י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מחקר קובע

מדוע גבוהים הם בעלי סיכון מוגבר להידבק בקורונה?

מחקר חדש טוען כי אנשים גבוהים נמצאים בסיכון מוגבר להידבק בקורונה. "הרסיסים משתהים באוויר ולכן ככל שגבוהים יותר כך גדל הסיכון לחלות"

מדוע גבוהים הם בעלי סיכון מוגבר להידבק בקורונה?
בני גנץ צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL

חיסרון הגובה: מחקר חדש, שפורסם בארה"ב ובבריטניה, קובע כי בני אדם גבוהים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה. לפי המחקר, אנשים שמתנשאים לגובה של מעל 1.80, מוגדרים כ'בעלי סיכון גבוה' יותר לחלות מאשר אנשים שלא מגיעים לגובה הזה.

הגובה מהווה בדרך כלל יתרון, אך לפי המחקר החדש מתברר שהוא יכול להוות גם חיסרון. המחקר, שמתבסס על נתונים שנאספו מאלפיים גברים מארה"ב ובריטניה, טוען כי לגברים שגובהם מעל 1.80 מטר יש סיכוי כפול להידבק בנגיף.

במחקר שבו השתתפו גם חוקרי דאטה מבריטניה, ארה"ב ונורווגיה, בהובלת מדענים מאוניברסיטת אוקספורד, נבדקו משתנים שונים כמו גם נתונים אישיים וכן מקצועיים ותעסוקתיים שעשויים להשפיע על פוטנציאל ההידבקות בנגיף. המשתתפים התבקשו לענות על שאלות לגבי נושאים שונים כמו מצבם התעסוקתי, הכנסתם, האופן שבו הם מגיעים לעבודתם, האם הם מתגוררים עם אנשים נוספים והאם הם נוהגים להיפגש עם חברים ובאיזו תדירות ועוד. בסופו של דבר, נמצא שהמכנה המשותף בין כל המשתתפים במחקר היה הגובה.

מבין 2,000 המשתתפים במחקר (אלף מבריטניה, ואלף מארה"ב), 339 היו גבוהים מ-180 ס"מ. המשתתפים הגבוהים מבריטניה, חישבו החוקרים, היו בסיכון של יותר מפי 2 להידבק בקורונה. סיכויים של הגברים הגבוהים מארה"ב להידבק ב-Covid-19 היו מעט נמוכים יותר, אך גם כן קרובים לפי 2, אולם סיכוייהן של הנשים שגובהן מעל מטר ושמונים מארה"ב להידבק היה גדול כמעט פי 9. מדובר בנתון מפתיע ומעניין מאוד, אולם החוקרים ציינו שוב שמספרן הקטן של נשים שעברו את סף הגובה הזה לא מאפשר להתבסס על הממצא הזה.

ההסבר, לדברי החוקרים, מפולפל למדי אך בהיעדר תיאוריה אחרת ניאלץ להסתפק בו בינתיים. החוקרים מסבירים כי רסיסים קטנים של הנגיף ('אירוסולים' בעגה מקצועית) נוטים להשתהות באוויר "במשך כמה שעות" לפי תיאוריות שונות, וכך גובר הסיכוי לשאוף אותם אל תוך הגוף. מסיבה זו, ככל שהאדם גבוה יותר, כך הוא בסיכון להידבק יותר.

מעבר לכך, הם מוסיפים כי אם הנגיף היה עובר רק במגע טיפתי (עיטוש או שיעול), הדבר לא היה משפיע לרעה על סיכוייהם של אנשים גבוהים להידבק בנגיף, משום שהרסיסים הטיפתיים הללו גדולים יותר ונעים כלפי מטה במהירות, עקב כוח הכבידה, מה שהיה הופך את הסיכון של גבוהים ונמוכים לשווה. אך מאחר ומדובר ברסיס שאינו טיפתי אלא הוא נישא באוויר ואינו יורד, משכך ככל שהאיש גבוה יותר – כך הוא בסיכון גבוה יותר 'לקלוט' את הנגיף ולהידבק.

החוקרים סבורים שאין הבדל בין גברים לנשים, וזאת למרות שמספרן של נשים שעמדו בקריטריון הגובה בקבוצת המדגם היה מזערי ביחס לגברים. מסיבה זו, הקביעה לגבי הנשים נחשבת מוצקת פחות. ההמלצה, בכל מקרה, היא שאנשים גבוהים אמורים להקפיד ביתר שאת על הנחיות הבריאות, תוך שימת דגש בעיקר על חבישת המסיכות שאמורות למנוע את המגע עם האירוסלים באוויר.

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד