י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ליצמן משיב אש • בלעדי

סגן שר הבריאות נקלע לעוד מאבק מול המערכת הרפואית • 'הארץ': ליצמן דורש הפרדה בביה"ח פסיכאטריים • הפסיכאטריים: "זוהי כפיה דתית" • ליצמן: מדובר בצורך הכרחי • וידאו בלעדי מהתגובה

ליצמן. מהדרין גם בבתי החולים
ליצמן. מהדרין גם בבתי החולים



סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, נכנס שוב לעימות עם המערכת הרפואית. הפעם על רקע תוכניתו להפרדת בתי החולים הפסיכיאטריים בירושלים, בין גברים ונשים.

בפגישה שנערכה אתמול (ב) אישר סגן השר כי יפעל לקידום היוזמה, לפיה יהפוך בית החולים "כפר שאול", הסמוך להר נוף, למקום אשפוז לגברים בלבד, ובית החולים "איתנים", הממוקם בפרוזדור ירושלים, יהפוך למקום אשפוז לנשים, כשבשלב ראשון תקום מחלקה נפרדת לנשים באיתנים, מתוך מטרה להגיע בסופו של תהליך להפרדה מלאה.

היוזמה מעוררת התנגדות עזה מכיוונם של עובדי הפסיכיאטריה בארץ. יו"ר ועד עובדי כפר שאול אמרה ל'הארץ', כי "מדובר באסון. זו תוכנית שלא תעלה על הדעת המחזירה אותנו לימי הביניים, מבלי להתייחס לרפואה המתקדמת ומבלי לקיים שוויון בין המינים".

יו"ר ועד הרופאים בכפר שאול, הד"ר גרגורי כץ, מחרה ומחזיק אחריה במכתב בוטה ששלח לארגון רופאי המדינה: "ברור שהתוכנית מנוגדת לכל היגיון מקצועי ואתי של הרפואה בכלל והפסיכיאטריה בפרט. מדובר גם בכפייה דתית בצורה קיצונית ביותר ובפגיעה בשוויון המגדרי".

העובדים טוענים גם כי הפרדה מוחלטת שתייחד בית חולים נפרד לנשים, עלול להביא לסיכון חיי אדם, ומביאים כדוגמא אירוע שקרה במחלקה הסגורה שבבית החולים כפר שאול, מחלקה שבה קיימת זה מכבר הפרדה בין נשים לגברים, ובה תקפה מאושפזת אשת צוות רפואי בסכין שהוצמד לצווארה כשרק התערבות של איש צוות רפואי מאגף הגברים מנעה את שיסוף גרונה של האחות.

גורמים במשרד הבריאות: המהלך - מענה למצב בעייתי

גורמים במשרד הבריאות אומרים, כי מדובר בסוגיה כאובה וקשה רבת שנים, שבמרכזה בעיות רבות וכן מקרים רבים בהם הורים שנדרשו לטיפול רפואי נתקלו בבעיות צניעות קשות במערכת הרפואית הפסיכיאטרית. לדבריהם, הדרישה להפרדה אינה מגיעה רק מאנשים חרדים, אלא מכל סוגי האוכלוסיות, המעדיפים ודורשים אפשרות להפרדה בין גברים ונשים במחלקות בתי החולים לרפואת הנפש.

מקורבי ליצמן אומרים, כי סגן השר נתקל רבות בבעיה הכאובה, גם בהיותו ח"כ מן השורה, בעקבות פניות בני משפחה בנושא. עם כניסתו לתפקיד במשרד הבריאות החליט ליצמן לבדוק את הנושא לעומקו. כשמתברר שישנם חולים הצריכים אשפוז פסיכיאטרי, אך בני המשפחה נמנעים מלהסדיר את הטיפול בהם, עקב בעיות אלו שמקורן באי הפרדה בין גברים ונשים. מה שהביא לאי מתן טיפול מקצועי לחולים אלה ולהחרפת מצבם הרפואי. עם התברר מימדי הבעיה, החליט סגן השר לבוא לקראתם ולנסות להביא לפתרון הבעיה הקשה.

במסגרת הבדיקות שנערכו במשרד הבריאות ובשיתוף הגורמים המקצועיים במשרד, הוחלט לבדוק חלופות למצב הקיים, בו נדרשים מאושפזים דתיים לשהות במשך תקופות לא מוגדרות, ללא כל הפרדה בבתי חולים פסיכיאטרים. החלופה שנבדקת בימים אלה היא היוזמה להקמת מחלקה חדשה לנשים בלבד בבית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" בירושלים.

יצוין שלמהלך הזה שותפים מלאים הצוותים הרפואיים במשרד הבריאות, שנחשפו בעצמם מזה זמן רב, לבעיות הרבות והמורכבות הקיימות בשירות הרפואי הפסיכיאטרי.

ליצמן: הכל בשיתוף פעולה

סגן שר הבריאות אומר בתגובה לתקשורת, כי הוא ממליץ למבקריו להתעסק פחות בפוליטיקה ויותר בעשייה. "לגופו של עניין", אומר ליצמן, כי הוא והצוות המקצועי במשרד ביקשו לבחון את האפשרות, מתוך ראיית צרכי החולים, ומבלי לפגוע בטיפול המקצועי הניתן להם. "מדובר בשני בתי חולים להם היו בעיות שונות כולל תקציביות. בפגישות עבודה שנערכו הוחלט לבוא לקראתם ולהביא להתייעלות המערכת בבתי החולים אלו, לרווחת השוהים בהם וכדי להבטיח את המשך קיומם והתפתחותם. במסגרת ההיערכות המחודשת הוצע להקים, בשלב זה, מחלקות נפרדות לגברים ונשים בכדי לתת מענה לאלה שנדרשים לכך".

"חשוב לציין", מדגיש סגן השר, "כי המהלך נעשה בשיתוף פעולה מלא עם מנהלי בתי החולים כפר שאול ואיתנים, הרואים עין בעין את התוכנית כפתרון מעשי לבעיה הכאובה, מתוך מחויבות לאנשים המשוועים לפתרון זה, בכדי להביא מזור ותקווה לחולים רבים הנדרשים לכך".

סגן השר יעקב ליצמן, השתתף היום בישיבת מועצת בני ברק שעסקה בנושאי בטיחות מטעם ארגון 'בטרם', בה השתתפו ראשי ערים חרדיות מכל הארץ. במהלך נאומו, תקף ליצמן את ההסתדרות הרפואית ואת העומד בראש, והשיב גם לפסיכאטרים המאשימים אותו בכפיה דתית.

בהתייחסו לשערורית בית החולים הפסיכאטרי, אמר ליצמן: "היום יש כותרת ב'הארץ' עלי, שה' ישמור. אני פשוט הולך להרוס את בתי החולים הפסיכיאטרים.

"החלטתי לעשות הפרדה בבתי חולים מסויימים, כי התברר לי איזה הרס זה יוצר. הרי אנשים לא שולחים למוסדות.

"האם מישהו יודע מה קורה בתוך בתי החולים. אני לא רוצה לומר לכם מה שמעתי מכל גדולי הפוסקים שמונע טיפולים ממשפחות להכניס לבתי החולים, בגלל מה שקורה שם, ה' ישמור.

"מה קרה? לקחתי שתי בתי חולים. שבסך הכל היו בתת תפעול - לשפץ אותם אחד לגברים ואחד לנשים".


צפו בנאום התגובה, במהלך ישיבת ראשי הערים החרדיות בבני ברק:





,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד