י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"ביבי כלום בלעדינו"

לא יושבים על הגדר; פרסום ראשון: החרדים יתפסו עמדה בקרב בין נתניהו לגנץ

ממשלה על כרעי תרנגולת: מאבק התקציב בין רה"מ נתניהו לגנץ המאיים על שלימות הקואליציה מתגלגל לפתחן של הסיעות החרדיות, שמסתבר, כי הן מצידן לא מתכננות לשבת בצד בשקט • בדיון מיוחד יחליטו הנציגים החרדים במי לתמוך ולהטות את הכף לכאן או לכאן • "לא רוצים בחירות"

לא יושבים על הגדר; פרסום ראשון: החרדים יתפסו עמדה בקרב בין נתניהו לגנץ
נתניהו וגנץ צילום: פלאש 90

בסיעות החרדיות שומרים בשבועות האחרונים על שקט מופתי, 16 האצבעות שיכולות להכריע את הכף בקרב בין נתניהו לגנץ בקרב על התקציב יכולות להכריע לכאן או לכאן, הראשון שדורש להביע עמדה הוא יו"ר יהדות התורה השר יעקב ליצמן.

בסיעות החרדיות מתלבטים האם לצדד בהסכם הקואליציוני ולהצהיר אנחנו תומכים במה שנכתב, ונתמוך בתקציב חד שנתי אם תהיה הסכמה הדדית, אך מנגד חוששים שהציבור החרדי שמזוהה עם הימין יפרש זאת כמי שפעלו לצד גנץ בהליכה לבחירות מוקדמות.

מסתבר כי בסיעות החרדיות לא צפויים לשבת על הגדר עוד זמן רב, וראשי הסיעות החרדיות מתכוונים כבר בקרוב להיכנס לעובי המחלוקת ולקיים דיון שבסופו יחליטו האם לצדד בעמדתו של בני גנץ שדורש לקיים את ההסכם או ללכת לצד ראש הממשלה ולתמוך בהעברת תקציב חד שנתי.

בישיבת סיעת 'יהדות התורה' אתמול עלה הנושא לדיון, כשיושב ראש יהדות התורה הציע כי החרדים יכנסו לעובי הקורה וינקטו עמדה בקרב, "לדעתי כרגע ביבי וגנץ משחקים תקציב חד שנתי, אנחנו לא אמרנו את המילה שלנו, לא אנחנו ולא ש״ס", אמר השר ליצמן.

"צריך לקחת החלטה של שתי הסיעות ולשים בפני שתי המפלגות (הליכוד וכחול לבן) מה שאנחנו נחליט", הוסיף השר ליצמן, והצהיר כי "מי שלא יסכים נהיה נגדו. נכפה את הדעה שלנו, אנחנו יכולים להחליט, זה יהיה החלטה שלנו, אנחנו 16 מנדטים אנחנו יכולים להחליט. אנחנו לא רוצים בחירות וזה יכול למנוע בחירות".

השר ליצמן ציין כ "כרגע יש ביניהם פינגפונג והם לא מדברים איתנו ואנחנו לא יודעים מה הם רוצים", הוא סיפר כי נפגש השבוע עם ראש הממשלה: "אמרתי לביבי שאנחנו נגד בחירות ולא אתן בחירות. ביבי אמר ׳גם אני נגד׳.", יצויין, כי התשובה של ביבי שציטט ליצמן הצליחה להצחיק את כל חברי סיעת יהדות התורה.

במהלך הדיון הבהיר ליצמן כי הוא טרם החליט מה עדיף, תקציב חד שנתי או דו שנתי, לדבריו, "אני לא יודע אם אני רוצה שנתי או דו שנתי, צריך להחליט". מנגד, חבר הכנסת משה גפני וחבר הכנסת יעקב אשר אמרו כי עדיף תקציב חד שנתי.

אשר הסביר את דעתו: "אני מתחיל לחשוב שיותר טוב לנו חד שנתי", לטענתו, "אפשר לשפר עמדות בדברים החשובים לנו", זאת ברגע שיהיה שוב דיונים על תקציבים". גפני אמר בדיון: "צריך תקציב כמה שיותר מהר".

אשר הוסיף: "צריך לשאול מה טוב לנו, ואז נגיד את זה לגנץ וביבי. אם יהיה תקציב דו שנתי לא נצליח להכניס הכל. גם אם נסדר את תקציב הישיבות יש המון דברים נוספים".

ליצמן בתגובה דאג להזכיר: "אנחנו חייבים להראות לליכוד וכחול לבן שאנחנו, ש״ס ויהדות התורה ביחד".

גפני ציין במהלך הדיון בסיעה: "גנץ שאל אותי הרי יש לנו הסכם למה אנחנו מפירים אותו, זה באמת בעיה, לא ידעתי מה לענות לו".

לקראת סוף הדיון עלתה הצעה קונקרטית עם איום ממשי שנשמע לראשונה שלא לתמוך בראש הממשלה נתניהו במקרה של בחירות, ליצמן הציע לקיים התייעצות בין הסיעות וביסומו יבהירו את עמדתם לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ.

"אני מציע שראשי המפלגות, אני גפני ודרעי נפגש עם ביבי ועם גנץ ולהגיד אנחנו נחליט איזה תקציב ומה שנחליט נלך עם זה עד הסוף. נעזב את ההסכמים עכשיו, אני לא מבין למה לביבי מותר להפיל ממשלה?", תהה ליצמן, וציין כי הפעילות של ביבי זה להפלת הממשלה, לדבריו, "ביבי מפיל את הממשלה".

גפני הציע אפשרות של פשרה בכך שאם ביבי יחתום לגנץ שהוא מקיים את הרוטציה אולי הוא יסכים, ליצמן לקח את זה צעד קדימה "אם אנחנו נחתום לגנץ שלא נברח - הוא יסכים לתקציב חד שנתי". ליצמן אף כיוון איום כלפי ראש הממשלה, "אין לביבי בלוק בלעדינו, אין לו ממשלה בלעדינו, לכן זה עירבון למימוש ההסכם", הוא הציע להעביר את המסר הבא לנתניהו: "אנחנו נתמוך בך אם תוותר על התקציב", תוך שהוא שב ומבהיר "אין לביבי שום ממשלה בלי החרדים".

יש לציין כי, בשיחה עם 'בחדרי חרדים' התייחס גם סגן השר אורי מקלב לדיון שהתנהל אתמול בסיעה ואמר כי "אם תקציב חד שנתי יגרור לבחירות לא נתמוך בו".

סיעות חרדיות תקציב 2020 ביבי נתניהו בחירות בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד