י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מחדרה לנתניה - מגוון חוויות במקום טוב באמצע

השרון הצפוני - מסלול טיול ליום אחד עם המון הפתעות: אטרקציות מן הטבע וסיפורים על אנשים עיקשים

מחדרה לנתניה - מגוון חוויות במקום טוב באמצע



מוזיאון הח'אן לתולדות חדרה - כל סיפור המעשה במבנה הראשון במושבה


איך נראה חדר משפחה בתחילת המאה הקודמת? כיצד חיו מתיישבי חדרה הראשונים? על שאלות אלה ואחרות תוכלו לקבל תשובות במוזיאון לתולדות חדרה, השוכן באתר הלאומי הח'אן של חדרה.

בניין החאן הוא מבנה כורכר מרשים, שהיה במקורו בית חווה חקלאית עות'מאנית. הוא נרכש ב-1891, מבעליו האפנדי הלבנוני סלים חורי, על ידי ארבע אגודות מיישבות ממזרח אירופה. למעשה, הוא היה המבנה היחיד במושבה בעת ייסודה. במשך שש שנים שימש למגורים זמניים לראשוני המתיישבים בחדרה, וכן הוקצו בו חדרים למטרות ציבוריות ולמגורים של בעלי תפקידים במושבה. עם יציאת משפחות המתיישבים אל בתי הקבע שלהן הוסיף הח'אן לשמש לצורכי הציבור. מכל חדריו המקוריים נותרו כיום 11 בלבד.

תצוגות הקבע שבמוזיאון מאפשרות להכיר מקרוב 116 שנות היסטוריה של העיר, באמצעות עשרות אלפי פריטים ובהם אוספים פרטיים ואישיים, תעודות, יומנים, קלטות של תיעוד בעל-פה, תצלומים ועוד. האוספים כוללים חפצים, כלים, רהיטים וחפצי חן מקוריים, שמהם ניתן ללמוד על הווי החיים באותם ימים.

מוזיאון הח'אן לתולדות חדרה ממוקם במרכז העיר, ברח' הגיבורים 74.



חוף בית-ינאי בגן לאומי נחל אלכסנדר - כאן נולדים צבי המים


אחרי השיעור בהיסטוריה נצא לחוות את יופיו של הטבע, בחוף בית-ינאי. נצא מחדרה אל כביש החוף לכיוון דרום, וכעבור קילומטרים ספורים, במחלף בית-ינאי, נפנה מערבה.

חוף בית-ינאי הוא, בלי ספק, מהחופים היפים בארץ. חולות זהובים רחבים, התחומים על ידי דיונות חול וגבעות כורכר שעליהן צמחייה אופיינית של נר הלילה וחבצלת החוף. בקיץ, בעונת הרחצה, זהו אחד החופים ה"עסוקים" ביותר, ובו כל השירותים האפשריים, מסעדות ופעילויות ספורט מאורגנות. בחורף יש לו קסם אחר.

החוף מהווה את חלקו המערבי של גן לאומי נחל אלכסנדר, שבו נשמרו נופים של נחל זורם ועולם מיוחד של חי וצומח. חולות החוף מהווים אתר הטלה של צבי מים ממשפחת הצב הרך, שנעשו נדירים בארצנו.

חוף בית-ינאי מתהדר גם בעבר עשיר, מאז ימי קדם ועד הלילות שבהם הגיעו לכאן אוניות מעפילים. אפשר לראות את שרידי מזח העץ, שהקמתו הושלמה באוגוסט 1939. מול המזח הזה עגנה ב-20 ביוני 1948 ספינת המעפילים המפורסמת אלטלנה, טעונה בנשק ובציוד צבאי, שנועד ברובו לאנשי האצ"ל. מכאן הפליגה לחופי תל-אביב, וסופה ידוע.



נחל אלכסנדר - "שבילנחל" ופארק צבי הנחל


נחל אלכסנדר הוא כל מה שחובבי הטיולים מבקשים לעצמם: נחל איתן, עולם של טבע ושלווה – וכל זה בלבו של האזור הצפוף ביותר בישראל. כאן הוכשרו חניונים ומסלולי טיול להולכי רגל, לרוכבי אופניים ולנוסעים ברכב שטח.

הנחל, שאורכו כ-32 ק"מ, הוא מהגדולים בנחלי השרון. יובליו מתחילים את דרכם באזור שכם, בין הר גריזים להר עיבל. משם יורד הנחל במורדות המערביים של הרי שומרון ופורץ אל השרון בין כוכב-יאיר לטייבה. כאן הוא משנה את כיוון זרימתו ופונה בקשת גדולה צפונה, עד שהוא נשפך אל הים התיכון ליד מכמורת, בחוף בית-ינאי.

לאחר קום המדינה עברו על נחל אלכסנדר ימים רעים. הזיהום והלכלוך שפקדו אותו הפכו את ערוצו לתעלת שופכין מצחינה. בשנת 1995, משקמה המנהלה לשיקום נחל אלכסנדר, החל השינוי לטובה. כיום, 13 שנה לאחר תחילת תהליך השיקום, ניכרת היטב ההתאוששות של החי והצומח באזור. עכשיו אפשר ליהנות מפארק ירוק ומקסים.

במסגרת פעילויות השיקום הכשירה המנהלה גם את "שבילנחל" – שביל סלול בגדה הצפונית של הנחל. אורכו 2.7 ק"מ, והוא מוליך מקטע נחל לדוגמה עד לפארק צבי הנחל, שבו גרה בכיף אוכלוסיית הצב הרך הגדולה בישראל. השביל מתאים גם לאופניים ולכסאות גלגלים. בקטעים אחדים שלו אפשר לראות לעתים, על גדת הנחל, מרבד צמחים קטנטנים של עדשת המים הזעירה. לאורך השביל הוכשרו פינות משחק לילדים ופינות ישיבה, והוקמו פינות נוי המצטרפות לצומח הטבעי. קטעים מהשביל מוצלים בעצי אקליפטוס. בקיצור, מקום נהדר לפיקניק, לפני היעד הבא.



מוזיאון בית הגדודים באביחיל - מז'בוטינסקי עד בן-גוריון


במושב אביחיל, הנושק לרבעיה הצפוניים של נתניה, אפשר לחוות עוד פרק מרתק בתולדות ישראל של טרם מדינה. את הפרק הזה נלמד במוזיאון בית הגדודים שבמושב. כדי להגיע לאביחיל יש לפנות במחלף נתניה אל תוך העיר, לנסוע ברחובה הראשי (רח' הרצל) עד צומת קניון השרון. שם לפנות ימינה לרח' רזיאל, ובסופו שמאלה לרח' ריינס – ישר עד לאביחיל.

מוזיאון בית הגדודים מציג את קורותיהם של יהודים מארץ-ישראל ומארצות נוספות, שהתנדבו לפני כ-90 שנה לצבא הבריטי, במסגרת הגדודים העבריים, במטרה לשחרר את ארץ-ישראל מידי השלטון הטורקי. מושב אביחיל עצמו הוקם על ידי משוחררי הגדודים העבריים.

במוזיאון יש תצוגה אותנטית של מדים, יומנים, כלי נשק, תצלומים, דפי עדות ופריטים נוספים הממחישים את ייחודה של הפרשה: התגייסות יהודים ליחידות עבריות שנאבקו, לראשונה, למען מטרה לאומית וזכו לשאת על מדיהם סמלים יהודיים.

בין סיפורי הגדודאים מובאות גם עלילותיהם של חיילים שנעשו במרוצת הזמן מנהיגי היישוב, המדינה וצה"ל: יוסף טרומפלדור, זאב ז'בוטינסקי, אליהו גולומב, לוי אשכול, יצחק בן-צבי, דוד בן-גוריון ואחרים.

המוזיאון פתוח בימים ראשון עד חמישי, מ-8:30 עד 16:00.

פארק שלולית החורף בנתניה - שמורת טבע בתוך העיר

גשמי החורף הראשונים יצרו סיבה מצוינת לבוא אל שלולית החורף – שמורת טבע מיוחדת במינה, המשתרעת על כ-300 דונם בדרום העיר נתניה. נכנסים לנתניה במחלף פולג ונוסעים בשד' דוד בן-גוריון. כ-500 מטר אחרי ההצטלבות עם רח' החבצלת פונים ימינה אל פארק שלולית החורף. המקום מכונה גם "שמורת דורה", כשמו של מחנה צבאי שהיה בסמוך.

שלולית החורף היא למעשה ביצה ענקית – כמו אגם – של מים מתוקים, המתקיימת בימי החורף ונעלמת כמעט בימי הקיץ. מי הגשמים נאגרים בה בכמויות גדולות מאוד, הן בשל סוג הקרקע והן משום שהיא מצויה במקום הנמוך בשטח. השלולית מוקפת בצמחיית מים אופיינית, ומשמשת בית גידול לדו-חיים כגון סלמנדרות, טריטונים וצפרדעים. כמו כן קיימים בה בעלי חיים אנדמיים, כגון סרטנים ייחודיים. על האקליפטוסים העבותים, הגדלים סביבה, אפשר לראות להקות של ציפורים ועופות מים. מומלץ לבוא עם מגפיים ועם ציוד עזר לבחינת בעלי חיים קטנים (צנצנת, זכוכית מגדלת ומסננת רשת).

בצמוד לשלולית החורף הוקם על ידי קק"ל פארק שעשועים, ובו מדשאות ושפע מתקני משחק עשויים מבולי עץ. בקרבת המתקנים ממוקמים ספסלי ישיבה, כדי שאפשר יהיה לנוח כשהילדים משתעשעים.

תודות לרשות הטבע והגנים, לקרן קיימת לישראל ולעיריית נתניה, על הסיוע במידע הרלוונטי. המסלול באדיבות לישר עיתונות בע"מ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד