י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
2,750 טונות של כימיקלים

דיווח: הרשויות בלבנון הוזהרו מספר פעמים בנוגע לחומרים המסוכנים

דווח בלבנון כי הרשויות הוזהרו שוב ושוב על הסכנה של הכימיקלים המסוכנים שהיו מאוחסנים בנמל ביירות במשך שש שנים, ואף קיבלו הצעות לתת את החומר לצבא או למכור לחברת נפץ

דיווח: הרשויות בלבנון הוזהרו מספר פעמים בנוגע לחומרים המסוכנים
הרס וחורבן בלבנון צילום: צילומסך

על פי הדיווח שמתפרסם היום בלבנון, השלטונות הוזהרו פעם אחר מפני הסכנה של אמוניום חנקתי, שהיה מאוחסן בנמל ביירות במשך שש שנים והוביל אמש לאסון הכבד.

מנכ"ל המכס הלבנוני בדרי דאהר אמר, כי לרשות השופטת נאמר שוב ושוב על 2,750 טונות של הכימיקלים המסוכנים שנאגרו במחסן בבירת לבנון.

מדיווחים בתקשורת העולמית עולה, כי פקידי המכס ביקשו מהרשויות להעביר את החומר המסוכן מהאנגר 12 בגלל הסכנה שהחומר מהווה לעיר, אך מעולם לא קיבלו אישור לכך כי החומר הועבר.

במסמכים שפורסמו הם הציעו למסור אותו לצבא או למכור אותו לחברת נפץ, אך לא קיבלו תשובות והותירו את המטען הנפיץ באזור הנמל שנהרס כעת כליל.

אמוניום חנקתי הוא כימיקל המשמש לדשן, והוא נמצא בשימוש נרחב בענף הבנייה, אך גם על ידי קבוצות מורדים או קבוצות טרור כמו הטליבאן, והיה גם בארגון הטרור האירי לשעבר ה-IRA, שהשתמשו עם החומר לחומרי נפץ מאולתרים.

הפיצץ הביא למותם של יותר ממאה בני אדם ופצע אלפים נוספים, והותיר 300,000 אנשים חסרי כל.

על פי דיווחים באל ג'זירה, החומר הגיע לבירת לבנון בספטמבר 2013 על ידי כלי שיט בבעלות רוסית שנשא את דגל מולדובה.

האזהרה הראשונה על הסכנה הפוטנציאלית של הכימיקלים המאוחסנים בנמל הגיעה ב- 27 ביוני 2014 ממנהל המכס בלבנון דאז, שפיק מרחי.

לאחר מכן שלחו גורמים רשמיים נוספים מכתבים בנוגע לסכנה של הכימיקלים לרשות השופטת בלבנון. במכתב אחד שנשלח בשנת 2016 נאמר: "לאור הסכנה החמורה להשאיר את הסחורה הללו בהאנגר בתנאי אקלים לא מתאימים, אנו חוזרים על בקשתנו לבקש מהסוכנות הימית לייצא מחדש את הסחורה באופן מיידי כדי לשמור על בטיחות הנמל והעובדים בה, או לבחון את הסכמתם למכור את החומר לחברת נפץ הלבנונית".

אך לפי הדיווח הרשויות התעלמו לא נענו, למרות הסכנה הברורה שהם היוו לעיר. בשנת 2017 מפקד המכס החדש דאהר הפציר בשופט לקבל החלטה לגבי הכימיקלים, אך הם נותרו בהאנגר.

ביירות לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד