י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נמצא התחליף למטוש?

דו"ח אמ"ן: הכלבים הוכיחו יכולות מוכחות בזיהוי קורונה

נייר העמדה של מרכז המידע הלאומי מסכם שורה של מחקרים שמצאו כי כלבים הוכיחו יכולות מוכחות לזיהוי חולי קורונה. בקרוב תתמקד יחידת הכלבנים 'עוקץ' בזיהוי החולים?  

דו"ח אמ"ן: הכלבים הוכיחו יכולות מוכחות בזיהוי קורונה
אדם מטייל עם כלב בתל אביב צילום: Miriam Alster/Flash90

חברו הטוב של האדם יבדוק? דו"ח שפורסם בידי מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה המופעל בידי אמ"ן מסכם שורה של מחקרים שנעשו בנוגע לשימוש בכלבים לצורך זיהוי של חולי קורונה, והוא קובע כי "המחקרים מעלים אפשרות לשימוש בכלבי עבודה מאומנים לזיהוי חולי קורונה על בסיס דגימות רוק, זיעה או שתן". בעקבות אותם מחקרים, שחלקם הגיעו לשלבים מתקדמים, ממליץ אמ"ן לבחון את שילובה של יחידת הכלבנים 'עוקץ' במסגרת המאמצים לזיהוי חולי קורונה, לפחות במקומות הומי אדם כמו בנמלי התעופה, למשל.

נייר העמדה סוקר שורה של מחקרים שנעשו בעולם, ביניהם באיחוד האמירויות, שם נעשה שימוש בכלבים בנמלי התעופה במטרה לזהות מראש חולי קורונה. לפי מומחי מרכז המידע "תוצאות המחקרים מציגות לכאורה כושר זיהוי גבוה של הכלבים לזהות את החולים בהסתמך על יכולתם לזהות את תגובת הגוף לנוכחות הנגיף - ולא את הנגיף עצמו".

ככל הנראה, חולי קורונה מפיצים ריח ייחודי שאותו יכולים הכלבים לזהות. בנייר העמדה הוצגו ממצאים של מחקר גרמני שפורסם ב-23 ביולי, שבמסגרתו "בתוך שבוע בלבד הוכשרו כלבי עבודה צבאיים מאומנים לזיהוי דגימות רוק של חולי קורונה - ובתום ההכשרה הכלבים הציגו יכולת זיהוי גבוהה של החולים".

"בניסוי המסכם הוצגו בפני הכלבים 1,012 דגימות אקראיות - חלקן חיוביות ומרביתן שליליות לקורונה, תוך הקפדה על סמיות כפולה (הכלבים ומפעיליהם לא ידעו מראש מתי והיכן נמצאות הדגימות החיוביות). תוצאות הניסוי הצביעו, לכאורה על כושר גבוה של הכלבים שאומנו לזהות את חולי הקורונה".

עם זאת, מאחר ומדובר בפרסומים ראשוניים מבהירים מומחי אמ"ן "נדרש להמתין לפרסום תוצאות מחקרים נוספים", זאת לפני קבלת החלטה שתבקש לשלב את הכלבים מערך בודקי הקורונה.

מומחי אמ"ן מצביעים כי לכלבים ישנם יכולות מוכחות בזיהוי של חולים אחרים, ולכן "אם אכן יוכח כושר הזיהוי של הכלבים כמדויק - צפוי פוטנציאל רב לשימוש בהם לסריקת אתרים הומי אדם".

יחד עם זאת, באמ"ן הדגישו כי "הכלבים לא יוכלו להוות תחליף לבדיקות ה-PCR, אך הם עשויים לסייע באיתור אנשים בעלי פוטנציאל הדבקה, שכנראה לא היו נבדקים לולא כך, ולהוות כלי להגברת יעילות קטיעת שרשראות ההדבקה".

קורונה כלבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד