י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האיום הוסר

בתום הדיון בוועדת הקורונה: הסגרים בערים ה'אדומות' ידחו בשבועיים

לאחר דיון סוער שבמהלכו נרשם עימות בין רה"מ לממונה הקורונה גמזו, הוחלט להשהות בינתיים את התוכנית להטלת סגרים על ישובים 'אדומים'. המשמעות: הסגר שתוכנן לישובים החרדיים ידחה

בתום הדיון בוועדת הקורונה: הסגרים בערים ה'אדומות' ידחו בשבועיים
שוטרים במחסום. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

הסגרים בישובים החרדיים נדחו: לאחר שנראה היה כי ממונה הקורונה הפרופ' גמזו נחרץ בדעתו להטיל סגרים נקודתיים בהתאם ל'מודל הרמזור' כשבשלב המיידי היו אמורים הסגרים להתבצע בישובים החרדיים, נראה שהאיום ירד, לפחות לשבועיים הקרובים. בהסכמה בין רה"מ לגמזו נקבע כי "הרעיון יבחן".

כפי שדיווחנו, נרשם עימות בישיבת הקבינט בין רה"מ לפרופ' גמזו, לאחר שגמזו ביקש להפעיל את 'תוכנית הרמזור' שגיבש ואשר קובעת כי בישובים שהוגדרו 'אדומים' יוטלו מגבלות, לצד הקלה נרחבת בישובים 'ירוקים'. אך ההצעה נתקלה בהתנגדות מפתיעה מצד רה"מ נתניהו שאימץ את עמדת המל"ל לפיה יש לחתור לסגר מלא שיוטל ככל הנראה בשבועיים האחרונים של אוגוסט, ולא להטיל סגרים נקודתיים בישובים שונים.

בסופו של דבר הודיע ממונה הקורונה הפרופ' גמזו אמר כי "מצב התחלואה מדאיג והמטרה היא להוריד את התחלואה באופן משמעותי עד ה-1.9", כלומר, בערב פתיחת שנת הלימודים.

לדבריו, "אף מדינה בעולם ברמת תחלואה גבוהה כמו בישראל לא מטפלת בתחלואה ללא סגר. ממשלת ישראל רגישה למצב החברתי-כלכלי העדין ולקשיים של הציבור ולכן נתנה בי אמון בדרך שאינה כוללת סגר מלא. זאת כנראה הזדמנות אחרונה לקו של מתינות. במידה והתחלואה לא תרד תוך שבועיים נאלץ לשקול הגבלות כולל אפשרות של הסגר מקומי או ארצי."

עם זאת, הקבינט סיכם כי "השימוש בסגרים לא ירד מהפרק (ארצי או מקומי), אך לעת עתה הוחלט לדחות את השימוש בו לאור המלצת פרופ' גמזו והמומחים ובתמיכת ראש הממשלה, וכן לבחון מחדש את הצורך בו בעוד כשבועיים".

בתום הדיון, אומצה ההחלטה הקובעת להחיל מדיניות חדשה בנוגע לערים ״אדומות״ ו״כתומות״. בין היתר סוכם כי יוקם מערך תמיכה מאסיבי נרחב וסיוע לאוכלוסייה, תוך תמיכה בהנהלת הרשות המקומית. היעד שהוצב הוא "שיפור קטיעת שרשראות ההדבקה בערים אלו בכלים מבצעיים בהובלת פיקוד העורף, בהקדם האפשרי".

במסגרת ההחלטות סוכם כי יושם דגש על הקפדה על בידוד של התא המשפחתי כדי למנוע הדבקה בין-משפחתית ומתן סיוע נקודתי למשפחות, זאת לצד אכיפה וביצוע של המגבלות הנוכחיות על התקהלויות והתכנסות.

הרשויות יונחו להפעיל ניהול מערך פינויים גמיש תוך מתן מכסות מקומיות מעל הקריטריון הנוקשה, בניהול פקע"ר וקופות החולים. יוטלו הגבלות על מערכת החינוך בתיאום עם מערכת החינוך, לצד זאת הוחלט על הגדלת הסיוע של קופות החולים וניהול התחלואה ע"י משרד הבריאות.

בנוסף, הוחלט לבטל כליל את ההגבלה על פתיחת עסקים בסופ"ש (ההחלטה תאושר מחר ע"י הממשלה), זאת מאחר והוסכם כי "להגבלות בסופי שבוע אין כל תועלת". כן סוכם על ביטול ההגבלה על שהות בגני שעשועים בשטח הציבורי.

לעומת זאת, ההגבלות הארציות שהיו תקפות עד כה (כמו איסור התכנסויות בבתי הכנסת) תמשכנה. הגבלות אלו צפויות לפקוע ביום ב', אך יחודשו בימים הקרובים.

ההחלטה המשמעותית ביותר היא להפעיל החל מה1.9 את תוכנית "הרמזור" אותה גיבשה מערכת הביטחון בהתאם להנחיותיו של הפרופ' גמזו והיא מבקשת לנהל את המגיפה במודל רשויות מקומיות על פי מתווה מצב התחלואה בכל עיר. לפי הפרסום בגל"צ, ב'רשות אדומה' יותרו התקהלויות רק של 20 איש מחוץ למבנה, 10 במבנה. רשות כתומה: 50 בחוץ, 25 בפנים. רשויות צהובות: 200 בחוץ, בתוך מבנה 35% או 100 לפי המחמיר. רשויות ירוקות יוכלו להקהילה עד 500 איש בחוץ, ובתוך מבנה 70% אך עד 250 לכל היותר.

כמו כן, קבינט הקורונה הסמיך את שר הבריאות, שרת התחבורה, שר החוץ והמל"ל, בהתייעצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, לקדם את המתווה לפתיחת השמיים ב-16.8, שיובא בהקדם לאישור קבינט הקורונה.

רוני גמזו קורונה משרד הבריאות ערים חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד