבות נחשף הפתח השני, ולמרבה הזוועה נמצאו שם שרידי גופותיהם של היהודים הי"ד לצד חלקי לבוש, נעליים של ילדים ואפילו כתבי קודש וסידורים אותרו במקום.

בכניסה למרתף נמצא סימן למזוזה, ובמרתף עצמו נמצאה מזוזה, מה שמראה כי הבית היה שייך ככל הנראה ליהודים. כמו"כ נמצא במקום שלט שמציין כי במקום זה נרצחו יהודים. השלט הזמני הוצב במקום ככל הנראה מיד לאחר השואה.

כפי שנמסר, בתום העבודה יועברו כל השקים לבית הקברות היהודי המקומי בכדי לקברם כדת וכדין, ולהביאם לקבר ישראל לאחר שבעים ושמונה שנים בהם היו מוטלים בביזיון במרתף הבית בו נרצחו הי"ד.

ישנם מקורות להתיישבות יהודית בעיירה סטנוב כבר לפני למעלה משש מאות שנה, העיר ידעה סערות רבות וביניהם החרם על הכת הפרנקיסטית בשנת תקט"ז שהיה מראשוני החרמות על הכת. עקבות החרם אף נגזרה בעיר, לאחר השתדלות חברי הכת הפרנקיסטית, גזירת שריפה על התלמוד בשנת תקי"ח.

העיר ידעה זמני גדולה רבים, כאשר פיארו את כס הרבנות בה רבנים ידועי שם כמו בעל ה"תפארת ישראל", ה"גנזי יוסף", ה"ראשית ביכורים", ה"תשובת ראם", והרה"ק רבי שלמה בנו של בעל ה"מגלה עמוקות".

בשנות הזעם, עת בא הצורר הנאצי לעיירה, נכחדה הקהילה ואף מתי המעט שנצלו לא הצליחו להקימה מחדש, ובכך תמו להם מאות שנות קהילה יהודית מן המפוארות במזרח אירופה.

שרידי גופות שואה אוקראינה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד