י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ערים עד מאוחר? עכשיו תדעו למה

צוות חוקרים באוניברסיטה העברית, החוקר את המנגנון האחראי למחזורי הערות--שינה בבני האדם, גילה את הגורם לתפקוד לקוי של המערכת. כעת יש תקווה לפיתוח טיפול יעיל בתופעה

להם לא קשה להרדם. תמונת אילוסטרציה
להם לא קשה להרדם. תמונת אילוסטרציה

אם אתם מוצאים את עצמכם ערים בשעות לילה לא סבירות, עייפים כל הזמן, רעבים למרות שאכלתם, ישנים עד שעות הצהרים ובאופן כללי חיים לפי מחזור אחר - יתכן ויש לכם בעיה בשעון הביולוגי.

השעון הביולוגי הוא מנגנון ביוכימי, המתפעל את הגוף במחזור של בערך 24 שעות, ומווסת בין היתר את שעות הערות והשינה שלנו. המנגנון אחראי על הפרשת הורמונים המאותתים לגוף כי הגיע הזמן לישון, מה שמתבטא בעייפות הנופלת על רובינו בשעות הלילה המוקדמות.

אחוז מסוים מהאוכלוסייה סובל מהפרעה בשעון הביולוגי, כשההפרעה מתבטאת באחד ממחזורי הפעילות של השעון, מחזורי ערות-שינה, רעב-שובע ומנגנונים נוספים.

רק לאחרונה החלו מדענים לחשוף את המקצבים שמאחורי השעון הביולוגי, כשפריצת דרך מרשימה הושגה לאחרונה על ידי צוות חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים, שגילה כי בעיה במיקרו רנ"א עלולה להיות הגורם להפרעות המעיקות במחזוריות השעון.

צוות החוקרים, בשיתוף חוקרים מארה"ב, גילה כי למולקולות מיקרו רנ"א פעילות חשובה, המסייעת לשעון הפנימי של האדם למדוד באופן מדויק מחזורים של 24 שעות ביממה - מדידה החשובה למקצב החיים החיוני לאדם.

המולקולות הספציפיות התגלו רק לאחרונה באמצעות שימוש בטכניקות חדישות שפותחו במסגרת המחקר.

המדענים מביעים תקווה כי עם התפתחות הבנת מנגנוני השעון הביולוגי ניתן יהיה למצוא טיפול שיתן מענה לבעיה המעיקה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד