י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נפלאות הבריאה

צפו בתיעוד המדהים • הצבים בקעו מהקן ורצים היישר אל הים

היום בשעות הבוקר המוקדמות ולאחר כחודשיים בהם שהו הביצים על החוף, בקע קן של צב ים ירוק בגן הלאומי פלמחים, בתיעוד נראים צבי הים הקטנים מדדים לכיוון הים • צפו בתיעוד המדהים

צפו בתיעוד המדהים • הצבים בקעו מהקן ורצים היישר אל הים
הצבים שבקעו מהקן הבוקר צילום: רשות הטבע והגנים

עונת ההטלה, המתרחשת בישראל בין החודשים מאי ואוגוסט, נקבת צב הים הירוק או החום תטיל יותר מפעם אחת – נקבת צב ים ירוק תטיל בדרך כלל שלושה קינים (80-130 ביצים בכל קן), ואילו נקבת צב הים החום תטיל בדרך כלל שני קינים (50-80 ביצים בכל קן). בעוד שהזכרים מתרבים בכל שנה, נקבת צב ים ירוק תתרבה אחת לשלוש שנים, ואילו נקבת צב הים החום תתרבה אחת לשנתיים. כך שתאורטית, נקבת צב ים ירוק או חום מטילה בממוצע קן אחד בשנה.

צבי הים שבקעו מהקן הולכים הישר אל הים. קרדיט: רשות הטבע והגנים

נקבות צבי הים חוזרות להטיל את ביציהן, על פי רוב, באותו חוף בו הן עצמן בקעו. עם זאת, במהלך עונת ההטלה, עשויה הנקבה להטיל קן אחד בחוף מרוחק מחוף ההטלה הקבוע שלה. תופעה זו היא ככל הנראה אמצעי טבעי להתפשטות גאוגארפית של המין, ומנגנון הישרדותי במקרה של הרס חוף ההטלה – לא להחזיק את כל הביצים בסל אחד!

צבי הים שבקעו מהקן הולכים היישר אל הים. קרדיט: רשות הטבע והגנים

לאחר כחודשיים ממועד ההטלה, במהלך הקיץ, יגיחו האבקועים מן הקן באישון לילה, וינווטו בזחילה אל הים. הראשונים לבקוע יחבטו בביצים האחרות בקן, וכך יעודדו את אחיהם לבקוע גם הם. בשלב זה, עדיין אין הם מגיחים מן הקן, אלא נשארים בו עד שלושה ימים. האבקועים בוקעים כשלבטנם עדיין מחובר שק חלמון המזין אותם. רק לאחר מספר ימים בקן, שק החלמון יתרוקן, יתייבש וינשור, והחיבור אל חלל הבטן ייסגר. רק בשלב זה מוכנים האבקועים להגיח מן הקן ולזחול אל הים. בדרך כלל מרבית האבקועים בקן מגיחים יחד, באותו הלילה.

צבי הים שבקעו מהקן הולכים היישר אל הים. קרדיט: רשות הטבע והגנים

צבי הים שבקעו מהקן הולכים היישר אל הים. קרדיט: רשות הטבע והגנים

צב ים בקע חוף פלמחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד