י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
במאמר מוסווה על יאיר נתניהו

ב'יתד' עונים לרבי אברהם יהושע: בלי ה"ייחוס", לא היו מתייחסים

במאמר חריף התוקף את בנו של רה"מ - יאיר נתניהו מכוונים ביתד נאמן לדבריו החריפים של ראש ישיבת בריסק נגד העיתון ונגד רבני בני ברק בכל הקשור לנושא חובת השמירה מפני נגיף הקורונה "ממתי הוא בעל דעה? למה בכלל להתעניין בפרובוקטורים ולהפוך אותם למאן דאמר?" 

ב'יתד' עונים לרבי אברהם יהושע: בלי ה"ייחוס",  לא היו מתייחסים
הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק צילום: יוחנן לוסטיג

ההתקפה והתגובה החריפה: הפרסום הבלעדי ב'בחדרי חרדים' מתוך דבריו של הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק שתקף בחריפות את העיתון 'יתד נאמן' ואת כותביו מעוררת סערה.

הדברים שפורסמו כאן ב'בחדרי' מתוך הקלטה נדירה שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים' בשיעור פנימי שמסר ראש ישיבת בריסק לתלמידיו בו תקף  את רבני בני ברק על הנחיותיהם המחמירות בשמירה מנגיף הקורונה, ואמר כי הנחיותיהם המחמירות על חובת חבישת המסכה מגיעות משום שהם רואים בחבישת המסכה "עניין לאומי", כלשונו. ותמה: "האם שמענו פעם דבר כזה, שרבנים יחתמו עם רופאים יחד?"; "יושבת הממשלה ומתווכחת ימים ולילות מה לסגור ומה לא לסגור, והנה מיד כשמסתיים סבב כיפופי הידיים בממשלה ומתקבלת החלטה פוליטית - רבני בני ברק כבר חותמים כי מי שאינו מציית לכך הוא בגדר 'רודף'", התבטא בחריפות ראש ישיבת בריסק.

הבוקר במאמר בעיתון 'יתד נאמן' מגיבים לראש הישיבה במאמר תחת הכותרת "כשאנשים קטנים מטילים צל גדול, סימן שהשמש שוקעת". 

כפי שידוע בעיתון 'יתד נאמן' מאמרי המערכת שקולים ומדודים, ובדרך כלל הם אינם ישירים אלא מיועדים ל'מביני דקויות', וכאלה שבכוחם לפרש את המסר הסמוי אותו מנסים להעביר בעיתון.

המאמר שאינו חתום תחת שם, ומופיע דווקא בעמוד האחרון של 'יתד נאמן' לצד כתבה על תגובת נתניהו על דבריו של בנו יאיר בנוגע להפגנות על אביו. ל'בחדרי חרדים' נודע כי כותב המאמר הוא עורך העיתון הרב ישראל פרידמן והוא מכוון בעקיפין לראש ישיבת בריסק הגרא"י סולובייצ'יק כשמטרת המאמר היא להבהיר כי לא צריך להתייחס לדברים שהם חסרי אחריות.

במאמר נכתב: "פעם היה עיתון שקראו לו "פראבדה", ובתרגום מילולי לעברית – "אמת", אבל האמת הזו הייתה שקר מגוייס. וכשהשקר הזה לא היו לו רגלים והוא התקשה להרחיק לכת, ומת מחוסר מוסריות, אף אחד לא הזיל עליו דמעה. עם זאת, הוא הותיר הרבה יורשים. חלק מהם מתגוררים בישראל".

העיתון מתייחס לדבריו של בנו של רה"מ, וכותב: "התבטאות אומללה של יאיר נתניהו על המפגינים שחלק מהם מוחים בכאב על אובדן מטה לחמם, כונו ע"י בנו של ראה"מ כ"חייזרים" והתקשורת החלה לרעוש. מסדר אבירי המקלדת שעושה גלים בביצת המחאה ומנסה ללבות אש חברתית בלי לחשוף את כל האינטרסנטים של אסכולת "רק לא ביבי", עט על ההתבטאות הזו ויש שעשו ממנה כותרות ראשיות".

הכותב ממשיך בדבריו, ומכווין בעקיפין למתקפה החריפה כנגד העיתון ורבניו, תוך שהוא מרמז בעקיפין ובעוקצנות על ייחוסו של ראש ישיבת בריסק "ואם הוא אמר, למה הוא בכלל נושא? הרי אם הוא לא היה "הבן של", אם הוא לא היה נושא את שם אביו, אם לא היה לו "יחוס", אף אחד לא היה מתייחס אליו. הוא נושא את שם המשפחה המפורסם, ורק בגלל זה הוא מצליח לקבל תשומת לב. הוא אוהב לספסר בדעת הקהל ולא יכול לסבול כאשר עובר פרק זמן והוא איננו בכותרות, ולכן הוא משתדל להנפיק אותם. ההתבטאויות שלו בוטות וחסרות אחריות, כי ככה מושכים תשומת לב. רבים ממכריו מבהירים שזו כל המהות שלו, הירק הזה חי מפרובוקציות: אומרים דברים, כותבים דברים, בלי לבדוק אמת ובלי להיות מחוייב לכלום והנה בלאגן. זה נותן לו חמצן, אחרת מי הוא ומה הוא".

וכאן ממשיך כותב המאמר בעיתון בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, לזרוק את האשמה על התקשורת שמצטטת את הדברים הללו: "התקשורת יודעת את זה היטב אבל כאשר היא כל כך אינטרסנטית, כשמדובר בתקשורת רדודה וריקה מתוכן אמיתי, כאשר יש לה אג'נדה מסודרת לזנֵב, היא אורבת להתבטאויות האלה כדי לעשות מהן צימעס. מדובר כאן ביחסי גומלין: הפרובוקטור מייצר תקשורת ומאכיל את התקשורת שצמאה לכל שטות והבל כדי לחולל מהומה שמשרתת את האינטרסים של עצמה, וההמולה הזו מתדלקת את "הבן של" ונותנת לו זכות קיום. זה מעגל שמסתובב סביב הזנב של עצמו, אבל למה זה בכלל צריך לעניין את הציבור הרחב? ממתי הוא בעל דעה כדי לצטטו או כדי לתקוף אותו? למה בכלל להתעניין בפרובוקטורים שצריכים את הרעש כחמצן לריאות ולהפוך אותם למאן דאמר?".

"האם הרצון לפגוע באביו מצדיק את הכל? אבל ככה זה נראה כשגם התקשורת כל כך נמוכה, וגם צרכני מרכולתה ירודים. הציבור הישראלי כל כך נמוך, והמציאות הטבעית בבריאה היא שכשאנשים קטנים מטילים צל גדול, סימן שהשמש שוקעת". חתמו בעיתון את המאמר העוקצני.

 

הרב אברהם יהושע סולובייצ'יק יאיר נתניהו יתד נאמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 78 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד