י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אומן יהיה אסון"

ועדת החוקה התכנסה לדון על אפליית בתי הכנסת

בדיון מיוחד בוועדת החוקה שיזם חה"כ אליהו חסיד אליו הצטרף ח"כ משה אבוטבול בנוגע לאפליית בתי הכנסת, העלו הנוכחים את החובה לפעול לשינוי בכל הנוגע להנחיות על מוסדות דת • בדיון השתתף גם הרב הראשי הגר"ד לאו ושר הבריאות אדלשטיין שאמנם לא הגיע עם בשורה אך הבטיח לפעול בהקדם • שר הבריאות הזהיר ממקדם הדבקה גבוה באם באומן יחגגו כבכל שנה

ועדת החוקה התכנסה לדון על אפליית בתי הכנסת
הדיון בוועדת חוקה צילום: דוברות הכנסת

אפליית בתי הכנסת: ביוזמת חבר הכנסת אליהו חסיד, אליו הצטרף גם חבר הכנסת משה אבוטבול דנה היום (רביעי) ועדת החוקה באפליית בתי הכנסת שעליהם הוטחו מגבלות חמורות יותר מעל שאר התחומים ובהם מסעדות.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה חבר הכנסת יעקב אשר אשר: "קדושת החיים זה דבר חשוב אצל החרדים, לא מחפשים הנחות סלב, צריך למצוא הגיון איך לשמור על עצמינו. הציבור החרדי יש לו 2 דברים נורא חשובים: נושא התפילות בבתי הכנסת זה נשמת אפה של היהדות ועולם הישיבות, עולם התורה שצריך להיפתח בחודש אלול".

בדיון השתתף גם שר הבריאות יולי אדלשטיין, יו"ר הוועדה קרא למצוא פתרון להרחבת הפעילות בבתי הכנסת, ואמר "בתי הכנסת זה המסעדה וחדרי הכושר של הציבור החרדי". בהתייחסו לנושא פתיחת הישיבות אמר: "עולם התורה הוא הקשר הנפשי, החזק שמחזיק את כל העולם לפי אמונתנו, לא צריך להסביר את החשיבות שימשיכו ללמוד".

אשר הוסיף, "לפי דעתי עולם הישיבות שבנוי על פי פנימיות, אפשר למצוא פתרונות שאז בחורי הישיבות לא יסתובבו בבתים ובערים שמהווים מקדם הדבקה גדול", אמר חבר הכנסת יעקב אשר שכזכור הציע להפוך ישיבות למלונות קורונה במקרה וימצאו בהם חולים.

חבר הכנסת אליהו חסיד שיזם את הדיון ושהששתתף דרך ה'זום' עקב כך שהוא שוהה כעת בבידוד, אמר "הכותרת של הדיון הוא אפליית בתי הכנסת תוך עיוות נתונים", הוא הסביר כי "זה נמצא בראש מעיינם של כל יהודי ויהודי. אף אחד לא רוצה לסכן את הבריאות. הבעיה שהציבור רואה שנמצאו נוסחה במסעדות ובמקומות אחרים וכאן לא, זה כואב שבעתיים", הוא הוסיף כי הוא מציע לעשות תו סגול לבתי הכנסת.

עוד אמר חבר הכנסת חסיד כי "היה עיוות שמשרד הבריאות צירף את כל נושאי הדת תחת קטגרויה אחת, בבתי הכנסת ההדבקה קטנה לעומת ישיבות ואי אפשר לצרף את כולם יחד". הוא ציין עוד כי "בבית כנסת לא מדברים אחד עם השני ונשארים עם מסיכות בניגוד למסעדות שם יש פעילות משותפת".

חסיד הוסיף והפתיע שהביע תמיכה בקיום הפגנות, "כמו שחייבים הפגנות למרות שאין שם הפרדה ולא שומרים על ההנחיות, כמו שלא חושבים לבטל את ההפגנות, כך לא צריך לסגור בתי כנסת, צריך לזכור שהמדינה היא יהודית ודמוקרטית, על הדמוקרטיה שומרים, צריך לדאוג גם ליהודית, אסור לבטל את בתי הכנסת".

חה"כ אליהו חסיד משתתף בדיון באמצעות ה'זום'

חבר הכנסת אבוטבול שגם היה מיוזמי הדיון אמר: "בחגי תשרי באים אנשים שמעולם לא היו בבתי הכנסת, צריך להיערך לזה. כראש רשות לשעבר אני מציע שאפשר לפנות את המתנסים ואולמות ספורט לאפשר תפילות כמו בבתי הכנסת". הוא אמר עוד "אין הבדל בין 50 קילו ברזל ל 50 קילו נוצות, אי אפשר לתת 100 אנשים לשמוע קונצרט ולא לתת ל-100 אנשים לשמוע חזן".

ברוכי התריע מראשי עיר שיעשו דין לעצמם, וקרא להחיל דין אחיד על כולם, הוא קרא: "לא להשאיר חללים פותחים לראשי עיר כאלה ואחרים. שההנחיות יהיו ברורות ויחולו על כולם כאחד".

בדיון השתתף גם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו שאמר: "אינו דומה בית כנסת שיש בו 20 מקומות ישיבה שההגבלה על 10 מתפללים הגיונית לעומת בית כנסת עם 300 מקומות ישיבה שאין הגיון. יש גם בתי כנסת עם 3000 מקומות ומעלה", הוא ציין כי "אני לא יודע להגיד אם יש מקום בארץ ששומרים על ההנחיות כמו בתי הכנסת".

הרב לאו קרא עוד להרחיב את פעילות בלי הכנסת לקראת הימים הנוראים, אז לדבריו "באים אנשים רבים שלא מבאי בתי הכנסת וחובה עלינו לעשות הכל שיוכלו לבוא", הוא אמר עוד כי "גם במרחב הפתוח אין סיבה להגביל על 20 משתתפים". לדבריו "אפשר שתשלחו אוכפים שיוודאו שעומדים בתנאים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בדיון "הציבור החרדי מקפיד, אבל זה גם לא סוד ש 50% מהתחלואה הוא בציבור החרדי והערבי, התנאים של הציבורים האלה הם כאלה שהמשפחות חיות בצפיפות", אלדשטיין ציין כי "ברור לגמרי שאנחנו מסתכלים על הנתונים וחושבים שצריך לחשוב איך אנחנו בדגש על החגים איך אנחנו לא גורמים לתופעות שליליות בגלל בתי הכנסת".

"יש כאן דברים שאי אפשר להתעלם מהם, יש אינטרקציה בתוך מרחב סגור ובנתוני תחלואה זה מדאיג אותנו", הוסיף שר הבריאות, שאמר עוד כי "סביר מאוד שיהיה חולה קורונה בבית הכנסת. כשתרד התחלואה הסבירות תרד. נצטרך לקבל החלטה קרוב יותר לחגים".

גם בנושא היציאה לאומן לקראת ראש השנה, התבטא שר הבריאות ואמר כי "אם נראה את אומן במידמים של כל שנה זה יהיה אסון".

אדלשטיין לא הגיע עם בשורה לוועדת החוקה אך אמר "נשתדל לעשות הכל שניצור מציאות שיוכלו להתפלל וגם לשמור על בריאות" תוך שהוא הבהיר כי "אנחנו בכל דרך אפשרית מחפשים איך לפתוח".

עוד הוסיף שר הבריאות אדלשטיין בוועדת החוקה בנוגע לסיכוי כי יוטל סגר כללי על הארץ: "סגר זה הכדור האחרון בקנה, אם עשית סגר ואם אחרי שבועיים לא ירדו נתוני התחלואה אז ניאלץ להרים ידיים, לכן אנחנו עושים הכל כדי למנוע סגר, אבל זה תלוי בשמירת ההנחיות".

בתי הכנסת קורונה ועדת חוקה הרב דוד לאו יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד